Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläder  (läst 2829 gånger)

vivbyemma

  • Inlägg: 3
    • -
Fläder
« skrivet: 31 maj-17 kl 16:30 »
Önskar tips på hur man bäst förökar fläderbuskar.


Postat med Alternativ.nu´s app

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Fläder
« Svar #1 skrivet: 31 maj-17 kl 16:42 »
Dom är lättförökade, klipp ett årsskott och stick ner i jord och håll fuktigt, det har fungerat för mig.

vivbyemma

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Fläder
« Svar #2 skrivet: 31 maj-17 kl 21:14 »
Tack! Ska prova det:)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Fläder
« Svar #3 skrivet: 31 maj-17 kl 21:26 »
Men om man skall göra det nu när varmaste sommaren står för dörren så bör man nog ta bort de flesta löven från skottet och sätta det i skugga. Det tar tid innan nog mycket rötter hunnit utvecklas för att tillräckligt mycket vatten skall kunna tas upp när det är riktigt varmt

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Fläder
« Svar #4 skrivet: 31 maj-17 kl 21:51 »
Önskar tips på hur man bäst förökar fläderbuskar.


Postat med Alternativ.nu´s app

Testa att vika ner en av de lägst sittande grenarna mot marken, märla fast den del av grenen som hamnar närmast marken med nåt starkt typ en böjd "tältpinne," skotta över jord och lägg sen en tung sten över jorden. Orubba sen inte grenen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fläder
« Svar #5 skrivet: 01 jun-17 kl 20:01 »
Jag brukar köra ner sticklingar i krukor med vanlig jord eller såjord . Det brukar funka med rätt kraftiga sticklingar.  Har även kört ner grenar i jorden på våren. De är superlätta att föröka. Jag har dem överallt. Den vitbrokiga är speciellt fin.Fläder är perfekt mot nyfikna grannar,de blir täta på sommaren. Krukor med sticklingar brukar jag ha bakom huset där det är skugga på dagen.

En del använder sticklingspulver..rotningshormon. Finns på Impecta.  Men på senaste tiden har jag doppat sticklingar i honung..Det funkar bra på rossticklingar mm.  En del använder kanel.

Man kan även låta olika sticklingar stå i en burk med vatten /videkvistar någon dag innan de sätts i kruka eller i marken.Det är rotningshormon i vide/salix. Man kan klippa sönder blad ock ha i vattnet med.

Jag har kört en del med pallram fylld med typ såjord eller hemmablandad jord med en hel del sand i. Sen sticker man alla sticklingar där. Så slipper man alla dessa krukor som dräller omkring.

Men det gäller att sätta etiketter. Jag brukar klippa av persienner som jag gör hål i med hålslagaren. Sen lackpenna från Biltema är rätt bra. Tusch förvinner på sikt när det regnar.

Rosor är speciellt kul att föröka, jag sätter alltid bukettrosor i trädgården..brukar få av morsan osv. Dessutom ser man rosor här ock där..De skotten river jag av med en "klack" skrapar lite, sårar dem längst ner..klipper av en del blad eller halverar dem..låter dem dricka salixvatten sen doppa i honung nästa dag. Sen ut i kruka  eller i skuggan av en buske...man kan gräva ett hål ock fylla med såjord. Sen flytta dem när de tagit sig. Osv...Man kan föröka det mesta.

vivbyemma

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Fläder
« Svar #6 skrivet: 01 jun-17 kl 21:42 »
Jag brukar köra ner sticklingar i krukor med vanlig jord eller såjord . Det brukar funka med rätt kraftiga sticklingar.  Har även kört ner grenar i jorden på våren. De är superlätta att föröka. Jag har dem överallt. Den vitbrokiga är speciellt fin.Fläder är perfekt mot nyfikna grannar,de blir täta på sommaren. Krukor med sticklingar brukar jag ha bakom huset där det är skugga på dagen.

En del använder sticklingspulver..rotningshormon. Finns på Impecta.  Men på senaste tiden har jag doppat sticklingar i honung..Det funkar bra på rossticklingar mm.  En del använder kanel.

Man kan även låta olika sticklingar stå i en burk med vatten /videkvistar någon dag innan de sätts i kruka eller i marken.Det är rotningshormon i vide/salix. Man kan klippa sönder blad ock ha i vattnet med.

Jag har kört en del med pallram fylld med typ såjord eller hemmablandad jord med en hel del sand i. Sen sticker man alla sticklingar där. Så slipper man alla dessa krukor som dräller omkring.

Men det gäller att sätta etiketter. Jag brukar klippa av persienner som jag gör hål i med hålslagaren. Sen lackpenna från Biltema är rätt bra. Tusch förvinner på sikt när det regnar.

Rosor är speciellt kul att föröka, jag sätter alltid bukettrosor i trädgården..brukar få av morsan osv. Dessutom ser man rosor här ock där..De skotten river jag av med en "klack" skrapar lite, sårar dem längst ner..klipper av en del blad eller halverar dem..låter dem dricka salixvatten sen doppa i honung nästa dag. Sen ut i kruka  eller i skuggan av en buske...man kan gräva ett hål ock fylla med såjord. Sen flytta dem när de tagit sig. Osv...Man kan föröka det mesta.


Låter ju hur lätt som helst:)
Ska klippa med mig ett gäng kvistar från svärmor nere i Roslagen nästa gång jag är där och testa föröka dem i mitt täckta land.

Menar du att du bara sticker ner köpta rosor i jord så får du buskar av det? Fantastiskt ju!


Postat med Alternativ.nu´s app

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fläder
« Svar #7 skrivet: 02 jun-17 kl 22:06 »
Ja det går bra med snittrosor. Kanske inte precis alla sticklingar som tar sig.

Har man växthus går det fortare.Lugnare klimat där.

Det finns mycket om trädgård (ock annat) på Pinterest i datorn. Jag har tryckt på "Garden" mycket bilder ock text.

Även Youtube. T ex "rose cuttings"   Finns svenska trädgårds-filmer med där.Bara att söka det man vill se.

Eller googla  "sticklingsföröka rosor-gröna rader.   Med Nils Åkerstedt.  Det var i en bok med honom jag såg det för många år sedan..Han gillar att odla i sand ock gräsklipp. han har bra idee'r.

Fast ett tips jag såg på nätet har jag inte lyckats med förra sommaren. att sticka en ros i en potatis ock gräva ner..rosen suger näring från potatisen. Men jag kanske skulle prova igen. Jag provade äpple-sticklingar mm. Men jag kanske kom igång för sent på sommaren..

Äppleträd grenar brukar jag låta  växa sig långa om de är nära marken. Sen såra grenen med sekatören ock böja ner den under jord..gärna såjord över ock en träklyka eller liknande som håller den nertryckt...sen får man hemmagjorda äppleträd gratis. Men det tar lite tid. Men kul att ha "på gång" i trädgården. Man skulle kunna göra en hel äpplehäck så..kom jag på nu.Fast det tar nog tid.

Tree-circus är lite kul att söka på med.. Konstigt formade träd. Just nu grejar jag med en frösådd Lind..den är väl 2,5 meter hög nu.Har plastpåsar med sand på grenarna så de böjs ner. ska bli som ett paraply att sitta fika under.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fläder
« Svar #8 skrivet: 03 jun-17 kl 03:06 »
Om du har äppelträd med grenar så lågt att de når ned till marken, så är det ju fel beskuret från början. Dessutom mycket enklare att ympa på frösådd grundstam i så fall.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fläder
« Svar #9 skrivet: 03 jun-17 kl 11:05 »
Men det är ju mina äppleträd så jag gör ju vad jag vill. Jag sparade naturligtvis låga grenar med flit.  De grenarna är borttagna nu. Dessutom var 2 av träden av småvuxen sort så grenarna sitter lågt på de träden, ock 2 var av vanlig sort.

Ympa har jag inte riktigt lyckats med. Jag drog upp stammar av Ingrid Marie från frön. Sen skulle jag ympa på Ingrid Marie grenar men jag fick inte till det riktigt. Det sägs att smaken blir godare om grundstam ock ymp kommer från samma träd. Ja, inte vet jag.

Jag pillar med det som jag tycker är roligt.Alla får göra som de vill.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser