Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga en energiingenjör  (läst 7748 gånger)

Siimoot

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
Fråga en energiingenjör
« skrivet: 19 apr-14 kl 21:25 »
Hej!

Nu har ni chansen att fråga en energiingenjör om uppvärmning.

MVH

Che Guevara

  • Gäst
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #1 skrivet: 20 apr-14 kl 00:27 »
Hej!

Nu har ni chansen att fråga en energiingenjör om uppvärmning.

MVH
Vad har du för tankar om när man vill bosätta sig i vagn  angående uppvärmning utan eltillgång. Vedspis såklart men hur kan man göra det på bästa vis för att sprida värmen över hela vagnen så som till toalett mm?

Siimoot

  • Inlägg: 3
    • Västerbotten
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #2 skrivet: 20 apr-14 kl 18:01 »
Tjena!

Du kan använda dig av en fläkt som drivs av värmen från spisen för att öka luftcirkulationen i vagnen för att sprida värmen.

http://konzoom.se/popular/smartfan-sf-101.html

Exempel i länken ovan, finns flera olika, rekommonderar ingen speciell.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #3 skrivet: 20 apr-14 kl 18:53 »
Tjena!

Du kan använda dig av en fläkt som drivs av värmen från spisen för att öka luftcirkulationen i vagnen för att sprida värmen.

http://konzoom.se/popular/smartfan-sf-101.html

Exempel i länken ovan, finns flera olika, rekommonderar ingen speciell.
Ja just det den hade ja glömt bort helt  Tack för påminnelsen .

myfrid

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #4 skrivet: 13 jun-14 kl 18:44 »
Hej, håller på att isolera min källare. Funderar på alternativ för källargolv. Nu ligger ganska tunn betong på ett lager större stenar därunder jord. Hur mycket isolerar sten? Har massor. Om man lägger isodrän eller cellplast, vilken tjocklek är vettig?
Vill installera en kamin i källaren och leker med tanken att kunna koppla vattenburen golvvärme som värms med kaminen.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #5 skrivet: 17 jun-14 kl 23:37 »
Tjena!

Du kan använda dig av en fläkt som drivs av värmen från spisen för att öka luftcirkulationen i vagnen för att sprida värmen.

http://konzoom.se/popular/smartfan-sf-101.html

Exempel i länken ovan, finns flera olika, rekommonderar ingen speciell.


Peltier Element 3.8v  ström max ca 8.5 amp värefekt 17.3Watt tål ca 200 c
finns med massor av olika spänning och amp styrkor. Du kan till och med driva belysning under tiden du eldar, ha kylflänsen igenom vägg ut i det fria för högre verkningsgrad . :D

skuckustina

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #6 skrivet: 13 aug-14 kl 15:14 »
Hej,
Chansar på att tråden fortfarande är aktuell.
Vi behöver hjälp med val av panna.
Vi bor i ett hus från -20 talet, som inte blivit renoverat någonsin. Övervåningen är ogjord och oisolerad. Vi hade tänkt att göra färdigt den, isolera och sätta upp innerväggar, innertak med lösull ovanför, innerfönster osv. Nedervåningen har endast sågspån som isolering och övervåningen kommer inte bli mycket bättre den, inte utan att vi tilläggs isolerar vilket vi inte kommer ha råd med just nu.
För att komma till sak så behöver vi byta ut befintligt värmesystem mot något som kan värma upp hela huset. Idag står den minsta modellen av Norah pannorna i köket 14,4kw varav 10(?) går ut på vattensystemet som är ett självtryckssystem med tre mega stora element.
Vi är helt inne på att dra ett vattenburet system i huset, med ett element under varje fönster. Det innebär ca 20 element/radiatorer. Ytan att värma upp kommer att bli ca 215m2, totalt med båda planen. Vi lär behöva två ack tankar gissar jag, min rörmockare säger att vi behöver ha minst två kubik..
Så min fråga är: Finns det en kökspanna som klarar av detta? Eller måste vi bygga ett pannrum??
En kökspanna av värsta sort kommer upp i ca 27kw och kostar 60 000:-, medan tex en Maxipanna ligger på 35-40kw och kostar kanske 50 000:- Men jag vill verkligen inte bygga ett pannrum, det finns liksom ingen logisk plats för det i huset. Jag vill så gärna att det ska funka med en kökspanna, men jag vill samtidigt inte göra bort mig i denna viktiga fråga..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #7 skrivet: 13 aug-14 kl 15:23 »
Klart du kan köra med kökspanna. Den stora nackdelen är att du måste bära in veden, men annars är det ju nästan bara fördelar.

andtol

  • Gäst
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #8 skrivet: 13 aug-14 kl 15:38 »
Kökspanna låter bra.

Om det passar husets tak skulle jag fundera på solpaneler för att ge varmvatten under sommaren. Om ni ändå ska dra ledningar för vattenvärme.

Jag hittar inte bilden nu med min drömuppvärmning ser ut så här:

Vattenburen värme
Kökspanna som också går att laga mat på/i
Ordentliga acc-tankar
Solpaneler på taket för varmvatten under sommaren

En bonus skulle vara om systemet har så stora rör att det ej behövs vattenpump alternativt att det fungerar att elda i kökspannan även om strömmen är borta.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #9 skrivet: 13 aug-14 kl 16:49 »
Att elda inne är alltid mysigt, vi värmer huvudsakligen vårt hus med kaminer i två rum.

Men, det blir mycket vedkånkande och skräpigt och diverse småkryp som tittar ut när veden kommer in. Vi 'mellanlandar' veden på en glasveranda och tar sen in ett par dagars förbrukning nära kaminerna.

Att värma ett dåligt isolerat hus på 215m2 med en panna i köket kommer att innebära mycket vedlogistik i köket och kanske nåt angränsande rum.

Hur varmt blir det i köket när man drar på 27kW i spisen? Hur ser fördelningen ut mellan det som går ut i vattensystemet och resten av värmen?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #10 skrivet: 13 aug-14 kl 17:03 »
En modern kökspanna spiller inte så mycket värme till rummet den står i.

Om man inte är elallergiker så är det ett lätt val att ha klena rör med cirkulationspump, och en inverter som fixar strömavbrotten. Mycket billigare och enklare.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #11 skrivet: 13 aug-14 kl 18:23 »
Om du tar boytan x 10 så ser du att rörkrökarn har rätt! Sen ska du tänka dig hur mycket ved som går åt för att värma 2000 liter.Även om den största kökspannan är på 27 kW tex så vill de till att nån fyller på med ved.Och är det som nu dåligt isolerat så går värme åt.Om du har tex 2000 liter så lagrar dom 120 kW och då bör du ha en panna på minst 30 kW och laddar då på 4 timmar om ingen värme tas ut.Under dom timmarna drar huset en del.Så du kanske ska ta och fundera på ett separat pannrum ute på gården i stil med övriga byggnader.Om du kollar på vedpannor i 30-45 kW klassen så ser du vilken vedvolym dom har så får du en uppfattning om hur mycket ved som går åt och hur mycket en kökspanna behöver matas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #12 skrivet: 13 aug-14 kl 18:53 »
Inte för att jag har något emot pannrum på gården, jag håller själv på att fixa ett sådant, men klivet från 27 kW till 30 kW äts upp direkt av kulvertspill och själva pannrummets uppvärmning. Sedan är det en helt annan sak att lägga i ved i köket när man ändå är där både morgon och kväll, än att gå ut till ett pannrum.

En kökspanna kräver oftast ingen ny skorsten, inte heller behövs bygglov och brandklassat pannrum. På många sätt en besparing, som kan läggas på tilläggsisolering för att minska vedbehovet.

Men hur man vill ha det är givetvis en smaksak och om man kan få andra fördelar av en viss lösning. Själv har jag behov av värme i verkstaden och väljer därför att flytta ut en stor del av eldningen till den byggnaden. Jag kan då också välja en större panna som Gottfrid skriver. Och mer ackumulatorvolym.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #13 skrivet: 13 aug-14 kl 21:18 »
Jag förstår att man vill ha eldstaden i huset men acktanken tar ju en del plats.Och har erfarenhet från kökspanna som eldades mot en 500 liters tank.Var det kallt så gick det mesta åt för att värma huset så det som blev över till tanken gick bra fort åt. Sen så ger ju den kökspannan inte 25 kW hela tiden och verkningsgraden är ju inte alltid den bästa.Har man ett nytt pannrum så kan man sätta in en panna som motsvarar det behovet man har ,vilket annars blir rätt så begränsat i ett kök. Istället för kökspannan så kan man laga mat på vedspisen.Att bygga ett överfallssystem och få det bra är inte det lättaste.Dom grova rören lär nog göra det hela mycket dyrare samt att det är svårare att justera in systemet.Med dagens fina inverterar så dra man lätt runt pumpen och sköter laddningen av tanken.

skuckustina

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #14 skrivet: 14 aug-14 kl 11:08 »
Wihoo! Tråden lever!
Jag har inga problem med ved i köket, eller hela huset med för den delen. Bara det är varmt! Det är så skräpigt hemma hos oss iaf ;-) Och lite kaminer här och där hade vi nog tänkt ändå.
Det är lite mitt drömsystem också, att ha kvar pannan i köket, med en sån som man kan laga mat i och slippa bygglov, brandklass-skydd-inspektions.. kostnader.
Men. Jag hör ju vad den andra sidan av myntet säger också. Det är ett stort kallt hus så pannan måste kunna "vräka" på som min käre rörkrökare säger. Och ett pannrum på gården har jag inte ens tänkt på! Jag ska genast sätta mig och räkna på det. Rent teoretiskt skulle ju den kunna va i anslutning till vedbon så slipper jag bära in veden över huvud taget. Väldigt intressant. Och svårt. Av allt bestyr som är med hus och hem, så tycker jag det är svårast med uppvärmningen.
Något självtrycksystem tror jag inte kommer funka på så stor yta och med så många element som jag tänkt. I så fall två separata system, det har jag också funderat på. Men då blir det ju det, att man få elda hela tiden, jobbar inte pannan mot en tank blir inte veden så effektiv. Och är inte pannan vräkig nog att värma en tillräckligt stor tank, blir det samma sak igen. Elda hela tiden. Inte bra för skorstenen eller pannan att göra så. Här sotar det igen förjämnan tack vare det..

andtol

  • Gäst
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #15 skrivet: 14 aug-14 kl 11:22 »
Sotar igen? Då eldar du fel, antagligen för låg temperatur så inte veden förbränns.

Men det är Offtopic, sorry. ;)

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #16 skrivet: 14 aug-14 kl 18:25 »
Tolls teori är värd att beakta.Så varför inte prova att elda på ett annat sätt?? Sen tycker jag att man ska fundera på om det verkligen är så lyckat att tokelda hela dagarna.Skorsten blir otroligt varm och kan behöva vila några timmar och svalna lite.

skuckustina

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #17 skrivet: 14 aug-14 kl 20:53 »
Jo precis, det är nackdelen med systemet idag. Pannan är liten och kokar lätt, så det går liksom inte att elda så hårt i den som man borde, så saker och ting tar ju skada av ständig pyr-eldning.  Men, men den ska ju bort nu bara jag vet vilket system jag ska ha i stället..
Hur pass mycket kan man räkna in i kalkylen att värmen stiger? Tänkte att en kökspannana kan räcka om jag väljer färre element på övervåningen?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #18 skrivet: 15 aug-14 kl 01:48 »
Att sätta in färre element hjälper ju inte! Värmen behöver du ju i alla rum. Pannan klarar att värma en viss mängd vatten och då får man anpassa ack tanken där efter.Storlek på på pannan och acktank hänger ihop.Så att ha en bautatank som pannan aldrig kommer att orka ladda har du ingen nytta av.För vad ska du med en massa varmt vatten om du inte har element? Så om du tar vedvolymen på din panna X 18 så har den en ärlig chans.Sen att den värmen inte håller så länge beror på pannan och bristande isolering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Fråga en energiingenjör
« Svar #19 skrivet: 15 aug-14 kl 09:31 »
Att sätta in för många element på övervåningen är mest slöseri med pengar och tid eftersom det inte krävs så mycket värme där uppe. Men hur många element du har påverkar bara hur mycket du kan ta ut i värme från ditt system. Har du ett litet element, 2 000 liter acktank och 27 kW panna, så kommer du inte åt värmen du skapat. Antal element påverkar också hur lågt du kan gå i vattentemp och ändå hålla huset varmt, alltså hur mycket av den värme som finns i ackumulatortanken du kan utnyttja praktiskt mellan eldningarna. Om du har få element kanske du behöver elda igen redan när vattentempen går under 60 grader, och då blir det inte så smidigt som det skulle kunna vara.

Sedan tycker jag att en stor, överdimensionerad enligt vissa, välisolerad ackumulatortank är en bra grundbult i ett smidigt system. Att pannan bara orkar ladda halva tanken vid 4 timmars eldning gör ingenting för effektiviteten om tanken är välisolerad, och så har du möjlighet att ladda upp den rejält när du har tid för att sedan ha lite buffert. Jämför med att tanka en bil, säkrare att pendla mellan halv och full tank än att pendla mellan tom och halv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare
javill, Själv är bäste dräng, xaelanar, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser