Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera hydraliken på en Boxer 350  (läst 1746 gånger)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Reparera hydraliken på en Boxer 350
« skrivet: 01 okt-17 kl 02:20 »
Boxern är utrustad med en frontlastare, vars hyrdalolja kommer från samma tank som även förser lyfthydralen till jordbruksdraget med olja.  Traktorn har alltså "Terra-tool"-system.  Under sommaren tappade hydralsystemet styrka, och senare tappade det trycket totalt.  Vi tog då loss en sil, som är placerad i  oljetanken för "Terra-tool"-systemet.  Den silen är gjord av metall, och sitter på insuget från tank till hydralpump, och har ett eget litet skruvlock.  Vi gjorde rent insugssilen med diesel.  Insugssilen var fullständigt igensatt av något som hade konsistens som lera, och verkade bestå av sot, gummirester och tjära.  Vi har också tömt oljetanken på olja.

  Min plan var att byta returfilter, men det verkar inte som om det har funnits något returfilter alls.  För att kunna se ner i tanken ordentligt, och byta ett eventuellt returfilter, behöver man lyfta av locket till oljetanken.  Ovanpå locket finns en förskruvning för returoljan, och en annnan för "till"-oljan.  Förskruvningen för returoljan (2 muttrar som dels klämmer ihop röret och dels fäster i en skruvhylsa på locket) har fastnat alternativt beckat ihop.  Jag har försökt med stora fasta nycklar, men det förefaller som om röret hellre rör sig - alltså vrids av - än att förskruvningen släpper.  OM jag hade kunnat hantera en gassvets hade jag kunnat värma och se om det lossnar.  Men det kan jag inte.

1.  Vad händer om vi kör utan returfilter för hydraloljan?
2.  Vilken hydralolja skulle ni rekommendera till Boxerns "Terra-tool"-system med inkopplad frontlastare?
3.  Är det värt att köra en kort tid utan returfilter, för att sedan under en lugnare fas (vintern) tömma ur oljan på nytt, tvätta ur insugssilen och montera returfilter?
4.  Med tanke på hur igensatt insugssilen var, tror ni att man beöver tömma ur oljan ur cylindrarna och koppla loss hydralpumpen för att spola igenom de olika delarna?
5.  Enligt Verkstadshandboken ska man inte skölja oljetanken med olja.  Men om det nu var så mycket "klegg" i insugssilen, är det då inte risk för att samma beläggning finns avsatt på väggarna i oljetanken?

mvh,
Bror Blåsippa
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Reparera hydraliken på en Boxer 350
« Svar #1 skrivet: 01 okt-17 kl 06:56 »
Det vanliga hydralsystemet är ihopkopplat medterratrolen så du har även ett filter bak vid redskapslyften, Där nere i den tanken har du pumpen.
Sedan brukar det hänga typ av vanligt oljefilter av skruvtyp på ledningarna. Och på de flesta traktorerna sitter det på "andra sidan" motorn mot var du har terratroltanken

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Reparera hydraliken på en Boxer 350
« Svar #2 skrivet: 01 okt-17 kl 09:23 »
Man ska ta anvisningar för rengöring av hydraulsystem, oljebyte mm på äldre maskiner med en viss nypa salt. Dels är ju instruktionsböckerna skrivna med tanke på sådana problem som kunde tänkas uppstå då hydraulsystemet var relativt nytt, man tänkte inte alls på vad som kan hända efter många tiotal år.
Och dels har ju hydrauloljor och andra oljor förbättrats och förändrats en hel del under årens lopp.

De gummiartade avlagringarna kan tänkas komma från någon hydraulslang som har blivit så gammal att gummit på insidan har börjat brytas ned. Det finns risk att de återkommer och sätter igen sugsilen flera gånger, så länge den slangen finns kvar i systemet.

Om man vill lösa upp avlagringar som finns i tanken och inte löser sig utan vidare i t ex hydraulolja, diesel eller bensin, så prova med att blanda i litegrann (kanske 5-10 %) billig cellulosaförtunning eller något annat som innehåller s k cykliska (aromatiska) kolväten. Se dock upp med denna blandning om det finns uråldriga hydraulslangar i systemet, det finns risk att det börjar lossna så mycket gummiskräp från dem att man har mer skräp i tanken efter rengöringen än före.

Beträffande val av hydraulolja, så är det ju givet att det är en vanlig mineralolja som ska användas. Man kan utgå från viskositet VG 46 , om man vet att systemet är slitet och har stort inre läckage så kanske det fungerar bättre med en mer trögflytande olja, VG 68. Ställer man stora krav på att hydrauliken ska fungera direkt efter en kallstart då det är som kallast på vintern så kanske man ska använda en mer lättflytande, VG 32.
Ska man hälla i en olja tillfälligt för att köra ren systemet så kanske det är bättre med en bilmotorolja som innehåller diverse sotlösande tillsatser. Billigast möjliga SAE 10W-30.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Reparera hydraliken på en Boxer 350
« Svar #3 skrivet: 01 okt-17 kl 12:32 »
Tack för svaren!  De ger en del nya infallsvinklar.  Jag har redan bytt de allra flesta av hydralslangarna.

Karlsdotter skriver att det brukar sitta ett vanligt oljefilter av skruvtyp på ledningarna, och att de sitter på andra sidan motorn, från Terra-trol-tanken räknat.  - Menar du höger-vänster, sett från förarplatsen, eller menar du framom-bakom, sett från förarplatsen?  (Framom förarplatsen skulle alltså betyda att jag letar efter skruvfiltret någonstans utefter ledningarna under motorn, eller, i det här fallet, på höger sida om motorn.)

Det returfilter som jag upppfattar saknas, skulle alltså ha suttit till höger om insugssilen, inne i Terra-trol-tanken.

Torbjorn:  Behöver jag vara rädd att SAE 10W-30-oljan skadar hydralpumpen, om traktorn får gå med denna olja under vintern?  Det är inte särskilt många körtimmar vi talar om.

Till sist vill jag tacka för svar som jag uppfattar som instruktiva och begripliga!

/Bror Blåsippa
« Senast ändrad: 01 okt-17 kl 12:40 av Blåsippan »
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Reparera hydraliken på en Boxer 350
« Svar #4 skrivet: 01 okt-17 kl 12:45 »
Om tanken för terratrolen sitter på vänster sida så är troligen filtret på höger sida eller omvänt. Titta även på hydralen vid förarstolen/bakom denna om det inte sitter ett filter även där.
Dessa båda delar är en enhet. Det är inte en terratrol och ett hydralsystem för lyften. I instruktionerna står det en oljemängd med och en utan terratrol, och i meningen ett system, men dubbla volymen ca

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Reparera hydraliken på en Boxer 350
« Svar #5 skrivet: 01 okt-17 kl 16:35 »
Det är ingen risk att bilmotorolja skadar hydraulpumpen men den kan ju möjligen ha andra egenheter (t ex att den har lättare att skumma) som gör att man inte vill ha den i hydraulsystemet i längden.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Reparera hydraliken på en Boxer 350
« Svar #6 skrivet: 01 okt-17 kl 20:37 »
Tack för svar!  Jag ska följa era råd, och återkommer om den här maskinen inte verkar stämma med det ni skrivit.
/Bror Blåsippa
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser