Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyla på sommaren!?  (läst 3820 gånger)

x-lab

  • Gäst
kyla på sommaren!?
« skrivet: 12 dec-17 kl 01:49 »
Har haft en tanke på att kyla inom hus under den mest varma delen av sommaren, min tanke var att jag skall ta ett spirorör och leda in sval luft från källaren in i huset med hjälp av en solfläkt (tryckande och en sugande). Vad tror ni om det?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-17 kl 10:59 »
Luften i källaren är inte alltid den bästa. Jag skulle tagit luften utifrån. Om man drar på stort flöde när kvällskylan kommer så blir det svalt, och så markiser eller dylikt utanför utsatta fönster.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-17 kl 12:07 »
Jag har provat det (har ett rör som egentligen var tänkt för förbränningsluft till kaminen men aldrig blev inkopplat, det tar luft från krypgrunden nu). Det luktar källare i huset när man kör fläkten, speciellt om vädret har varit fuktigt senaste tiden, men det kan nog bli en aning kallare inne i alla fall.
Det är dock flera år sedan jag körde den, de senaste somrarna har ingen kyla behövts.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-17 kl 13:33 »
Välisolerade hus (inte lufttäta moderna) blir inte lika varma inne, är min erfarenhet
Veranda/bro med tak, mot söder.

AC, driven av solceller?

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-17 kl 16:37 »
Välisolerade hus (inte lufttäta moderna) blir inte lika varma inne, är min erfarenhet
Veranda/bro med tak, mot söder.

AC, driven av solceller?

Håller med om at det inte blir riktigt lika varmt, men när man har ca 50 C på söderfasaden och 28 inneblir det lite för varmt på natten då man vill sova isvalt :)

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-17 kl 16:39 »
Luften i källaren är inte alltid den bästa. Jag skulle tagit luften utifrån. Om man drar på stort flöde när kvällskylan kommer så blir det svalt, och så markiser eller dylikt utanför utsatta fönster.

I (garaget) är det nästan konstant 16-18 C under sommaren och inte så extremt fuktigt heller att ta luften uteifrån känns mer som att man trycker in värme

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #6 skrivet: 12 dec-17 kl 16:40 »
Jag har provat det (har ett rör som egentligen var tänkt för förbränningsluft till kaminen men aldrig blev inkopplat, det tar luft från krypgrunden nu). Det luktar källare i huset när man kör fläkten, speciellt om vädret har varit fuktigt senaste tiden, men det kan nog bli en aning kallare inne i alla fall.
Det är dock flera år sedan jag körde den, de senaste somrarna har ingen kyla behövts.

An både tryckande och sugande fläktar? eller bara sugande?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #7 skrivet: 12 dec-17 kl 16:49 »
I (garaget) är det nästan konstant 16-18 C under sommaren och inte så extremt fuktigt heller att ta luften uteifrån känns mer som att man trycker in värme

Garaget kan mycket väl ha lukter man inte vill ha in.

En kraftig tryckande fläkt som körs när kvällskylan kommit gör susen. Har provat när det var ovanligt varmt i mitten av 90-talet. Grannarna svettades och var avundsjuka. Först gjorde jag dock fel eftersom jag läst att man inte skulle trycka in luft i ett hus för fuktens skull, så jag lät fläktarna suga ut luften. Då blåste det in aska från kökspannan ::) Kall luft in i sovrummen på övervåningen och det var skönt att gå och lägga sig sedan.

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #8 skrivet: 12 dec-17 kl 17:01 »
Garaget kan mycket väl ha lukter man inte vill ha in.

En kraftig tryckande fläkt som körs när kvällskylan kommit gör susen. Har provat när det var ovanligt varmt i mitten av 90-talet. Grannarna svettades och var avundsjuka. Först gjorde jag dock fel eftersom jag läst att man inte skulle trycka in luft i ett hus för fuktens skull, så jag lät fläktarna suga ut luften. Då blåste det in aska från kökspannan ::) Kall luft in i sovrummen på övervåningen och det var skönt att gå och lägga sig sedan.

Som jag sagt i andra trådar så är vårt garage mer som en carport med dörrar (massiva vent springor ) så att vi skulle få in (ovälkommen) lukt känns inte som en orsak :) men den biten med fukt har jag funderat på lite,kan man montera rtt fuktfilter på något sätt, och vad kan man anv för det?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #9 skrivet: 12 dec-17 kl 17:27 »


En kraftig tryckande fläkt som körs när kvällskylan kommit gör susen. Har provat när det var ovanligt varmt i mitten av 90-talet. Grannarna svettades och var avundsjuka. Först gjorde jag dock fel eftersom jag läst att man inte skulle trycka in luft i ett hus för fuktens skull, så jag lät fläktarna suga ut luften. Då blåste det in aska från kökspannan ::) Kall luft in i sovrummen på övervåningen och det var skönt att gå och lägga sig sedan.

Beror ju på var man bor också, i norr blir det inte kallt på nätterna mitt i sommaren

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #10 skrivet: 12 dec-17 kl 18:48 »
Beror ju på var man bor också, i norr blir det inte kallt på nätterna mitt i sommaren

Tror/hoppas att det skall vara svalare iaf

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #11 skrivet: 12 dec-17 kl 19:34 »
gör som amerikanerna, se till att ha träd på sydsidan huset som skuggar och svalkar. Själv har jag skugga från väster vilket gör att kvällarna blir svala. Tråkigt om man skulle vilja ha grillkväll kanske men det finns andra platser på tomten där solen skiner även på kvällen

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #12 skrivet: 12 dec-17 kl 19:37 »
Varför ta luften ur källaren? Ta den utifrån istället så får du betydlgit bättre luft. Bara en lite bit upp i lufthavet är det betydligt svalare än vid marken. Den bifogade bilden visar en vindfångare som är en traditionell Iransk Aircondition. Den kräver ingen kraft förutom den som naturligt finns i luftmassorna. Det går säkert att fixa en lite enklare än genom att mura ett högt torn om man kan tänka sig att manuellt vrida den efter vinden.
Tornet är uppdelat med väggar inuti som gör attt vinden tas in från det håll det blåser och sedan leds ner i huset.
Genbank för Gotlandshöns

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-17 kl 23:45 »
An både tryckande och sugande fläktar? eller bara sugande?

Sett ur husets synpunkt är det en tryckande fläkt, kanalfläkt som sitter i den ände av röret som mynnar i krypgrunden. I övrigt har huset ingen mekanisk ventilation.

 

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #14 skrivet: 13 dec-17 kl 10:10 »
Sett ur husets synpunkt är det en tryckande fläkt, kanalfläkt som sitter i den ände av röret som mynnar i krypgrunden. I övrigt har huset ingen mekanisk ventilation.

ok

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #15 skrivet: 13 dec-17 kl 11:12 »
Du kan ju sätta upp en luftvärmepump och låta den ge kyla på sommaren? Men det kostar pengar :)

Jag kör med stängda dörrar på solsidan huset och öppet på skuggsidan, det brukar bli bra drag genom huset och svalka snabbt. Annars ställer jag bordsfläktar som hjälper luften att röra på sig, de blåser då utåt genom en öppen dörr.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

x-lab

  • Gäst
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #16 skrivet: 13 dec-17 kl 12:05 »
Du kan ju sätta upp en luftvärmepump och låta den ge kyla på sommaren? Men det kostar pengar :)

Jag kör med stängda dörrar på solsidan huset och öppet på skuggsidan, det brukar bli bra drag genom huset och svalka snabbt. Annars ställer jag bordsfläktar som hjälper luften att röra på sig, de blåser då utåt genom en öppen dörr.

villl inte  ha några produkter som gör mig beroende av andra

Gika

  • Inlägg: 152
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #17 skrivet: 13 dec-17 kl 12:12 »
I afrika, eller var det nu var, hade de gjort en ac genom att sätta avskurna petflaskor i fönstret. Minns inte om den smala delen skulle vara inåt eller utåt. Det skulle tydligen funka.

Postat med Alternativ.nu´s app



Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: kyla på sommaren!?
« Svar #19 skrivet: 13 dec-17 kl 16:40 »
Ta uteluft genom ett nergrävt rör några meter i marken, då kyls uteluft ner innan det kommer in


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser