Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderleda  (läst 3157 gånger)

johanneslund

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
foderleda
« skrivet: 20 feb-16 kl 14:06 »
Hej ganska säker på att min alfa tacka har fått foderleda. vi klippte dom i onsdags, och vi tyckte dom var i magraste lagret så tänkte sätta inn lite kraftfoder till dom. började såklart  försiktigt men tror hon roffade åt sig rätt mycket. dom fick första givan torsdag förmiddag å redan på kvällen nar jag kollade till dom så var hon hängig och lite skakig. 

har gett henne aktivt kål och jäst efter rekommendation från vet

någon som har bättre tips ?

 hur lång tid tar det innan man borde märka bättring?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: foderleda
« Svar #1 skrivet: 20 feb-16 kl 16:51 »
Tips om de förätit sig på kraftfoder är att ge jäst, diskmedel, matolja, utblandat i vatten förstås. Detta för att skingra locket som lägger sig över maten så de inte kan rapa.
Tackan får svårt att rapa upp de gaser som bildas i våmmen så ställ henne högt. Håll upp frambenen.

Har våmmen stannat så hon inte idisslar är det viktigt att få igång den igen. Det finns något som heter våmstart som man kan köpa på granngården. Det är egentligen till kor men funkar på får också.

Om man är hängig och behöver lite energi så är propylenglykol något som funkar på idisslare. Det höjer blodsockret hos fåret. Man kan köpa det under varumärket "enerigbalans" på granngården, så det kan du också prova.

johanneslund

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: foderleda
« Svar #2 skrivet: 23 feb-16 kl 07:49 »
tack för svar:)  hon är pigg och glad igen

gav henne aktivt kol, samt en mix på vatten sirap, salt, bikarbonat, jäst


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser