Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ankorna värpa för säsongen?  (läst 9638 gånger)

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
När börjar ankorna värpa för säsongen?
« skrivet: 14 dec-10 kl 15:15 »
Har 5 ankor och 1 drake (blå ankor + en pekingkorsning)
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 15:44 »
Lite beroende på var du bor mellan februari och april.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 15:53 »
Jag har myskisar o de brukar va sena..April. Bor i Småland.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 16:40 »
pekingarna som jag har börjar tidigt..febr mars typ..
Fjäderfän och kaniner

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 10:57 »
Okej, jag bor 1 mil norr om Sveriges sydligaste udde  :D

Blir ankor påverkade av ljus? De bor nu i en stor hästbox i stallet. Ganska mörk om dagarna men lysrören är på från cirka 16-23 varje dag.

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 11:23 »
Alla, både människor och djur, blir påverkade av ljuset  ;D

Mycket ljus i kombination med kraftigt foder och temperaturer ute påverkar ankors värpning. Jag skulle personligen försöka undvika att dra igång ankisarna för tidigt. Risken är att dom tar värpuppehåll lagom till att det är bästa tid för ruvning och ällingar och sedan värper en omgång till sent på sommaren. Detta kan resultera i misslyckat vårvinterkläck och sedan att man har ungdjur som inte är färdiga att slakta förrän i December.

Om jag vore som du skulle jag om möjligt minska ljuset till under 10timmar, kanske ner mot 8 timmar, och inte öka det förrän tidigast i februari.

Jag har själv råkat ut för att mina ankor kom i otakt pga flytt och allt vad det innebar. Det är inte kul :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #6 skrivet: 24 dec-10 kl 01:26 »
Mina började i förrgår  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #7 skrivet: 24 dec-10 kl 12:15 »
Vet inte om min Peking/Blåankskorsning börjar ha tankarna i att börja lägga ägg snart... Hon börjar bli väldigt nyfiken på ett rede, lika min bruna yngre anka har till och med lagt sig i redet medan draken stått bredvid och guckat med halsen.

Idag så var Amelia (Peking/blå) helt galen, påminde om våra ankor vid hade förut när jag var liten på våren... Hon slaskade och kvackade och la sig framför Klacken hela tiden, de parade sig nog 5 gånger på 10 minuter (med 2 arga Mignons som stod och slet och störde i dem hela tiden ::) ).

Kul om det skulle bli ägg men samtidigt så tycker jag det är lite väl tidigt.  :-\ Van att de brukade vänta till iaf. Feb. annars.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Game

  • Gäst
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #8 skrivet: 24 dec-10 kl 21:18 »
Hej ud
Mina började dagen efter att min tupp Fredde "försvann"..
Även hönorna började så jag fick 8 ägg på stubben..
mvh
Majsan

Turnit

  • Inlägg: 290
    • Västergötland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 18:37 »
Jag har en mignon hona, hon är vit. Vad är det för färg på hennes ägg??? Hon går nämligen ihop med mina brahmahönor....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 18:58 »
Nu har min blåanka/peking börjat värpa. =)

Mignonägg ska vara gröntonade har jag för mig?

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Game

  • Gäst
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 19:03 »
Mina satte igång dagen efter Freddes bortgång..=(
Nu har även Vera  min ankunge från i sommras lagt sitt första ägg idag..
Litet och avlångt..=)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #12 skrivet: 06 jan-11 kl 16:26 »
Hittade första ägget från myskankorna idag.....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #13 skrivet: 06 jan-11 kl 16:45 »
mina miggisar värper för fullt  :-[  (nja iafl 3 om dagen på 7 töser) och dom har fullt hålligång i snön  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Rain

  • Inlägg: 87
  • Ensam bland människor
    • Gästrikland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #14 skrivet: 07 jan-11 kl 16:44 »
Mina tokskallar började värpa runt första advent. De är födda i somras.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

ruterezz

  • Inlägg: 43
    • Skåne
    • Kennel Ruter-Ezz
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #15 skrivet: 07 jan-11 kl 22:20 »
Hittade första ägget från myskankorna idag.....

redan? upps, :o  då måste jag ha lite koll i ankhuset då, för mina la sina sista ägg i slutet på september.

det gör inget att de lägger ägg nu,för vi äter dom på löpande band här hemma :)
Bor på gränsen mellan landet o stan med stor trädgård med plats för många djur. Har blivit helt frälst i mina ankor o höns,tycker det e såå mysigt att ha de gåendes i trädgården kluckandes o kvackandes <3

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #16 skrivet: 07 jan-11 kl 22:40 »
det gör inget att de lägger ägg nu,för vi äter dom på löpande band här hemma :)

lite offt men jag kokade ett miggis ägg igår men det va inte alls gott :-X jätte konstig konsistens  kan det ha varit frusit el smakar dom konstigare jämfört med höns äggen..
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 11:11 »
det gör inget att de lägger ägg nu,för vi äter dom på löpande band här hemma :)

lite offt men jag kokade ett miggis ägg igår men det va inte alls gott :-X jätte konstig konsistens  kan det ha varit frusit el smakar dom konstigare jämfört med höns äggen..
Man får koka ankägg lite annorlunda än hönsägg annars blir dom som gummi i konsistensen  :-\
När jag kokar ankägg lägger jag ägget i kallt vatten låter koka upp på spisen och tar det av plattan så fort det kokar. Därefter får ägget stå i det varma vattnet i 6-12 minuter beroende på storlek och hur hårdkokt det ska vara.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #18 skrivet: 08 jan-11 kl 11:43 »
Man får koka ankägg lite annorlunda än hönsägg annars blir dom som gummi i konsistensen  :-\
När jag kokar ankägg lägger jag ägget i kallt vatten låter koka upp på spisen och tar det av plattan så fort det kokar. Därefter får ägget stå i det varma vattnet i 6-12 minuter beroende på storlek och hur hårdkokt det ska vara.
ååååå se där lärde mej något nytt igen detta forum är kanon tack lina
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: När börjar ankorna värpa för säsongen?
« Svar #19 skrivet: 08 jan-11 kl 17:00 »
Hittade en av mina dv.kochins ruvande på ett myskankeägg idag... ;D
Hon hade nog blivt lätt överraskad vid kläckningen om hon hade fått ligga kvar! ::)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser