Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avbryta surhönor. HJÄLP!  (läst 2950 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
Avbryta surhönor. HJÄLP!
« skrivet: 17 jun-14 kl 23:29 »
Jag har som säkert fler, en säsong nu med sura damer som bara vill ligga på ägg och det är så trist, (kan inte ha fler kycklingar/hönor) och det är inte bra för dem att sura vad jag har hört. Hur hör man för att avbryta dem på ett humant sätt? Har inte plats inomhus för en bur eller att avskilja någon. :(

 

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Avbryta surhönor. HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 24 okt-17 kl 09:49 »
Jag har som säkert fler, en säsong nu med sura damer som bara vill ligga på ägg och det är så trist, (kan inte ha fler kycklingar/hönor) och det är inte bra för dem att sura vad jag har hört. Hur hör man för att avbryta dem på ett humant sätt? Har inte plats inomhus för en bur eller att avskilja någon. :(

Det är ju ett tag sedan du frågade men han som sålde hönsen till mig berättade vad hans faster och han glr
D tar en vanlig papplåda. Tillräckligt stor för höna och en skål med vatten. Sätter in hönan och ställer skuggigt och svalt. Det skall vara omysigt. Sen på kvällen sätter du henne på pinnarna i stallet. Går hon och ruvar igen gör du om proceduren nästa dag. Tills hon ger upp. Låter hemskt men det är så man gör. Det viktiga är att lådan är omysig men hon måste ha vatten och luft. Så några hål är bra. Och såklart skall du stänga in henne. Annars flyger hon ju bara ut igen.
Hoppas det löste sig / ulrike
Ullish

Snömannen

  • Inlägg: 21
    • Västerbotten
SV: Avbryta surhönor. HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 26 okt-17 kl 14:12 »
Jag svarar också trots att det var längesen problemet postades.

Det här är väl ett problem alla hönsägare förr eller senare är med om och det finns säkert väldigt många olika lösningar.
Jag har tagit den hönan som "tjurar" ut ur redet och burit ut henne till de andra hönsen ute på gården. Det har funkat ganska omgående för mig på de höns jag gjort så med. Ibland kan det ta ett par dagar med att man måste gå in och lufta ut henne. Finns ju såklart olika surhetsgrad på alla individer och det är olika svårt att bryta mönstret, men testa hellre mitt enkla trick än att lägga hönan i en låda.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser