Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa vatten & foder automaterna för gäss.  (läst 3345 gånger)

Gilbert

  • Gäst
Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« skrivet: 16 mar-15 kl 21:53 »
Jag skall börja med gäss och tänkte köpa nya vatten och foder automater.

Notera nu att jag vill inte att alla rapplar upp i vanlig ordning vad de har idag utan vad de skulle ha köpt om de fick chansen att köpa något bättre idag. (säljare känner jag igen direkt!!)

Förslag på bra vattenautomat.

Förslag på bra foderautomat (till gäss).

... små ällingar får annan utrustning ... foder etc.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« Svar #1 skrivet: 16 mar-15 kl 22:44 »
Jag får börja med att gratulera till val av trevliga och intressanta djur!

Vilken syfte har vattenautomaten?

Gäss behöver tre typer av vatten.
1. Något att simma i, para sig och sköta fjädrarna.
2. Något att doppa huvudet i för att hålla sig rena och slippa ögoninflammationer
3. Dricksvatten

För 2 har jag inte sett något automatisk lösning överhuvudtaget. Men det är klart att fasta minst 20 cm djupa tråg med flottör och manuell bottenventil som står på en hårdgjord yta med dränering borde kunna fungera.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« Svar #2 skrivet: 17 mar-15 kl 06:08 »
Jag ser inget behov av några automater till gäss. Hinkar går bra.  En till vatten, och de måste som Olof sagt kunna doppa huvudet. De sölar ner sitt vatten så fort så allt måste ändå bytas. En till fodret,  och för min del är det hö som jag gjort av klipp från gräsmattan och som de får när det inte finns bete.   Till kvällen får de  i samma hink något kraftfoder som serveras inne där de ska tillbringa natten. Detta för att enkelt få in dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« Svar #3 skrivet: 17 mar-15 kl 08:53 »
Jag tänkte mest på dricksvattenautomat.

Har annars en liten dusch om gässen kommer att förstå att peta på ett handtag för att få en 5 sekunders dusch.
Jag har grävt och dragit rinnande vatten och el till hagen där gässen skall få hålla till. Det finns gott om plats.


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« Svar #4 skrivet: 17 mar-15 kl 23:37 »
...Har annars en liten dusch om gässen kommer att förstå att peta på ett handtag för att få en 5 sekunders dusch...
De kommer nog att stå där och pilla med den hela dagen till handtaget lossar eller brunnen är tom ;D

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« Svar #5 skrivet: 31 maj-15 kl 14:36 »

De kommer nog att stå där och pilla med den hela dagen till handtaget lossar eller brunnen är tom ;D
[/quote]
Hehe, hear hear ;D
Jeg har gitt opp automater til gjess, kjörer bare idiotsikre uveltbare TUNGE bunker til foder og vann til gjesslinger. Så setter jeg dem litt höyt, på en plankebit ellr noe slik at de ikke kan komme opp i den.

Men jeg har gitt opp å gi vann innendörs til de voksne, nå får de klare seg uten. Jeg har en diger blytung keramikkbunke til säden jeg bestikker dem med for å få dem til å gå inn om kvelden. Den klarer de ikke å velte. Men HVER eneste morgen ligger det minst en diger klatt gåsebäsj i den. De er treffsikre. Vann söler de ut eller velter. Eller skiter i vannet. De liker å skite i ting.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bästa vatten & foder automaterna för gäss.
« Svar #6 skrivet: 11 jul-15 kl 11:41 »
Fodra i bifor hinkar fungerar faktiskt bäst av allt som provats, enkelt och billigast och bäst.

Nu när gässlingarna går in i vecka 7 så klarar de också av att äta ur hinkarna även om de får sträcka lite på sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser