Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vems är stomfällt virke?  (läst 3285 gånger)

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
Vems är stomfällt virke?
« skrivet: 31 okt-13 kl 10:24 »
Träd föll i stormen i måndags. De växte på annans mark, föll rätt över vägen in på vår gård. Vi var tvungna att kapa dem för att överhuvudtaget komma in på vår gård. Nu vill jag inte ha resten av träden liggandes på min gård, men kan jag ta reda på det eller måste jag vänta tills den som äger marken där de en gång växte gör anspråk på dem?

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-13 kl 10:47 »
Ring grannen!

Berätta precis som det är.

Han har rätt till sitt träd.

Men erbjud dig att ta hand om det om han inte har tid.

Han kan se det som en win-win situation.

Grannar man kan tala med är guld värda.
Mycket mer änn ett träd.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #2 skrivet: 31 okt-13 kl 11:15 »
Tror faktiskt att du har rätt att ta hand om träd/grenar som fallit på din tomt. Men kolla upp det mer för säkerhets skull. Och prata framförallt med grannen hur som helst!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #3 skrivet: 31 okt-13 kl 11:18 »
I vanliga fall hade jag sagt att, det man hittar, det får man. Men en bra relation med folk i närheten är mer värd än så. Ta reda på och ring ägaren. Ni kanske kommer bra överens. Det leder oftast till större vinst.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Xoot

  • Gäst
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #4 skrivet: 31 okt-13 kl 13:38 »
Är det att du väldigt gärna vill ta virket eller vart klämmer det?
Du verkar ju veta vems det är(grannen) så då är det ju bara att trycka över allt till deras skogskant. :)

Det ultimata är förstås att fråga grannen..

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #5 skrivet: 31 okt-13 kl 15:31 »
Varför frågar folk här om allt möjligt isf att fråga grannen direkt?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #6 skrivet: 31 okt-13 kl 16:19 »
Varför frågar folk här om allt möjligt isf att fråga grannen direkt?

För på det viset får vi som inte träffar folk ändå en släng av socialitet ;D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #7 skrivet: 31 okt-13 kl 16:59 »
Jordabalken (1970:994) 3 Kap 2§ Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Torde väl täcka in detta. Framgår dock inte vem som skall betraktas som ägare, men torde vara du då det trängt in på din fastighet.
Min bästa ägodel är min vedspis!

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #8 skrivet: 31 okt-13 kl 17:45 »
Så länge trädet växer "tränger" det, eller?  Vindfällda träd tillhör väl den på vars mark de växt?

  Men rent praktiskt, grannsämjan är värd mycket mer än några träd!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Broberg

  • Gäst
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-13 kl 19:16 »
Och är stammen en gren?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #10 skrivet: 31 okt-13 kl 20:05 »
Träd som faller under stormar måste ju ibland tas bort akut för att tex hemtjänst eller räddningsfordon etc ska fram. När träden tas bort från vägen kastar man in dem varifrån de kom dvs där roten är. Är det inte common sense?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #11 skrivet: 31 okt-13 kl 20:13 »

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #12 skrivet: 31 okt-13 kl 20:31 »
Träd föll i stormen i måndags. De växte på annans mark, föll rätt över vägen in på vår gård. Vi var tvungna att kapa dem för att överhuvudtaget komma in på vår gård. Nu vill jag inte ha resten av träden liggandes på min gård, men kan jag ta reda på det eller måste jag vänta tills den som äger marken där de en gång växte gör anspråk på dem?

Nödröjning, som du gjort är helt ok, men virket ägs av den som äger marken trädet stod på. Men är det inga större mängder, så kan du säkert få ta hand om virket också. Men fråga först

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #13 skrivet: 31 okt-13 kl 20:39 »
Hej!
Trädet tillhör markägaren där trädet växte.
Gör jämförelsen "dina lakan på din tvättlina blåste av linan och landade i grannens trädgård" vem äger lakanen?

MVH/ bosse

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #14 skrivet: 01 nov-13 kl 09:22 »
Nu är det inte "grannen" som äger marken utan en skogsägare boendes någon annanstans. Har namnet på människan uppskrivet någonstans med huspappren.

Det var väldigt stora träd så det är ganska mycket att "slänga över" till markägarens sida med handkraft, och då hoppades jag att möjligen finns något litet kryphål så att man, om man ändå måste hantera det kunde kapa, klyva och lägga i sin egen vedbod.  ;D
Men misstänkte väl egentligen att det inte var så.  :P

Eurydike

  • Inlägg: 333
    • Småland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #15 skrivet: 01 nov-13 kl 09:24 »
Varför frågar folk här om allt möjligt isf att fråga grannen direkt?
För att någon här alltid vet, och jag inte har en aning om vem som äger marken förutom att jag vet att jag har namnet uppskrivet någonstans. Alltså får jag svar fortare här.  Om det stör dig så mycket behöver du inte läsa de trådar med frågor som upprör dig. Det går alldeles utmärkt att sålla.  ;)

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #16 skrivet: 01 nov-13 kl 13:42 »
Du fick stå exempel för något jag länge tyckt är fel på både detta och andra forum. Många konflikter kan undvikas genom att prata med de berörda istället för alla andra. Själv skulle jag bli rätt svårhanterad om jag fick vet att grannen först snackat med alla andra innan denne vänt sig till mig.
Dessutom kan det ju vara så att grannen blir tacksam om du tar hand om träden och du kanske rent av kan få hjälpa till med några andra.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #17 skrivet: 01 nov-13 kl 22:15 »
Den som äger marken på andra sidan gränsen räknar jag som "granne", även om vederbörande bor i Kina eller USA.  Om du inte hittar numret, så kanske du kan ringa till Lantmäteriet och fråga.  För om du får lov att ta veden mot att hän slipper åka hela välgen med en motorsåg i bilen, så borde ni båda vinna på överenskommelsen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #18 skrivet: 02 nov-13 kl 09:49 »
Jag har många gånger skaffat mig prima sågstockar billigt eller gratis genom att ta kontakt med skogsägare som bor långt borta och erbjuda mig att reda upp vindfällen. De brukar bli glada att bli av med problemet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vems är stomfällt virke?
« Svar #19 skrivet: 02 nov-13 kl 09:56 »
För den som inte är självverksam skogsägare så kostar ett par trän mer än det smakar att ta hand om. Men man måste fråga först så man vet hur den andre tänker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser