Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader  (läst 3673 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« skrivet: 09 jan-17 kl 08:29 »
Hej.

Jag har ett litet uthus med 2 rum. Det ena rummet sitter det ett el-element i som sköter värmen. Mitt utedass nämligen.
Men rummet före så att säga har inget. Gjuten platta med golvbrunn. Har tidigare används både som sommarbadrum med badkar och tvättrum för mjölknings grejor.
Det rummet hade jag nu tänkt att använda till att hålla betefisk i. Problemet är vad man ska använda. Att öppna dörren mellan rummen är ingen lösning för mig då det rummet är runt 10-15 grader. Vilket är för varmt.

Rummet är ca 3x2m. Väggarna är isolerade. Taket är dock oisolerat. Men kommer isolera till nästa vinter. Så man kan räkna det som isolerat. Att det blir dyrt i år gör inget. Bara det blir billigare dom kommande åren.
Vad skulle ni valt för lösning?
Rummet ska bara hålla stången mot den värsta kylan, gör inget om det är nån minus. Bara det inte blir 5-10 minus.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #1 skrivet: 09 jan-17 kl 08:44 »
Låter som att ett el-element är den enklaste lösningen. Blir ju inte speciellt dyrt vare sig "installationsmässigt", inköp eller drift.


Har du ventilation i dasset (bortsett från det du drar genom holken) så kan det räcka med att du leder den 10-15-gradiga luften genom ditt fisklagringsrum för att klara värmen där. Om uthuset ligger nära boningshuset kan du ta ventilationsluft därifrån genom ett nedgrävd isolerat rör, men det kräver ju mer arbete. Fiskarna bryr sig inte om lite lätt begagnad luft ;)
« Senast ändrad: 09 jan-17 kl 08:53 av Själv är bäste dräng »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #2 skrivet: 09 jan-17 kl 10:16 »
 ett fläktelement är den billigaste lösningen. ett vanligt elelement klarar inte ett utrymme utan takisolering då all värme kommer att stiga uppåt och försvinna.det innebär att ett elelement aldrig slår ifrån utan går för fullt hela tiden.
fläktelementet har den fördelen att den snabbt cirkulerar luften och ger en jämnare värmenivå.ett 2kw byggfläkt  ligger på 500:- ,finns även billiga men hållbarheten är skitkass.
Taket bör du dock göra något åt,finns det innertak kan man skruva upp frigolitskivor. saknas innertak föreslår jag att du smäller upp några reglar att skruva frigoliten i. På ett sådant litet utrymme går det snabbt ock kostar minimalt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #3 skrivet: 09 jan-17 kl 10:30 »
Jag funderar om inte tankarna med betesfisk skulle kunna fungera som accumulatorer?
Om de i princip ständigt håller några + (Vet inte hur varmt de skall ha, 5-6 grader?)

Jag vet inte hur du gjort, men en bekant använde gamla rostfria bulktankar som hade öppen översida att hålla betesfisk i.

(ett tips för övrigt, om du inte redan tänkt på det, jag rotade fram en gammal luftpump från tiden jag hade tid med akvarium, och en utströmmarsten till den, inte en enda mört dog under den natten)

Kanske en thermostat och doppvärmare av något slag, sedan får tankarna sakta avge värme?
Blir nog ganska kallt i rummet och väldigt fuktigt, men borde åtminstone i teorin fungera tror jag...

Var beredd på att det nog kommer att bli ohyggligt fuktigt i rummet om du har betesfisk i ett kallt utrymme.

Jag har haft problem med svartmögel ibland på ytor där fukt kondenserar.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #4 skrivet: 09 jan-17 kl 12:55 »
Skall man vara orolig för att man värmer upp sidoytor (som taket) i onödan så kan man hänga upp en infravärmare som strålar nedåt/mot tankarna.

Jag har övervintrat fiskar i källaren i 200 liters fat med öppen topp och luftsten halvvägs ned. Fungerade fint. Har dock en fläkt som ventilerar källaren och det blir nollan där på vintern. Temperaturen går från ca 8 plus när fiskarna flyttat in, tangerar nollan för att sedan vara uppe i ca 8 grader igen när de flyttar ut.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #5 skrivet: 09 jan-17 kl 13:33 »
Det är väl snarare tanken som behöver värmas än utrymmet? Doppvärmare på timer och god isolering runt?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #6 skrivet: 09 jan-17 kl 15:05 »
Jo, fast när man har flera tankar är det smidigare, och billigare, att hålla rummet över nollan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #7 skrivet: 09 jan-17 kl 20:45 »
Finns ingen vattenburen värme i intilliggande byggnader? Hade det funnits hade det "bara" varit att lägga en slinga genom fiske-pölarna och tillbaks igen. Men ett el-element med inbyggd fläkt och frostvakt-funktion är rimligast i ditt exempel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #8 skrivet: 11 jan-17 kl 14:39 »
hur mycket drar uthuset totalt under ett år i elkostnad?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Billigt sätt att hålla ett rum över 0 grader
« Svar #9 skrivet: 11 jan-17 kl 19:33 »
Jo, fast när man har flera tankar är det smidigare, och billigare, att hålla rummet över nollan.

Sant, en stor sammanhängande tank fungerar det, men sedan får man summera ihop den totala effekten...
Ofta räcker det med en ganska svag värmekälla som får stå på över tid, det borde, åtminstone i teorin ge samma effekt...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser