Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Med anledning av fågelinfluensa i Danmar, så höjer Jordbruksverket skyddsnivån  (läst 4878 gånger)


kurt

  • Inlägg: 3488
Nu har man konstaterat fågelinfluensa i Skåne, ännu inte helt säkert att det är samma stam som rört sig norrut i Europa

http://sva.se/om-sva/pressrum/nyheter-fran-sva/fagelinfluensa-upptackt-i-sverige

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Hobbyhöns skall hållas inomhus eller i sin inhägnade utegård.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Ett tips för alla era andra som bara har en liten flock....gå in och registrera era höns via http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/jsb38.html

Har själv syndat i några år men nu är jag med i rullorna...
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
Nu är det klarlagt att det är H5N8 som kommit till Sverige, nu börjar man avliva höns i Mörarp, återstår att se om alla hus = 20 000 höns kommer att avlivas

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
@permission mfl. Sluta lura i folk en massa strunt!

Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:

Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?

Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
@permission mfl. Sluta lura i folk en massa strunt!

Har varit I kontakt med Jordbruksverket och följande svar har jag fått:

Fråga: Är lite villrådig vad som menas i klartext "ska vara inhägnade"....
Är "inhägnade" det samma som "inhägnad tomt", dvs staket runt tomten?
Eller är "inhägnade" det samma som instängda i Voljären?
Frågan är således: Kan mina 5 hönor (hobbyhöns) gå fria på tomten (som är inhägnad med staket) och foder
och vatten ges under tak i hönshuset?

Svar: Det är en bra fråga. Med inhägnade menas att det finns staket runt tomten.
Dina höns kan vara ute.
Följ utveckling på vår hemsida och ta hand om dina höns så att de inte blir sjuka. Om det skulle uppkomma symtom på dina höns, ta kontakt med veterinären.

Ett problem är dock att dom har lämnat det lite öppet.
Det fäller om man får ett sjukdomsutbrott och bedöms att inte ha gjort allt i sin makt för att skydda hönsen mot spridning så kan man komma att åläggas att betala saneringen själv.
Dvs risken att få stå kostnaden själv om man håller dom på tomten är avsevärt större om man håller dom i en hönsvoljär.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
Det var intressant. Skulle alltså jag behöva betala för vad jordbruksverket kostar då de lägger en dödsring runt mina redan döda höns och kräver avlivning av grannarnas?

För jag gör aldrig allt vad jag kan i min makt ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det var intressant. Skulle alltså jag behöva betala för vad jordbruksverket kostar då de lägger en dödsring runt mina redan döda höns och kräver avlivning av grannarnas?

För jag gör aldrig allt vad jag kan i min makt ;D

Jag hittade det när jag sökte mig djupare i vad som gällde och sånt.

Det var inte tydligt var gränserna går för när man slarvat tillräckligt för att behöva stå för kalaset själv, men det lär man bli varse eller så får väl en domstol sätta ett predikat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
Nej! Det är inget oklart om var gränserna går!
Har du inhägnad tomt (med tex ett staket) och ger mat och vatten under tak, då följer du reglerna och slarvar inte.
Dessutom har reglerna "ska vara inhägnade, och foder och vatten ska ges under tak" gällt sedan 2008 !!!!!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Nej! Det är inget oklart om var gränserna går!
Har du inhägnad tomt (med tex ett staket) och ger mat och vatten under tak, då följer du reglerna och slarvar inte.
Dessutom har reglerna "ska vara inhägnade, och foder och vatten ska ges under tak" gällt sedan 2008 !!!!!

Problemet är vad som är rimligt i smittspridningssynpunkt. 
Trots att det står som det står så är det inte faställt att det är rimligt när det gäller saneringskostnader.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
Åter igen, nej!
Håll inte på och tramsa med massa strunt!
Följer man reglerna "inhägnad tomt (med tex ett staket) och ger mat och vatten under tak", så är det inga problem,
varken ur "rimlig smittspridningssynpunkt" (vad nu det är för påhittad vokabulär) eller att du ska stå för några saneringskostnader.
Sluta sprid osäkerhet till oss med höns!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Åter igen, nej!
Håll inte på och tramsa med massa strunt!
Följer man reglerna "inhägnad tomt (med tex ett staket) och ger mat och vatten under tak", så är det inga problem,
varken ur "rimlig smittspridningssynpunkt" (vad nu det är för påhittad vokabulär) eller att du ska stå för några saneringskostnader.
Sluta sprid osäkerhet till oss med höns!


Tja...   
Lagen är tydlig, men samtidigt så finns det otydligheter.   Det är dessa jag pekar på och det är faktiskt inte för att sprida osäkerhet utan helt enkelt för att öppna ögonen på hönsägare.
Tyvärr har jag inte hittat tillbaka till passusen där det stod om saneringskostnader ännu.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Det var en synnerligen mycket otydlig formulering av restriktionerna, att en myndighet inte kan göra sig tydlig är ju ett minus.

Det står att läsa på JBV hemsida bland annat.
"Skyddsnivå 2 gäller för hela Sverige

Nivån innebär att fjäderfä ska hållas inomhus, om det inte går att genomföra ska fåglarna hållas "hägnade"men foder och vatten ska ges under tak eller under ett skydd utomhus. Det är viktigt med en utökad övervakning av hälsoläget för att djurhållaren tidigt ska kunna upptäcka misstänkta fall av fågelinfluensa."

Hägnade och inhägnade är två olika saker.

Men det skulle då i verkligheten under förutsättning att hobbyhönsen går ute men på insidan om tomtens "staket" innebära att.
1. Hönsen får under inga omständigheter få tillgång till vatten som inte är av livsmedelskvalitet, ( hittar dem en källa till vätska utomhus så har du brustit i din kontroll.).
2. Du måste tillse att hönsen inte kan lämna tomten, dvs du lär behöva ett stängsel på minst 2 m (beroende på hönsras).
3. Det åligger krav på djurägaren att minimera riskerna för att dina djur kommer i kontakt med smitta.

Det är lustigt att myndigheten främst använder sig av lösa begrepp och allmänna uppmaningar utan tydlig innebörd eller krav.

jag skulle då inte lita på att begreppet "inhägnad" är en tillräcklig åtgärd, jag själv kan inte följa dem uppmaningar som ligger inom skyddsnivå 2 så mina är fortsatt inomhus med tillgång till "hägnad" utegård.

Pegaso*
Inhägnade stämmer inte utan vid skyddsnivå 1 får hönsen gå fria, mat och vatten skall fortsatt ges inomhus motsv.
"ska vara inhägnade, och foder och vatten ska ges under tak" gällt sedan 2008
Om jag har fel så vill jag gärna att du uppvisar din referens från 2008.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Tja...   
Lagen är tydlig, men samtidigt så finns det otydligheter.   Det är dessa jag pekar på och det är faktiskt inte för att sprida osäkerhet utan helt enkelt för att öppna ögonen på hönsägare.
Tyvärr har jag inte hittat tillbaka till passusen där det stod om saneringskostnader ännu.
[/quote]

Du kanske menar det här.

"Vad händer om jag inte följer reglerna som gäller inom skyddsnivå 2?

1.Om du bryter mot reglerna kan du bli straffad för det. Det är epizootilagen som ligger till grund för att vi har beslutat om att införa skyddsnivå 2, här står också vad som gäller om du   bryter mot reglerna. Vilket straff du får, beror på vad du har gjort.

2.Om du gör ett medvetet fel eller om du av oaktsamhet bryter mot reglerna kan du dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Om polis, åklagare eller domstol bedömer att det är en liten förseelse kan de bestämma att du inte får något straff.
3.Om det vid en kontroll visar sig att du inte följer reglerna, kan du få ett föreläggande och ett förbud för att du till exempel. inte hållit dina fjäderfän inomhus. Ett föreläggande innebär att du måste rätta till det som är fel.
Du kan också bli ålagd att betala ett vite. Det innebär att du måste betala för att du har gjort fel.
4.Om du inte följer reglerna och länsstyrelsen fattar ett beslut om att det du inte har gjort, ska rättas till, kan det bli så att du får betala kostnaderna för att det blir gjort."

pegaso

  • Inlägg: 18
  • Skit blir det överallt
    • Småland
Vissa ger sig aldrig.... Inte ens när de har fel....
Se svar nedan:

Hej!

Dina höns får vara ute, men de ska vara inhägnade och foder och vatten ska du ge de under tak. Det gäller även för skyddsnivå 1 som vi har haft sedan 2008.

Med vänlig hälsning

Enisa Miljanic

Smittskyddshandläggare

Enheten för häst fjäderfä och vilt

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Vissa ger sig aldrig.... Inte ens när de har fel....
Se svar nedan:

Hej!

Dina höns får vara ute, men de ska vara inhägnade och foder och vatten ska du ge de under tak. Det gäller även för skyddsnivå 1 som vi har haft sedan 2008.

Med vänlig hälsning

Enisa Miljanic

Smittskyddshandläggare

Enheten för häst fjäderfä och vilt

Ja...   Du har helt rätt.. 

Men det som lämnar öppet för tolkning är vem som skall stå saneringskostnaderna om det skulle behövas.
Är en 3000kvm inhägnad rimlig till en hobbyflock om 10 individer. 
Där kan man faktiskt hamna under oaktsamhet, då lagen eller domstol inte stipulerat vad som är rimligt.
Den enda begränsningen är hur pass lite utrymme var höna skall ha.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Det där gäller för kommersiell produktion eller om du säljer produkter från dina egna djur om inte det ändrats sedan 22/12 då den senaste broschyren kom ut.

Är det en hobbyflock får dem gå fria vid skyddsnivå 1 men M&V ska fortfarande ges inomhus, det är det som står på jbv hemsida, det gäller tillsvidare.

Jag erkänner mitt första fel, men jag tar inte åt mig ansvaret för jbv extremt otydliga och olyckliga formuleringar, är det konstigt att ingen verkar veta vad som gäller egentligen?

johe71

  • Inlägg: 1975
sen måste man ju ta med den här passagen också med tanke på att frågorna och svaren ovan gäller just hobbyflockar (så att ingen som inte har en hobbyflock tar till sig av råden :))

från jordbruksverket
Citera
Med hobbyflockar menar vi alla fåglar som hålls i fångenskap där exempelvis ägg och kött enbart används i det egna hushållet


så om man säljer eller ger bort ägg till andra så är det inte en hobbyflock utan då räknas hönsen som fjäderfä och ska hållas inomhus [när det är skyddsnivå 2]

kurt

  • Inlägg: 3488
Fågelinfluensan visar inga tecken på att avta, nu senast har tamfåglar i Trosa och Ängelholm smittats. Snart kommer de första flyttfåglarna!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6627326


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser