Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alm - fakta  (läst 3746 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Alm - fakta
« skrivet: 04 sep-17 kl 14:35 »
Våra almar dör
Vad vet vi och vad kan man göra? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Alm - fakta
« Svar #1 skrivet: 04 sep-17 kl 14:47 »
Ta ner och bränn allt mycket omsorgsfullt.

Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Alm - fakta
« Svar #2 skrivet: 04 sep-17 kl 14:51 »
Virket kan man väl snickra med trots Dutch Elm Disease, vilket är vad jag gissar är fallet här?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Alm - fakta
« Svar #3 skrivet: 04 sep-17 kl 14:59 »
Almsjuka brukar det kallas. Finns nog en hel del att läsa om det på nätet.
Jag tackar Gud för att jag sluppit det på mina almar hittills.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alm - fakta
« Svar #4 skrivet: 04 sep-17 kl 15:46 »
Ta ner och bränn allt mycket omsorgsfullt.

Jörgen

Helt meningslöst, man kan inte stoppa spridningen, man bör utnyttja det som vilken ved som helst

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alm - fakta
« Svar #5 skrivet: 04 sep-17 kl 15:59 »
Helt meningslöst, man kan inte stoppa spridningen, man bör utnyttja det som vilken ved som helst
Det här är sydöstra Dalarna.  Vi har åtskilliga almar här i hagar och i skogskanter.  De senaste 5-6 månader har minst hälften av alla almar dött eller är döende.  Men det började redan förra året.  Det är möjligt  eller tom troligt att det sträcker sig kanske fem år tillbaka i tiden.  Det är stor tillväxt av almsly runt omkring.   Hur lång tid tar det för detta sly att dö eller är det så att insekterna först ger sig på träd ? 

Vi har almar som växer och växt några meter 5-10 från uthus.  Vad jag sett i närområde är att stammarna knäcks en bit högre upp. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alm - fakta
« Svar #6 skrivet: 04 sep-17 kl 17:39 »
De infekteras ju via almsplintborrar, så de unga plantorna kan växa upp utan problem, det är större träd som angrips se t ex Örups almskog

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Alm - fakta
« Svar #7 skrivet: 04 sep-17 kl 18:54 »
En annan fakta om Alm;

Det är en Finsnickares dröm att få arbeta i Alm. Ett väldigt vackert och väldigt attraktivt trä, förutom att det är skonsammare än Ek och Ask för bearbetninsverktygen i snickeriet. Tyvärr är det väldigt väldigt sällan numera som jag arbetar i Alm, men ett parti plankor ligger på lagret och stiger i värde än så länge....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Alm - fakta
« Svar #8 skrivet: 04 sep-17 kl 19:56 »
De infekteras ju via almsplintborrar, så de unga plantorna kan växa upp utan problem, det är större träd som angrips se t ex Örups almskog
Ja precis, eftersom skalbaggarna lever på kambium, det understa lagret bark. Trädet måste helt enkelt ha en viss diameter för att de skall kunna få plats.

I USA läggs mycket resurser på att ta fram DED-motståndskraftiga almar men jag vet inte om något alls görs i Sverige eller Europa. Tyvärr är den amerikanska almsjukan inte exakt den samma som den europeiska så det är inte säkert vi kan använda det material som amerikanerna tar fram.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Alm - fakta
« Svar #9 skrivet: 05 sep-17 kl 08:29 »
Man kan vaccinera almar mot almsjukan, men det måste göras innan almen blivit sjuk. Är den redan sjuk finns inget att göra mer än att ta ner dem. Har själv två stora pampiga "vårdträd" i trädgården som är drabbade. De måste snart tas ner och det kommer bli hemskt tomt efter dessa två bjässar. Jag drar mig för både tomheten och kostnaden. Det finns almar som är resistenta mot almsjuka som man kan välja att plantera istället. Själ väljer jag dock något annat än alm men svprt att välja vad. Finns så många vackra träd.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Alm - fakta
« Svar #10 skrivet: 05 sep-17 kl 10:34 »
Det finns alltid folk som söker virke, speciellt Alm som nämdes, om du lägger upp nån annons på blocket eller liknande där du erbjuder att den som sågar ner trädet får behålla virket så borde säkert någon nappa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Alm - fakta
« Svar #11 skrivet: 05 sep-17 kl 18:29 »
Det finns alltid folk som söker virke, speciellt Alm som nämdes, om du lägger upp nån annons på blocket eller liknande där du erbjuder att den som sågar ner trädet får behålla virket så borde säkert någon nappa.
Man bör nog inte släppa in vem som helst att börja fälla stora träd mitt på gårdsplanen...

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Alm - fakta
« Svar #12 skrivet: 05 sep-17 kl 22:20 »
Det finns alltid folk som söker virke, speciellt Alm som nämdes, om du lägger upp nån annons på blocket eller liknande där du erbjuder att den som sågar ner trädet får behålla virket så borde säkert någon nappa.

Svårt att veta i förväg om något går att använda som virke eftersom det är mycket död ved och ruttet. Men jag tackar för tipset! Helt klart värt att undersöka. Dock måste man ha utbildning för att få fälla träd hos andra.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alm - fakta
« Svar #13 skrivet: 08 sep-17 kl 16:25 »
Man kan vaccinera almar mot almsjukan, men det måste göras innan almen blivit sjuk. Är den redan sjuk finns inget att göra mer än att ta ner dem. Har själv två stora pampiga "vårdträd" i trädgården som är drabbade. De måste snart tas ner och det kommer bli hemskt tomt efter dessa två bjässar. Jag drar mig för både tomheten och kostnaden. Det finns almar som är resistenta mot almsjuka som man kan välja att plantera istället. Själ väljer jag dock något annat än alm men svprt att välja vad. Finns så många vackra träd.
Hur vaccinerar man mot almsjukan? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 4 användare (1 dolda)
metsalainen, JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser