Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny eller gammal vedspis?  (läst 4833 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Ny eller gammal vedspis?
« Svar #20 skrivet: 04 mar-17 kl 21:48 »
tänk å att 2020 blir alla äldre vedspisar/vedkaminer/pannor förbjudna om dom har för dålig verkningsgrad. Om jag skulle bort se från det skulle jag rek en beg.


Såvitt jag förstår gäller det endast nyinstallationer fr.o.m. 2020. Se http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2016/smaskalig-vedeldning.pdf sid 36 sista stycket.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ny eller gammal vedspis?
« Svar #21 skrivet: 04 mar-17 kl 21:55 »
tänk å att 2020 blir alla äldre vedspisar/vedkaminer/pannor förbjudna om dom har för dålig verkningsgrad. Om jag skulle bort se från det skulle jag rek en beg.

Problemet är att det lär du visa källa på för det låter väldigt otroligt, därimot kan det vara så att man kommer ställa krav på att om man av någon anledning bytar så skall man uppgradera.

"Edit"
Kravet gäller de vedeldade produkter som tillverkas och säljs efter den 1:e januari 2020 dvs redan installerade pannor, spisar och eldstäder berörs inte.
Dvs man kan montera en vedspis anno 1917 i sitt torp under förutsättning att det suttit en motsvarande där tidigare.
Lagstiftning gäller som regel inte retroaktivt, dvs det som har varit godkänt enligt tidigare lagstiftning får fortsätta vara godkänt men nya grejer måste följa ny lagstiftning.
« Senast ändrad: 04 mar-17 kl 22:05 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser