Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  A-hus  (läst 1093 gånger)

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
A-hus
« skrivet: 10 jun-17 kl 22:04 »
Hej.
Jag kommer mig för att någon gång på 60-eller 70-talet, fanns ett fritidshus som hette A-hus...
Som namnet säger, så var det ett hus där taket går helt ner till marken och huset hade bara fönster i gavlarna.
Jag hittar inget om denna hustypen, varken på Google eller annat.
Någon här som känner till eller har hört om denna hustypen?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: A-hus
« Svar #1 skrivet: 10 jun-17 kl 22:08 »
Jag har i alla fall sett dem. I Haverdalsstrand utanför Halmstad.  Byggda på 50-talet eller möjligen tidigt 60-tal.  Fast nu är det så länge sedan jag var där att jag inte vet om de finns kvar. I ett område med enkla fritidshus och små tomter.

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: A-hus
« Svar #2 skrivet: 11 jun-17 kl 00:50 »
Oj... ja jag fruktade att det var mycket länge sedan dom var "modern"
Fördelen med dessa A-hus är såklart att de är lätta att bygga - så kanske jag bara skulle göra en ritning själv å klia på.. ;D
Tack för responsen alla fall.

SV: A-hus
« Svar #3 skrivet: 11 jun-17 kl 23:48 »
Kallas 'A-frame house' i USA - finns gott om material på nätet om du googlar på den termen. Olika varianter har länge varit populära i den amerikanska alternativrörelsen.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: A-hus
« Svar #4 skrivet: 12 jun-17 kl 05:45 »
Hej.
Jag kommer mig för att någon gång på 60-eller 70-talet, fanns ett fritidshus som hette A-hus...
Som namnet säger, så var det ett hus där taket går helt ner till marken och huset hade bara fönster i gavlarna.
Jag hittar inget om denna hustypen, varken på Google eller annat.
Någon här som känner till eller har hört om denna hustypen?
rätt vanligt förekommande som fritidshus i Danmark,har renoverat flera stycken. byggs också som nya. finns även en del i Sydsverige,hur det är uppåt landet vet jag inte.
utgår ju från en vikingatradition där husen ofta byggdes med taket nästan ner till marken på sidorna och endast gavlarna med fönster o ingång.
kallas just för A-hus i Danmark,kanske för att gaveln bildar ett A eller för att första fabrikatet kanske hette A-hus.Har sett större varianter med övervåning och balkong vilket gör att gaveln bildar just ett A där balkongen utgör tvärstrecket i bokstaven. ett litet arv från vår vikingatid som återupptagits. utrymmesmässigt kanske inte det mest optimala och svårmöblerbart.snedtak överallt. Ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser