Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 10777 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #40 skrivet: 12 nov-17 kl 19:52 »
Jag har haft ett hus med 3 meters takhöjd, där det var fina spröjsade englasfönster, med insatsfönster som man sätter dit på vintern och tejpar runt skarven.
I en del av huset, var det en renoverad lokal med sänkt innertak och nya treglas fönster, men för att hålla samma innetemperatur, som övriga huset, fick elementen vara varmare i lokalen.

Min slutsats är att de gamla englasfönsterna var mer energieffektiva än treglasfönsterna.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #41 skrivet: 12 nov-17 kl 20:40 »
Jag har haft ett hus med 3 meters takhöjd, där det var fina spröjsade englasfönster, med insatsfönster som man sätter dit på vintern och tejpar runt skarven.
I en del av huset, var det en renoverad lokal med sänkt innertak och nya treglas fönster, men för att hålla samma innetemperatur, som övriga huset, fick elementen vara varmare i lokalen.

Min slutsats är att de gamla englasfönsterna var mer energieffektiva än treglasfönsterna.

i enstaka fall kan jag tro dig, men om man tittar genirellt så dagens fönster mer energieffektiva,men av sämre kvalitet

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #42 skrivet: 13 nov-17 kl 07:20 »
Jag har haft ett hus med 3 meters takhöjd, där det var fina spröjsade englasfönster, med insatsfönster som man sätter dit på vintern och tejpar runt skarven.
I en del av huset, var det en renoverad lokal med sänkt innertak och nya treglas fönster, men för att hålla samma innetemperatur, som övriga huset, fick elementen vara varmare i lokalen.

Min slutsats är att de gamla englasfönsterna var mer energieffektiva än treglasfönsterna.
de tester som gjorts visar att äldre fönster i gott skick,med tätningslister väl kan mäta sig med nya. Merkostnaden ihop med sämre kvalitet för nya fönster ger ekvationen att det INTE är lönsamt att ersätta äldre fönster i GOTT skick med nya. ersätter man dessutom innerrutan i ett gammalt fönster med lågemissionsglas förbättras värdena avsevärt och tangerar nya. sedan skall man ha klart för sig att livslängden på nya fönster är kort,10 års garanti är vad som lämnas på kasseterna.kostnaden för att byta dessa brukar överstiga vad ett nytt fönster kostar. Materialet,plast eller aluminium är dessutom inte lätt att renovera,t.ex en ommålning.
finns idag inga färger som funkar förutom industrifärger som inte lämpar sig för underhållsmålning. Plast gulnar och blir snabbt skitig,alu flagnar med tiden . I europa byts massor av fönster istället för att bara byta kassett,det har blivit slit o slängvara inom husbranschen. miljöriktigt?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #43 skrivet: 13 nov-17 kl 08:00 »
de tester som gjorts visar att äldre fönster i gott skick,med tätningslister väl kan mäta sig med nya. Merkostnaden ihop med sämre kvalitet för nya fönster ger ekvationen att det INTE är lönsamt att ersätta äldre fönster i GOTT skick med nya. ersätter man dessutom innerrutan i ett gammalt fönster med lågemissionsglas förbättras värdena avsevärt och tangerar nya. sedan skall man ha klart för sig att livslängden på nya fönster är kort,10 års garanti är vad som lämnas på kasseterna.kostnaden för att byta dessa brukar överstiga vad ett nytt fönster kostar. Materialet,plast eller aluminium är dessutom inte lätt att renovera,t.ex en ommålning.
finns idag inga färger som funkar förutom industrifärger som inte lämpar sig för underhållsmålning. Plast gulnar och blir snabbt skitig,alu flagnar med tiden . I europa byts massor av fönster istället för att bara byta kassett,det har blivit slit o slängvara inom husbranschen. miljöriktigt?

Håller med om att det ibland var bättre förr, mina fönster var från 30-40 talet

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #44 skrivet: 13 nov-17 kl 13:51 »
de tester som gjorts visar att äldre fönster i gott skick,med tätningslister väl kan mäta sig med nya. Merkostnaden ihop med sämre kvalitet för nya fönster ger ekvationen att det INTE är lönsamt att ersätta äldre fönster i GOTT skick med nya. ersätter man dessutom innerrutan i ett gammalt fönster med lågemissionsglas förbättras värdena avsevärt och tangerar nya. sedan skall man ha klart för sig att livslängden på nya fönster är kort,10 års garanti är vad som lämnas på kasseterna.kostnaden för att byta dessa brukar överstiga vad ett nytt fönster kostar. Materialet,plast eller aluminium är dessutom inte lätt att renovera,t.ex en ommålning.
finns idag inga färger som funkar förutom industrifärger som inte lämpar sig för underhållsmålning. Plast gulnar och blir snabbt skitig,alu flagnar med tiden . I europa byts massor av fönster istället för att bara byta kassett,det har blivit slit o slängvara inom husbranschen. miljöriktigt?

Pratar int tättingar utan fönster då och nu

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #45 skrivet: 13 nov-17 kl 14:24 »
Krav på dagsljus finns i BBR avsnitt 6:322 Dagsljus. Där anges att rum eller avskiljbara delar av rum där människor vistas mer än tillfälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning.

Kravet gäller alla typer av byggnader och med "mer än tillfälligt" avses rum enligt BBR avsnitt 1:6 Terminologi. För dagsljus på arbetsplatser gäller Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2009:2 Arbetsplatsens utformning.

Postat med Alternativ.nu´s app


Så enl BBR fi9nns det inga minimi krav? inga siffror /tal att förhålla sig vid?

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #46 skrivet: 13 nov-17 kl 14:24 »
Jag tänker att dagsljus inte är detsamma som skärmljus. Av ett fönster får du det första, av en kamera det andra.

Postat med Alternativ.nu´s app


Dagsljus är allt reflekterat ljus under dagtid

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #47 skrivet: 13 nov-17 kl 14:27 »
Hej

Glöm inte utrymningsvägar och vädringsmöjligheter. Två saker fönster är bättre än kameror på.
Dessutom vem vill bo i en bunker utan att någonsin få in dagsljus?

Vädring och dagsljus är redan intäkta med solartube = dafsljus, ventilations don  och fläkt = täcker in ventilations delen, sen funderade jag på webkamra i fasad men där behövs det tillstånd

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #48 skrivet: 13 nov-17 kl 14:33 »
Men det finns många fördelar med att bygga utan fönster. Lägre U-värde på en vägg än ett fönster. Lägre produktionskostnad, enklare och billigare underhåll. Lättare att möblera utan hål i väggarna att ta hänsyn till. Helt mörkt när man ska sova.

Två problem bara. Ingen vill bo där och det är inte tillåtet.

Postat med Alternativ.nu´s app


Har dryftat lite med Boverket gällande regler och bestämmelser, det visar sig att handläggaren inte kunde avgöra om det var lagligt eller ej, då det aldrig kommit in en ansökan om dylikt så, vad  vi får och vad vi inte får kan vi låta var där hän. Sen att vi första anblicken värkar det inte som värdens sexigast ide ... men kul att fundera lite på vad/om

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #49 skrivet: 13 nov-17 kl 18:12 »
Pratar int tättingar utan fönster då och nu
gör jag också.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #50 skrivet: 14 nov-17 kl 21:30 »
 (:)  Städat bort OT (missförstånd?) och följdmodererat. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #51 skrivet: 12 dec-17 kl 01:57 »
de tester som gjorts visar att äldre fönster i gott skick,med tätningslister väl kan mäta sig med nya. Merkostnaden ihop med sämre kvalitet för nya fönster ger ekvationen att det INTE är lönsamt att ersätta äldre fönster i GOTT skick med nya. ersätter man dessutom innerrutan i ett gammalt fönster med lågemissionsglas förbättras värdena avsevärt och tangerar nya. sedan skall man ha klart för sig att livslängden på nya fönster är kort,10 års garanti är vad som lämnas på kasseterna.kostnaden för att byta dessa brukar överstiga vad ett nytt fönster kostar. Materialet,plast eller aluminium är dessutom inte lätt att renovera,t.ex en ommålning.
finns idag inga färger som funkar förutom industrifärger som inte lämpar sig för underhållsmålning. Plast gulnar och blir snabbt skitig,alu flagnar med tiden . I europa byts massor av fönster istället för att bara byta kassett,det har blivit slit o slängvara inom husbranschen. miljöriktigt?

Gammla fönster målar man än idag med linolje färg, funkar tydligen riktigt bra på gammla fönster, sen vet inte jag vilket århudrade du lever på, en daggens PVC-fönster håller minst 30 år utan att guln,kalka eller spricka. För att ta några leverantörer Aluplast, KBE är bland dom större i Europa, Englands motsvaighet till boverket har för ett par år sedan gått ut och sagt att inga  fönster på ofentliga byggnader får var av annan sort än PVC, dessa är dom ända som larar av den höga salthalten i luften. Dom fönster som du refirear till är dom Kinesiska i början av 90-talet

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #52 skrivet: 12 dec-17 kl 08:42 »
kvalite på plaster varierar emellan tillverkarna. i europa byts plastfönster regelbundet och livslängden idag är runt 20 år.  Det är både av underhållsskäl (de går inte att måla) och beroende på att fönsterkasetterna läcker,det lönar sig inte att bara förnya kasetten. i sverige har jag inte sett någon som ger mer än 10 års garanti på plastfönster.
Att träfönster försvunnit i stort ut sortimentet både i sverige och i europa beror på de vattenbaserade färgerna som får trävirket att röta.sett skräckexempel på svensktillverkade träfönster som rötat på 5 år beroende på att fabrikanten kört med vattenbaserad färg. En linoljefärg håller garanterat fönstret i skick men kräver givetvis ett underhåll. torktider gör också att det inte funkar i storproduktion.
Sedan har vi ju problemet med att plast görs av råolja och ett utbytt plastfönster är en miljöbelastning. Eldas ofta idag upp vilket ger stora CO2 utsläpp förutom alla de kemikalier som finns i plasten.
I sverige har jag sett fönster (ofta polska) i plast som ser för jävliga ut redan efter ett par år. billigt,javisst men förutom just utseendet förvanskar ofta dessa fönster totalt en gammal fasad . dyrare plastfönster har visserligen bättre kvalite i plasten men med de korta intervaller mellan fönsterbyten som plastfönster ger är det oftast att man istället för måleriunderhåll nu byter fönster istället. för miljön är det en katastrof på sikt då vi i slutändan får ett ständigt fönsterbyte där råmaterial inte går att återvinna.
tror snarare att det är du,x-lab som inte hänger med. framtiden måste vara baserad på miljötänk och där har just plastfönster ingen framtid. nu experimenteras det med alternativ tillverkning av plaster baserade på organiska material men det roliga är att det redan finns ett material som vi åtminstone i nuläget har gott om ,är miljöriktigt och välbeprövat. kallas för trä och finns i skogen.

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #53 skrivet: 12 dec-17 kl 16:51 »
kvalite på plaster varierar emellan tillverkarna. i europa byts plastfönster regelbundet och livslängden idag är runt 20 år.  Det är både av underhållsskäl (de går inte att måla) och beroende på att fönsterkasetterna läcker,det lönar sig inte att bara förnya kasetten. i sverige har jag inte sett någon som ger mer än 10 års garanti på plastfönster.
Att träfönster försvunnit i stort ut sortimentet både i sverige och i europa beror på de vattenbaserade färgerna som får trävirket att röta.sett skräckexempel på svensktillverkade träfönster som rötat på 5 år beroende på att fabrikanten kört med vattenbaserad färg. En linoljefärg håller garanterat fönstret i skick men kräver givetvis ett underhåll. torktider gör också att det inte funkar i storproduktion.
Sedan har vi ju problemet med att plast görs av råolja och ett utbytt plastfönster är en miljöbelastning. Eldas ofta idag upp vilket ger stora CO2 utsläpp förutom alla de kemikalier som finns i plasten.
I sverige har jag sett fönster (ofta polska) i plast som ser för jävliga ut redan efter ett par år. billigt,javisst men förutom just utseendet förvanskar ofta dessa fönster totalt en gammal fasad . dyrare plastfönster har visserligen bättre kvalite i plasten men med de korta intervaller mellan fönsterbyten som plastfönster ger är det oftast att man istället för måleriunderhåll nu byter fönster istället. för miljön är det en katastrof på sikt då vi i slutändan får ett ständigt fönsterbyte där råmaterial inte går att återvinna.
tror snarare att det är du,x-lab som inte hänger med. framtiden måste vara baserad på miljötänk och där har just plastfönster ingen framtid. nu experimenteras det med alternativ tillverkning av plaster baserade på organiska material men det roliga är att det redan finns ett material som vi åtminstone i nuläget har gott om ,är miljöriktigt och välbeprövat. kallas för trä och finns i skogen.

gällande garantier: 30 års garanti stor färgförändring. (gäller för vita fönster- ej Avans och Budget).: Zodiak.se 30 års garanti: Kbe (Alpha) 20år.
Olj Kopositen som fönster är gjprda av (KBE-karmen) är gjorda av återvunnen plast från den kemiska industrin), stora plast fat som gjort sitt hakas ner till pelets och formpressas med 180 bars tryck. I och med att den kemiska indusrtin inte anv ( enl din plast) så håller den betydligt bättre än trä fönster. en lite reflektion bara ...du är lika dåligt påläst som timell.. våra fönster är som du säger polska (dåligt påläst igen) dom monteras i Polen men karmarna är tyska (Aluplast, KBE) dom fönstren du titta på är med ganska stor sannolikhet från Kina (dvs Karmen). så du tror att man byter ut fönstren vart 20 år om man väljer PVC? jösses läs på . Kolla med SP och deras test, om du inte tror på det jag säger

x-lab

  • Gäst
« Senast ändrad: 12 dec-17 kl 19:10 av x-lab »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #55 skrivet: 12 dec-17 kl 19:55 »
Lägger upp en länk till SP.utredning om PVC fönster
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiUpob_iIXYAhXmQJoKHWE4A20QFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.pvcfonster.se%2Flivslangd%2FUtredning_om_PVC_fonster.pdf&usg=AOvVaw2whADGdsyUc8z_FKDf5e7J
inbrotts försök genom PVC valkongdörr
https://www.youtube.com/watch?v=Wp1yeW8sWbs

ingen kan säga att PVC är dåligt.

Har du läst rapporten?

Tydligen är PVC fönstren känsliga för rörelser i byggnadens stomme, eftersom de inte rör sig, när byggnaden rör sig. Eftersom de skadade fönstren skylldes på "sättningar i byggnaden".

Det innebär sannolikt att PVC fönster är olämpliga till byggnader med stomme av trä.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #56 skrivet: 12 dec-17 kl 22:07 »
gällande garantier: 30 års garanti stor färgförändring. (gäller för vita fönster- ej Avans och Budget).: Zodiak.se 30 års garanti: Kbe (Alpha) 20år.
Olj Kopositen som fönster är gjprda av (KBE-karmen) är gjorda av återvunnen plast från den kemiska industrin), stora plast fat som gjort sitt hakas ner till pelets och formpressas med 180 bars tryck. I och med att den kemiska indusrtin inte anv ( enl din plast) så håller den betydligt bättre än trä fönster. en lite reflektion bara ...du är lika dåligt påläst som timell.. våra fönster är som du säger polska (dåligt påläst igen) dom monteras i Polen men karmarna är tyska (Aluplast, KBE) dom fönstren du titta på är med ganska stor sannolikhet från Kina (dvs Karmen). så du tror att man byter ut fönstren vart 20 år om man väljer PVC? jösses läs på . Kolla med SP och deras test, om du inte tror på det jag säger
se verkligheten,det finns massor av rapporter som visar att nästa stora miljöproblem är just pvc.fönster. byggbranschen måste återgå till miljövänligt byggande och där hör plast inte hemma. I sverige bränns nästan all plast idag som hamnar i återvinningen inkl. plastfönster som ju inte funnits på marknaden i så många år. Men du hittar dem på återvinningsstationerna redan.Nej,ett rätt behandlat träfönster håller minst 100 år,senast idag var jag ute på ett hus med fönster från 1890.kärnfriska.
alla rapporter jag läst från tyskland,holland visar att plastfönstren byts rätt regelbundet efter c.a 20 år. Oftast just beroende på att kasseten läcker och plasten åldrats.
skall bli kul att se när de svenska erfarenheterna kommer in men visst byts redan svenskmonterade plastfönster ut,har personligen sett flera hus.
Varför är du så entusiastisk över miljöproblem? skulle inte du bygga ekologiskt? Det betyder ju att man bygger med material som är hållbara (miljömässigt) .PVC räknas inte dit.


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #57 skrivet: 12 dec-17 kl 22:22 »
Skogaliten och Målarmäster har redan skrivit allt jag tänkte skriva och litet till...... tack för två bra inlägg.
Jag vill tillägga att jag är byggnadsingenjör och har både snickrat och renoverat träfönster på förtjänst.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #58 skrivet: 13 dec-17 kl 10:14 »
Har du läst rapporten?

Tydligen är PVC fönstren känsliga för rörelser i byggnadens stomme, eftersom de inte rör sig, när byggnaden rör sig. Eftersom de skadade fönstren skylldes på "sättningar i byggnaden".

Det innebär sannolikt att PVC fönster är olämpliga till byggnader med stomme av trä.

PVC fönstren karmar är mjuka och rör sig på alla sätt (bortsett från stålramen inuti  karmen) men man kan alltid hitta fel  om man vill, ville bata åskådlioggöra att pvc fönster inte är sämre än trä/trä alu, men vill ni vara ynkliga och peta på allt så varsegod

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #59 skrivet: 13 dec-17 kl 10:23 »
se verkligheten,det finns massor av rapporter som visar att nästa stora miljöproblem är just pvc.fönster. byggbranschen måste återgå till miljövänligt byggande och där hör plast inte hemma. I sverige bränns nästan all plast idag som hamnar i återvinningen inkl. plastfönster som ju inte funnits på marknaden i så många år. Men du hittar dem på återvinningsstationerna redan.Nej,ett rätt behandlat träfönster håller minst 100 år,senast idag var jag ute på ett hus med fönster från 1890.kärnfriska.
alla rapporter jag läst från tyskland,holland visar att plastfönstren byts rätt regelbundet efter c.a 20 år. Oftast just beroende på att kasseten läcker och plasten åldrats.
skall bli kul att se när de svenska erfarenheterna kommer in men visst byts redan svenskmonterade plastfönster ut,har personligen sett flera hus.
Varför är du så entusiastisk över miljöproblem? skulle inte du bygga ekologiskt? Det betyder ju att man bygger med material som är hållbara (miljömässigt) .PVC räknas inte dit.

PÅ tal om miljö vänlighet. Trä fönnster måste underhållas, det underhållet bidrar till ökade transporter, som in sin tur ökar till slit och släng filosofin. var kommer din miljömedvetenhet in någon stans?
Pvc fönster behöver man inte underhålla , fönstren du pekar på från 1890, dessa görs inte längre om du inte vart uppmärksam, dessa är gjorda av kärnvirke, vilket inte görs per automatik längre (går att best men blir db så dyra) det finns en BRF i skåne som byte till PVC fönster för 30 år sedan och jag talade med ordf för ca 6 år sedan och deras PVC fönster håller än i dag mkt högkvalitet och inga av dom problemen som ni pekar på


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser