Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med böld på ena ögat, andas tungt  (läst 3177 gånger)

Cherpas

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Höna med böld på ena ögat, andas tungt
« skrivet: 14 feb-17 kl 18:06 »
Jag har precis kommit hem från Thailand efter en längre vistelse. Mina föräldrar har höns och en av deras hönor (vit Dvärg kochin) har fått en stor böld på ena ögat. Hon andas tungt och har avmagrat rejält. Hon har tydligen haft denna böld nu i flera veckor och jag är förvånad att hon inte har avlidit ännu. Men det verkar vara lite glöd kvar, hon är väldigt lätt och håller sig mest undan men hon verkar ändå äta litegran (tillräckligt för att överleva iaf). Jag tänkte ge henne en chans och försöka få henne bättre. Har ni några tips så vore det uppskattat. Har bifogat två bilder med här.



Cherpas

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Höna med böld på ena ögat, andas tungt
« Svar #1 skrivet: 14 feb-17 kl 18:24 »
Vi närmare undersökning av ögat så ser jag att det är något slags vitt skum, sköljde bort detta. Bölden känns som en cysta ungefär, som att det skulle gå att spricka hål på den. Hönan andas väldigt tungt och det ser ut som hon chippar efter luft varje andetag. Som sagt, tacksam för hjälp.

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Höna med böld på ena ögat, andas tungt
« Svar #2 skrivet: 14 feb-17 kl 21:34 »
Tyvärr tror jag inte att du kan göra hönan frisk igen. Att hon har problem med andningen tyder på att luftsäckarna inte fungerar, det kan bero på att hon har antingen någon typ av inre infektion (svullnad, vätska) eller tumör som trycker samman luftsäckarna. Har varit hos veterinär flera gånger och röntgat hönor med andningsproblem och det har alltid varit något av dessa problem. Då är det inte mycket att göra. Så det humanaste är nog tyvärr avlivning. Jättejobbigt för henne att inte kunna andas ordentligt.
//Torry

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Höna med böld på ena ögat, andas tungt
« Svar #3 skrivet: 15 feb-17 kl 16:51 »
Skulle just skriva om vår tupp med liknande åkomma i ansiktet. Han var i slagsmål med en hund för några veckor sedan men då såg vi inget sår. Det sitter dock på samma sida som han blev hundbiten i stjärtfjädrarna och jag kopplar svullnaden till det.

Undrar förstås om någon sett liknande? Vad göra? Tuppen sköter sig än men idag såg han lite hängig ut med huvudet nedsjunket i halsen liksom.

Johan o Roffe

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Höna med böld på ena ögat, andas tungt
« Svar #4 skrivet: 15 feb-17 kl 16:57 »
Roffes ansikte.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Höna med böld på ena ögat, andas tungt
« Svar #5 skrivet: 15 feb-17 kl 18:43 »
Okej, när två djur får samma åkomma inom en kortare tid så kan det vara dags att ana oro.

Jag föreslår att du avlivar den vita hönan och skickar den på analys till SVA.

Andningsbesvär, kladdiga ögon och svullnader i ansiktet är inga bra tecken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 5 användare
GE202, xaelanar, Palle500, Banelinjen, UngJägarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser