Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg på posten  (läst 1631 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Ägg på posten
« skrivet: 26 maj-17 kl 06:52 »
Hej! Vi köpte ägg som levererades av posten. De var fint packade och allt verkade lovande. Nu är bara hälften av äggen kvar och endast 2 är det garanterat liv i.

Vi undrar om nån annan har samma erfarenhet som oss. Vilken kläckprocent kan man förvänta sig på postägg?

2 Månader innan kläckte vi våra egna och då var procenten 100.


Mvh Family three

tallefjanten

  • Inlägg: 1
    • Dalsland
SV: Ägg på posten
« Svar #1 skrivet: 26 maj-17 kl 07:29 »
Jag brukar ha cirka 80-90% kläckta. Utom senaste gången,jag beställde ägg från en dam boendes i Halland. Där var alla äggen obefruktade,så i det fallet var kläckprocenten 0%. Har du också kanske köpt ägg från halland?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ägg på posten
« Svar #2 skrivet: 26 maj-17 kl 20:40 »
Att få ägg skickade är ett lotteri. De kan ha blivit rejält omskakade. Men det kan också gå hur bra som helst. Sedan är det väl så att väldigt många nya har börjat ge sig på att sälja både ägg och djur, och kunskapen  är inte så bra överallt. T. ex hur avelshönor ska utfodras och hur äggen ska behandlas före skickandet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Ägg på posten
« Svar #3 skrivet: 20 jun-17 kl 16:05 »
Jag måste nu tyvärr säga att beställningen är från Halland och på 13 ägg blev 3 något. Eller i alla fall 2. En håller på och försöker ta sig ut.
Jag tror att den som säljer, Linda Ekenberg har välvilja men dålig kunskap. När vi haft dåligt resultat på första sändningen har hon kompenserat oss med fler ägg. Tyvärr blir föjfen att de 2 kycklingar från första sändningen är dåliga lekkamrater till den ensamma nya som verkar komma idag.

Vår kläckare är mycket stabil. I våras hade vi 100% utdelning på äggen. Inför sista gången nu har jag kontrollerat värmen 3 ggr om dagen ibörja.

Jag hoppas Linda inte säljer fler dåliga ägg förr än hennes ägg är åtminstome 90%iga.
Mvh Johan Gerle och familj


Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 20 jun-17 kl 17:36 av ojkooj »

azawakh

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Ägg på posten
« Svar #4 skrivet: 21 jun-17 kl 08:10 »
Jag har också köpt ägg av Linda men jag hämtade på plats och hade 100% kläckning på dom äggen. Jag köpte maranägg, men jag kanske hade tur eller så är hennes ägg från andra raser inte lika bra.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Ägg på posten
« Svar #5 skrivet: 21 jun-17 kl 10:11 »
Jag har köpt många ägg som skickats med posten, av väldigt duktiga säljare. Man blir glad för alla kycklingar som blir, posten hanterar inte paketen så väl alltid, många ägg är tyvärr helt sönderskakade.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser