Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planhyvel / rikthyvel?  (läst 18332 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Planhyvel / rikthyvel?
« skrivet: 28 sep-16 kl 06:41 »
Jag är sugen på möjligheten att kunna hyvla brädor, ibland har jag sågat virke själv av träd från tomten. Men vad är syftena med dom olika (rikthyvel / planhyvel), finns det saker man kan göra med den ende som inte går med den andra? Måste man kanske ha bägge, är det nån vits att skaffa en av dom där kombimaskinerna?

JS

  • Inlägg: 88
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-16 kl 08:02 »
Rikthyveln används till att göra två sidor av brädan plana i 90 graders vinkel.
Sedan kan du använda planhyveln till att plana ut motstående 2 sidor parallellt. Du kan också hyvla till en väldigt exakt tjocklek med planhyvel.

Är du inte super noggrann med att det ska vara exakt 90 graders vinkel och du kan leva med att det blir lite spill så kommer du rätt långt med enbart planhyvel.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-16 kl 08:07 »
Rikthyveln används till att göra två sidor av brädan plana i 90 graders vinkel.
Sedan kan du använda planhyveln till att plana ut motstående 2 sidor parallellt. Du kan också hyvla till en väldigt exakt tjocklek med planhyvel.

Är du inte super noggrann med att det ska vara exakt 90 graders vinkel och du kan leva med att det blir lite spill så kommer du rätt långt med enbart planhyvel.

Nja, jag vet inte om klara sig med bara planhyvel. Är brädan lite vriden blir det jobbigt att planhyvla. Om man vill ha ett bra resultat så skulle jag rekommendera båda delar rikt och plan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-16 kl 11:07 »
Beror ju på hur mycket man gör, är det bara några enstaka brädor för hushållsbruk duger en gammal planhyvel fint, är det ett gårds snickeri eller liknande där man arbetar ofta skulle jag också leta en gammal kombimaskin eller motsvarande. Bäst är om du får tag på en maskin med riktig överliggare om du tänkt planhyvla mycket råsågat virke och motsvarande.

Bra maskiner är dyra, men det finns mycket begagnat i omlopp, så länge de är av någorlunda modern konstruktion brukar de hålla mer eller mindre för evigt om det är de bättre fabrikaten som var gjorda i riktigt gjutgods. De har inte förändrats särskilt mycket de senaste 70 åren...




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-16 kl 09:53 »
Skall du snickra någonting vettigt och få ett rimligt resuiltat utan att lägga ned en hiskelig massa pengar på att köpa färdighyvlat virke att börja från eller en hiskelig massa tid på rigga upp olika slags rikthyvlingsjiggar i planhyveln att behöver du både rikthyvel och planhyvel eller alternativt en kombination.
Fördelen med en kombination är att den tar mindre utrymme i förhållande till arbetskapaciteten.

Rikthyveln gör två sidor raka och i 90 graders vinkel. Sedan gör planhyveln de motstående ridorna parallella med de rikthyvlade.

Bäst valuta för pengarna får du om du köper en begagnad rikt/planhyvel eller separat rikthyvel och separat planhyvel med stadig stomme och gjutjärnsbord. Själv har jag snickrat som extraknäck i flera år på en Stenberg kombimaskin från 1957. Jag har renoverat den och reparerat allt som var slitet och moderniserat med bättre skydd men i allt väsentligt är den i originalskick och tämmeligen modern endå.

www.blocket.se förekommer ofta små relativt moderna (1950-2000) rikt/planhyvelkombinationer av hyfsad kvalitet för relativt små pengar. De är perfekta för en hobbysnickare både i storlek och kvalitet. Ejca/Luna och Mortens är vanliga märken. En 30cm bred Stenberg är en väldigt bra hobbymaskin om du hittar en som inte saknar en massa delar.
Är du händig med maskiner och har tid med en litet ålderstigen maskin kan en 60 cm bred Sajo eller Waco eller Jonsered kombimaskin vara prisvärd även om kapaciteten är tilltagen i överkant för en hobbysnickare. De äldre modellerna med flatremsdrift är nämligen väldigt billiga.

Likväl skall man inte köpa för gamla maskiner. De riktigt gamla hade fyrkantkutter eller clamshellkutter och de kuttertyperna är farliga för de kan kasta bett omkring sig. Att byta kutter är både komplicerat och dyrt. Fram till 1910-20-talet var det babbitslager som gällde och de är komplicerade och arbetsdryga att byta när de blir nötta och de flesta maskinerna från den tiden som finns i cirkulation har uppnötta lager. Jag har gjutit och skavat nya babbitslager i min klyvsåg från 1885 och det var inte alls omöjligt men det tog mycket tid och så var jag tvungen att tillverka egna verktyg för ändamålet. Riktigt gamla planhyvlar saknade bakslagsskydd. De är nödvändiga för säkerheten och arbetsdryga att nytillverka.


Billigmaskinerna har bord av aluminium eller bockad plåt och de håller sig inte plana i längden. Det går snabbt att nöta en svacka i ett aluminiumbord då man hyvlar gran.
Många hobbysnickare lockas av braskande reklam och blank målfärg och hamnar i en byta-upp-sig rumba där de lägger ut på tok för mycket pengar på att köpa flera maskiner av tvivelaktig kvalitet med förhoppningen att nästa skall vara aningen bättre i stället för att köpa en tillräckligt bra maskin och behålla den hela livet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #5 skrivet: 28 okt-16 kl 19:30 »

Billigmaskinerna har bord av aluminium eller bockad plåt och de håller sig inte plana i längden. Det går snabbt att nöta en svacka i ett aluminiumbord då man hyvlar gran.
Många hobbysnickare lockas av braskande reklam och blank målfärg och hamnar i en byta-upp-sig rumba där de lägger ut på tok för mycket pengar på att köpa flera maskiner av tvivelaktig kvalitet med förhoppningen att nästa skall vara aningen bättre i stället för att köpa en tillräckligt bra maskin och behålla den hela livet.

Nja, jag kan bara instämma delsvis. Logosols svensktillverkade maskiner tillhör ju "billigmaskinerna", men de är tillverkade i Östersund och i gjutjärn. Räknar man på vad man får för pengarna så är Logosol i särklass det smartaste valet!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #6 skrivet: 29 okt-16 kl 08:33 »
Jag skaffade en från biltema för några veckor sen, hoppas ni inte blir allt för förtvivlade ;)  Enkel att få fatt i och inte särskilt dyr. Än så länge är jag helt nöjd, har hyvlat en hel del ek med den.
Ska se om jag mins att skriva här igen när den gått sönder, hoppas det dröjer :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #7 skrivet: 04 nov-16 kl 19:41 »
Jag skaffade en från biltema för några veckor sen, hoppas ni inte blir allt för förtvivlade ;)  Enkel att få fatt i och inte särskilt dyr. Än så länge är jag helt nöjd, har hyvlat en hel del ek med den.
Ska se om jag mins att skriva här igen när den gått sönder, hoppas det dröjer :)

Suck!  ::)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #8 skrivet: 04 nov-16 kl 23:22 »
Suck i kvadrat!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #9 skrivet: 15 nov-16 kl 21:58 »
Om du har så små behov att biltemamaskinen fyller dem kan det hända att du gjorde en riktigt bra affär men något riktigt snickrande duger de inte till.

Suck...... igen
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #10 skrivet: 16 nov-16 kl 06:03 »
Ja, jag har ju aldrig använt en riktig, så kanske vet jag inte bättre. Än fungerar den och har varit mig till stor nytta. Jag räknar inte med att den varar för evigt, är ju trotts allt medveten om vad biltema är för något. Nästa gång det blir aktuellt att köpa ny ska jag hitta en mer seriös, det har jag lovat mig själv.
Nästa investering blir en jordfräs, men där har jag siktat på en husqvarna  :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #11 skrivet: 16 nov-16 kl 19:20 »
Nästa investering blir en jordfräs, men där har jag siktat på en husqvarna  :)

Som ordspråket säger: "Även en blind höna finner någon gång ett korn"  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #12 skrivet: 16 nov-16 kl 22:17 »
Lite tråkig ton från en del i denna tråden, tycker jag.
Innan någon köper något kan man gärna avråda från Biltema (förutom när det gäller prisvärda alternativ som faktiskt dyker upp ibland), men när de väl köpt något gagnar det väl ingen att idiotförklara dem?

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #13 skrivet: 18 nov-16 kl 19:23 »
Tack Mats

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #14 skrivet: 18 nov-16 kl 21:19 »
Ursäkta mig Idd :-X

Jag har tyvärr träffat på motsatt attityd många gånger. Bland annat var det flera personer som på fullaste allvar försökte övertala mig att köpa en sån där billighetsmaskin när jag behövde en stor kraftig kombimaskin för deltidsproffsbruk. Med motiveringen att man inte skall dras med gammalmodigt gjutjärn när det finns moderna lättviktsmaskiner av plast och aluminium som per definition är bättre...... och med motiveringen att de själva klarar sig bra med sådana maskiner..... förmodligen i sin mycket småskaliga hobby.

Samma attityder mötte jag då jag köpte bandsåg. Tydligen ansågs det som obligatoriskt att köpa en kinesisk billigbandsåg med 35 cm hjul som sin första. För att de är modernare och därför måste vara bättre per definition och för att de är lättillgängliga och alla andra nybörjare har sådana.
Fastän jag efter att ha gått i yrkesskola på snickerilinjen och sedan snickrat i 15 år först som hobby och sedan som bisyssla och sågat en hel del på andras bandsågar visste att 60 cm hjul och en stomme som håller att spänna ett 25mm blad var minimikrav för mina behov.

Samma sak då jag köpte klyvsågen. Folk som trosskyldigt och fullt övertygade försökte övertala mig att en liten kinesisk bordscirkelsåg av plast med 1,4 kW enfasmotor skulle fylla mina behov. När jag visste av erfarenhet att kombimaskinen med 3,7kW trefasmotor och 40cm klinga var på tok för klen för mitt klyvande.

Den där kinamaskinpropagandan börjar helt enkelt stå mig upp i halsen och jag ber om ursäkt om sinnet som rann över träffade dig.

Din hyvelmaskin duger säkert bra för att hyvla några brädlappar för husbehov och för litet småskaligt hobbyarbete. Det vill säga att den fyller dina behov där du är nu och något/några år framåt.
Problemet uppstår när du utvecklas och lär dig allt mera. I dagens kinamaskinfixerade värld har jag tyvärr träffat på en hel del människor som tror att de saknar begåvning när det egentliga hindret i deras kompetensutveckling är undermåliga verktyg. Andra gör av med mycket pengar i onödan på att byta upp sig gång på gång på gång.
Därför brukar jag förespråka att om man en gång köper en maskin för hobby så kan man lika gärna skaffa en som duger åt en hyfsat skicklig hobbyhantverkare. En sådan begagnad sådan kostar nämligen inte så mycket mer och då undviker man att fastna i frustration eller att kasta bort en massa pengar på mellansteg.
Så har jag alltid gjort själv för annars skulle jag inte ha råd med någonting alls.

Allt det här fanns i min suck...... men jag borde ha förklarat det tydligare eller hållit käft :P

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #15 skrivet: 19 nov-16 kl 20:52 »
Även jag får be om ursäkt för att min "humor" inte föll så väl ut. Absolut inget illa menat, det var ett skämt från min sida.

Jag kanske upprepar mig från tidigare trådar, men kan inte låta bli att berätta om en äldre herre från snickeribranschen som sa till mig för ca 15 år sedan eller så: "Kvaliteten på en snickerimaskin ska mätas med en 3 eller 4-tumsspik. Man ska ställa den upp och ned med huvudet på maskinens arbetsbord, och dra igång maskinen. Faller spiken - maskinen är värdelös och oduglig. Står spiken kvar efter starten så är det en god maskin" Jag har aldrig glömt det han sa, och han hade arbetat på snickeriet i över 50 års tid, det ligger en del i hans ord.  :)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #16 skrivet: 19 nov-16 kl 21:10 »

Enda problemet i mitt fall just nu är att jag nog måste bra en lastbil för att få hem bandsågen och de andra maskinerna, de är nog ändå rätt små med era mått mätt insåg jag...  :D

Jo, ett till, vetetusan om jag vågar svetsa band i min blivande träverkstad med tanke på gnistorna... Hummm... kanske bygga en lös bandsvets?

Jag skulle också vilja ha en sådandär gammal listhyvel som hade en ram med många ställbara fasta, icke roterande skär.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #17 skrivet: 19 nov-16 kl 23:29 »
Jag håller helt med om att gamla tunga snickeri-maskiner är bäst.
Men hur ska jag kunna köpa dem ?
Jag har snart renoverat färdigt ett hus med hjälp av handmaskiner.
Men det som är kvar är ett antal ställen där det behövs udda
dimensioner. Jag kommer snart att köpa en hyvel och en såg.
Jag är en fullständig nolla när det gäller att se om en maskin
är bra eller hel men smart nog att inse min begränsning.
Inte heller någon jag litar på är kunnig.
Kollade på Logosol och där finns en maskin för 40 000 kr
som verkar fylla mina behov. Men den verkar inte så rejäl och lite
mycket pengar för mina nuvarande behov.
Jag har köpt några handmaskiner på alternativet konkursauktioner.
Vet att det är en chansning men några hundralappar kan vara OK för en "lott".
Men man fick inte provköra.
Sist var det en borrhammare som bara skapade rök.
Borra kunde den inte längre. Jag är säker på att ägare eller anställda
i många av de företag som auktionerats ut har bytt ut maskinerna
mot deras egna trasiga eller billiga hobbyvarianter.
I konkursförteckningen så stod det ju oftast bara vad det var och antal.
Milwaukee eller Biltema kvittade.
Jag hade en fru som målade och av en 70-årig bekant köpte vi hela
hans ramverkstad. Drygt ett garage fyllt av maskiner och lister.
Den värdefullaste maskinen, ramlistspikmaskinen, gick inte provköra
men vi fick med delarna som behövde bytas och vår före detta bekanting
sa att vi skulle beställa en service så kunde servicekillen montera det rätt.
Men enda servicekillen i Sverige hade gått i pension. Alternativet var att flyga
in en kille från Danmark men då vore det bättre att lägga 20 000 kr på
en ny maskin. Bekantingen lovade då att komma hem till mig så skulle
vi byta delarna ihop. När han såg att jag inte ens börjat skruva på maskinen
så backade han ur. Han hade troligen tänkt komma och säga att jag
förstört den när jag skruvat med den. Vilket han antagligen gjort redan
innan. Kanske var det bara metallspån kvar av mekanismen som skulle mata
fram stiften ? Visst är jag lite godtrogen men inte så dum så jag hade betalat
nånting innan allt fungerade. Han fick ta tillbaks allt.
Det kostade mig ett par dagars jobb men det blev en nyttig läxa.
Så jag är nog också en "dumskalle" som får köpa nya bristfälliga maskiner
eftersom mina alternativ är ännu sämre. Får jag fram 50 lister i rätt dimension
får jag vara nöjd. Blir nog billigare (+ snabbare och roligare) än att beställa dem
från ett snickeri. Allt därefter blir bonus.
Men föreslå mig gärna ett bättre alternativ.
« Senast ändrad: 19 nov-16 kl 23:36 av Gep »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #18 skrivet: 20 nov-16 kl 00:07 »
Tjaa, finns nog inga genvägar, men skall man yrkesjobba med detta men har normal lön och inte kan lägga upp två typ miljoner sådär utan vidare så är mitt råd att låta saker och ting få ta tid och man lär sig under resans gång om man bara är intresserad.

Det är ju bra om man kommer in litet i det hela först, innan man börjar köpa på sig en massa dyrbara grejer så att man vet om man passar för det och kommer att vilja hålla på även när det gått några år, samt vilka behov man egentligen har, osv.

Jag brukar leta på maskinauktioner och liknande eller köpa upp när någon skrotar ut föråldrade maskiner på företag och liknande tex.
Som man kan fynda för billig penning om man inte rusar iväg.

Investera int mer pengar än att man kan avvara det om allt går åt pipan någon gång så slipper du problem och kan ta det hela i den takt som krävs, kanske stannar det på hobbynivå, men då har du ju inga löpande skulder eller lönsamhetskrav, utan kan jobba med någonting annat när din verksamhet inte är lönsam eller man kanske inte har tid och intresse någon period för att det kommer annat emellan, osv.

För hobbybruk kommer man ganska långt även med billigt skit, eller varför inte prova gammeldags metoder och handverktyg?
Jag började så med smidet så att man lärde sig hantverket ordentligt först, sedan fimpade jag alla dyra blocketannonser och liknande (30-60K för en halvsunkig maskinhammare, my ass! men visst kunde jag sälja om någon idiot betalar det...) när det kom till maskiner och letade andra typer av maskiner och andra uppslag på var man kunde finna dem, osv. Vad som lönade sig att köpa nytt och vad man kunde leta begagnat, osv.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #19 skrivet: 20 nov-16 kl 12:23 »
Vore intressant att se biltemahyveln isärskruvad så man får en uppfattning om hur bökigt det är att reparera slitdelarna. Visst borden slits på biltemaplanhyveln men hur svårt är det att laga/byta ut?

Finns bra många nu som byggt en rikthyvel av en planhyvel. 
! No longer available

! No longer available


Fast det är klart, är man en riktig snickare måste man ju ha en sånhär monsterplanhyvel annars kan man ju inte åstadkomma någonting!! ;)
! No longer available
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gep

  • Inlägg: 410
    • Blekinge
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #20 skrivet: 20 nov-16 kl 12:35 »
Det finns ett segment med maskiner som verkar rikta sig mot
byggarbetsplatser. Dvs portabla men ändå slitstarka maskiner.
Finns bla från Bosh och Makita. Tror det blir lösningen för mig.
Några har byggt till dessa "bordsmaskiner" så de fungerar
smidigare. Typ
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18961-istallet-kombimaskin.html
Till många kan man köpa till matningsbord och ställningar.
Fördelarna blir: Rimliga priser, garantier, reservdelar finns (?),
Lättare att baxa in i verkstaden och en stor andrahandsmarknad om jag vill byta upp mig.
Nackdelar: Sämre precision, flexibilitet och hållbarhet jämfört med "riktiga"
snickerimaskiner.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #21 skrivet: 20 nov-16 kl 13:33 »
Jo, nackdelen med riktigt gamla maskiner är att de är hiskligt tunga och kan kräva en del säkerhetskunskaper samt att man kan meka med dem och gillar att göra det också om det skall vara någon riktig mening att hålla på tycker jag.

Jag skulle nog inte gjort det om det inte vore för att jag redan delvis jobbar med att meka med maskiner och det är ett av mina största intressen annars också.
Metallmaskinerna tog mig flera veckor att göra i ordning, då visserligen en del grejer överarbetade, som polerade muttrar, mm, men det är ändå ett ganska omfattande jobb att ordningställa en tung maskin som är sliten och hoprostad.

Dessutom är en del av de allra äldsta relativt vekt byggda, därför de är billiga...

Men de duger fint för hemmabruk.

Även om maskinerna kanske är relativt billiga så blir frakten fort tokdyr om man inte har egen tung lastbil...

Men, för mig är 40K också alldeles för mycket pengar (sågar kanske ett tjugotal stockar om året, så till våra behov duger ju snustvåan (vi köpte den begagnad för halva nypriset), men inte om man säg förbrukat 50 stockar om året, då är det kvartsmiljon investering som är nästa steg... ) även om det är billigt i sammanhanget (vilket det är), så för eget bruk lönar det sig att lägga ned tid om man har intresset.

Men är det ett större företag och man räknar arbetstid så är det knappast lönt.

Jag tycker dock att det är ganska mycket jobb och krångel att hålla på med maskinerna i 40K klassen (framför allt kedjesågarna...) om man har omfattande arbeten, så jag skulle bara rekommendera dem om man har en ganska liten produktion. (i allafall är det minst tre-fyra gånger mer jobb och ganska slitsamt för ryggen att hålla på med snusburken jämfört med en riktig klingbänk med matning.)..

Men gäller det enstaka batcher, tex med panelbräder så skulle jag nog leja ut det till något lokalt sågverk, det kostar inte så hiskeligt mycket utslaget per kubik..

-

« Senast ändrad: 20 nov-16 kl 13:44 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #22 skrivet: 20 nov-16 kl 15:24 »
Hör du Gep....du skall sluta med att säga att du inte kan och inte klarar av!
Du har bara inte lärt dig ännu. Det är stor skillnad på de båda sakerna.
Folk som låter på det där viset brukar ha en jäkla massa begåvningar som de aldrig har övat upp för att de tror att de är obegåvade.

Sedan får man ju överväga vad som lönar sig att sätta tid på att lära sig respektive lönar sig att leja på men om man inte har oturen att höra till det lilla fåtal som har fötts helt utan händighet och teknisk begåvning så kan man lära sig att reparera både ett och annat.

Logosols maskiner duger bra för hobbybruk liksom deras föregångare Moretens. Ejca är också bra hobbymaskiner. De är onödigt dyra som nya men begagnade kan man få tag på för rimliga pengar.
Jämfört med mina gamla maskiner är det här maskinsegmentet inte alls svåra att reparera.
Inga babbitslaget och inga Whitworth gängor och knappast finns det utslitna gejdrar som måste filas och skavas till passning med 0,05 mm nogrannhet.
Om du har tid att bygga till en kinamaskin så kan du lika gärna sätta samma tid på att renovera en begagnad litet bättre maskin.

Egentligen är jag inte så väldigt intresserad av att reparera maskiner men som min ekonomi ser ut så är jag hänvisat till att antingen köpa kasserade proffsgrejor och reparera eller att köpa på Biltema.
Eftersom snickrandet har varit en bisyssla och sannolikt kommer att bli huvudsyssla så fort jag får igång ryggen igen så duger det inte med Biltemagrejor. Det blir för litet uträttat.
Vid det här laget har jag de flesta verktygen och maskinerna som man behöver för yrkesmässigt snickrande i liten skala. Totalkostnaden är cirka 15000 euro, det vill säga någonstans kring 140000 kronor. Skall man skaffa motsvarande maskiner på "normala" människors vis är det kring en miljon kronor det handlar om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #23 skrivet: 20 nov-16 kl 17:57 »
Hör du Gep....du skall sluta med att säga att du inte kan och inte klarar av!
Du har bara inte lärt dig ännu. Det är stor skillnad på de båda sakerna.
Folk som låter på det där viset brukar ha en jäkla massa begåvningar som de aldrig har övat upp för att de tror att de är obegåvade.

Sedan får man ju överväga vad som lönar sig att sätta tid på att lära sig respektive lönar sig att leja på men om man inte har oturen att höra till det lilla fåtal som har fötts helt utan händighet och teknisk begåvning så kan man lära sig att reparera både ett och annat.

Logosols maskiner duger bra för hobbybruk liksom deras föregångare Moretens. Ejca är också bra hobbymaskiner. De är onödigt dyra som nya men begagnade kan man få tag på för rimliga pengar.
Jämfört med mina gamla maskiner är det här maskinsegmentet inte alls svåra att reparera.
Inga babbitslaget och inga Whitworth gängor och knappast finns det utslitna gejdrar som måste filas och skavas till passning med 0,05 mm nogrannhet.
Om du har tid att bygga till en kinamaskin så kan du lika gärna sätta samma tid på att renovera en begagnad litet bättre maskin.

Egentligen är jag inte så väldigt intresserad av att reparera maskiner men som min ekonomi ser ut så är jag hänvisat till att antingen köpa kasserade proffsgrejor och reparera eller att köpa på Biltema.
Eftersom snickrandet har varit en bisyssla och sannolikt kommer att bli huvudsyssla så fort jag får igång ryggen igen så duger det inte med Biltemagrejor. Det blir för litet uträttat.
Vid det här laget har jag de flesta verktygen och maskinerna som man behöver för yrkesmässigt snickrande i liten skala. Totalkostnaden är cirka 15000 euro, det vill säga någonstans kring 140000 kronor. Skall man skaffa motsvarande maskiner på "normala" människors vis är det kring en miljon kronor det handlar om.

Du får gärna lägga upp bilder från verkstaden och göra en liten verkstadstur. Minns dock att du lagt upp en bild på "svetshallen" :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #24 skrivet: 20 nov-16 kl 20:36 »
Just nu är det verkstadsflytt på gång och totalt kaos. Dessutom är en del maskiner inte i körskick ännu. Kom just in efter att ha stått och filat delar till anslaget på "nya" vertikalfräsen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #25 skrivet: 23 nov-16 kl 18:35 »
Kollade på Logosol och där finns en maskin för 40 000 kr
som verkar fylla mina behov. Men den verkar inte så rejäl och lite
mycket pengar för mina nuvarande behov.

Inte så rejäl? Vi som kör snickerimaskiner dagligen kör ju helst Logosol i denna prisklassen. De är byggda i Östersund med GJUTJÄRN i borden, och mycket rejäla, dessutom med suverän support och eftermarknadsservice. Är milsvid skillnad på Logosols grejor och importerade i samma prisklass. Ett självklart och smart val i min värld.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #26 skrivet: 23 nov-16 kl 19:05 »
På tal om det, om ni ursäktar en inpassfråga när ämnet är uppe, är dedär spånsugarna jag tittade på också gjorde där?
(Tänkte beställa en av den dubbla modellen så snart jag tjänat ihop pengar igen, nu gick de närmsta månadslönerna åt till att slutföra alla elinstallationer, köpa in vettiga handverktyg  och miljoner andra grejer...).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #27 skrivet: 23 nov-16 kl 19:13 »
Nej. Tillverkningen av Logosols spånsugar sker i Asien. Filippinerna om jag inte minns fel. Men just den dubbla på 2,2 kw är den jag använder, och jag är mycket belåten med den. Enkel, snabba byten av säckar, tillval med dammfilter samt hjulgående.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #28 skrivet: 23 nov-16 kl 21:13 »
Inte så rejäl? Vi som kör snickerimaskiner dagligen kör ju helst Logosol i denna prisklassen. De är byggda i Östersund med GJUTJÄRN i borden, och mycket rejäla, dessutom med suverän support och eftermarknadsservice. Är milsvid skillnad på Logosols grejor och importerade i samma prisklass. Ett självklart och smart val i min värld.

Nu överdrev du väl litet eller hur?
Du får gärna vara Logosolfantast och jag tvivlar inte på att Logosols maskiner är värda sitt pris och tillräckligt bra både för avancerad hobby och till och med för ett deltidsproffs som arbetar med mindre produkter.

Jämfört med riktiga proffsmaskiner är Logosols maskiner klena och vingliga och har begränsad kapacitet........ men då talar om proffsmaskiner i en prisklass som inte är riktigt aktuell i den här diskussionen..... såvida man inte köper dem begagnade och renoverar dem.

Å andra sidan har Logosol säkert bättre aftermarket-service än Volvo Construction Equipment  ;)
Volvo köpte AB Bolinder-Munktell år 1950. Bolinder-Munktell uppstod när Bolinders Mekaniska Verkstad och Munktells Mekaniska Verkstad gick ihop 1932. Munktells Mekaniska Verkstad hade i sin tur köpt E.V.Beronius Mekaniska Verkstad AB år 1917. E.V. Beronius Mekaniska verkstad AB i Eskilstuna hade tillverkat min bandsåg...... så jag följde bara spåret i jakten på aftermarket-service ;D
Jag försökte kontakta dem för att få svar på en fråga om hur en del som var vandaliserad på min bandsåg skulle fungera men de svarade inte på e-post ;D Trots att de har en likadan bandsåg av något nyare årsmodell utställd i företagets eget museum så det hade varit enkelt för dem att ta en bild och ett mått ;)
Jag löste problemet själv och nu är bandsågen i drift.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #29 skrivet: 28 nov-16 kl 21:20 »
För den som har tid och tålamod att vänta ut en bra deal på begagnatmarknaden, och dessutom lust att mecka med sånt som andra tycker är gammalt junk (herre förlåt dem ty de veta icke vad de göra) och plats att ställa upp och använda dem så kan man med lite tålamod hitta gamla stammens proffsmaskiner för hyfsade pengar. Se bara upp för alltför nedgångna grejer eller ålderdomliga/obefintliga skyddsanordningar.

Annars låter det som att en beg Moreten rikt och plan-kombi, som verkar finnas hyfsat många på ex blocket för 10-15 kkr, borde täcka dina behov. En bekant har kört en sådan i vad man väl kan kalla intensivt hobbybruk i över 25 år, och den bara går och går och visar inga tecken på att krokna.

Tills du hittar monsterdealen på endera, ge din Biltema vad den tål så kommer den säkert att betala sig om inte annat i den kunskap och erfarenhet du kommer att skaffa dig längs vägen! Lycka till!

Beddo

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #30 skrivet: 30 nov-16 kl 16:13 »
Kort tillägg till ovanstående: Modellen heter Morten RPH330.

...och vid närmare eftertanke är det dryga 30 år som den maskin som jag hänvisar till har varit i drift, så hyfsat stabila är de allt.

En variant om du sedan skulle börja växa ur kombin är att köpa en separat rikthyvel, som är vanligare på annonsmarknaden och dessutom mer överkomliga än planhyvlar, och använda Morten-kombin endast som planhyvel (dvs. slippa omställning mellan rikt och plan) tills du en vacker dag snubblar över en välhållen billig närbelägen Jonsereds plan. :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #31 skrivet: 30 nov-16 kl 18:57 »
Ja, man kommer ganska långt med billiga kinaverktyg för hobby bruk.
Vi köpte tex en gul borrmaskin för 350:- för ett antal år sedan, den håller ännu trots misshandeln av den vid bygget av plpthallen och diverse andra jobb, så det är olika, ibland kan man få in turskott. En "riktig" maskin hade man fått pynta det tiodubbla för, bättre, javisst, men som hemmapulare kanske man inte behöver borra i 12" stockar och gjutjärn, eller dra i 200x8 skruv utan förborrning varje dag...

Proffsmaskinerna är ofta gjorda för att klara tempojobb, men ofta räcker det med intermittent drift om några timmar för den värsta hårdkörningen om man bara puler på hjemmenivå... (Jo, jag vet vad det betyder på Norska egentligen...  ;D ).

Kan som jämförelse dra några utsnitt från metallvärlden eftersom jag kan de maskinerna bättre, på ett av mina tidigare jobb hade vi en stor trådsvets, men den började dyka efter typ fyra-fem timmars intensiv belastning, på fabriken var det en black om foten, men i ett hemma mekar garage hade man nog inte ens märkt det över huvud taget.

Den halvdana modellen kostade ca 20K ny medan den bästa modellen gick på 45K ny...

Svetsar man bara någon enstaka gång och inte har större krav än att det håller ihop hyggligt så duger ju en svetskub för en tusenlapp på lågprisbutiken alldeles utmärkt egentligen, även om den för mig är helt oanvändbar när jag är på verkstaden.

(Den gamla omformaren var i princip det enda som klarade grovt material under lång tid tills vi införskaffade en begagnad proffsmaskin av nyare modell hit också... men den ger inte bättre resultat än omformaren gjorde tycker jag, men av artighets skäl har jag inte sagt något till gubbarna om saken då jag vet att de också letade svepskäl att köpa in den nya maskinen...  ;D (Tyvärrr skulle de behålla omformaren, annars hade jag tagit den...))


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #32 skrivet: 30 nov-16 kl 19:20 »
Kort tillägg till ovanstående: Modellen heter Morten RPH330.

...och vid närmare eftertanke är det dryga 30 år som den maskin som jag hänvisar till har varit i drift, så hyfsat stabila är de allt.

En variant om du sedan skulle börja växa ur kombin är att köpa en separat rikthyvel, som är vanligare på annonsmarknaden och dessutom mer överkomliga än planhyvlar, och använda Morten-kombin endast som planhyvel (dvs. slippa omställning mellan rikt och plan) tills du en vacker dag snubblar över en välhållen billig närbelägen Jonsereds plan. :)

Bara för att förtydliga: Moretens i Östersund bygger alla Logosols snickerimaskiner. Det enda som skiljer på dem är dekalerna... Man får för en liten slant modifierade maskiner om man beställer en ny. Tex så har jag tillvalet steglös matning med tillhörande starkare motor på min H410, extra lång vagga (släde) på min PS315, matarverk och X/Y-bord liksom utbytbar spindel för pinnfräsar osv på min MF30. Jag har mångårig erfarenhet ifrån möbelindustrin med proffsmaskiner som Jonsered, Waco, Biesse, Altendorf osv osv, men jag har aldrig någonsin haft en så fantastisk bordsfräs som min MF30 från Logosol/Moretens. Tiltbar spindel i 270 grader tex, det är unikt i hela Europa!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #33 skrivet: 18 maj-23 kl 06:55 »
Snubblar över den här tråden såhär några år senare. Min biltema planhyvel är sönder. Någon stans har en skruv lossnat till hälften, hakat upp sig i en av kedjorna som driver ena matarvalsen. Ena bustningen till matarvalsen är fullständigt snedsliten. Allt detta får till följd att maskinen, ut över att den förstås låter förfärligt, slår djupa gropar i ämnet med jämna mellanrum.
Genom åren har jag märkt att man måste byta skär på den ganska ofta. Eftersom skären slits ganska snabbt och jag tenderar att hyvla i mitten på maskinen, så börjar bitarna snart bli skeva.
Dessutom har jag länge haft problem med matningen, att jag själv med stor ansträngning måst trycka träbiten genom hyveln.
Jag ångrar inte att jag köpte den! Den har lärt mig massor om att hyvla och jag har åstadkommit många fina arbeten. Om jag haft råd att välja skulle jag förstås ha köpt bättre redan då, men en sämre maskin har varit bättre än ingen alls.

Idag har jag råd med lite finare saker! Mitt utrymme är dock fortfarande ganska begränsat, så jag har blivit sugen på en kombimaskin för att spara plats. (Tänker jag fel redan där? Ska jag bygga ut för att få platts för min hobby?) Tråkigt då att det inte tycks finnas en hel skala med maskiner! Antingen får man en liten kompakt sak på stativ för 15-20K, eller så måste man skrapa fram minst 50 för att få något stadigare.
Begagnatmarknaden känns svår. Jag bor ute på Åland, jag kan inte kasta mig på båten så fort det dyker upp en fin annons på blocket. Marknaden här ute är ganska liten. Jag är hänvisad till vad jag kan hämta i en butik.

Hur är det med Duab och Luna, är det bra maskiner? Är alla kinamaskiner sämre, finns det något alls längre som inte är tillverkat i Kina?
Oavsett borde det va ett stort steg från biltema  :laugh:
Är jag galen om jag lägger så mycket pengar på en hobby?
Känner mig kluven i alla ändar, skulle uppskatta tips och glada tillrop!  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Planhyvel / rikthyvel?
« Svar #34 skrivet: 18 maj-23 kl 11:17 »
Det där med usla skruvar i billiga/halvbilliga maskiner har jag ofta stött på. Konstigt, men vanligt att sänka sitt varumärke för att spara ören vid hopsättningen.

Jag spanar lite smått efter en hyvel och har sett att spiralkuttrar rekommenderas. Själv har jag hittills bara använt handhållna hyvlar, men lyckats förstöra en del skär på gömda spikar, så jag tycker det verkar som en bra lösning.

Får en del reklam från Swedendro https://swedendro-tools.se/se/produkter/hyvla/stationart-bruk/axminster?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=ny_justersaag_fraan_axminster_tools_till_introduktionspris_rikt_planhyvlar_med_spiralkuttrar_i_lager_foer_omgaaende_leverans&utm_term=2023-05-17 så kastar in dem i debatten om dåligt-bra ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 6 användare
xaelanar, Radar, alternaiv, Björkris, Numera, Skaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser