Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Larv som äter tomater  (läst 10686 gånger)

Dagg

  • Inlägg: 560
Larv som äter tomater
« skrivet: 21 aug-10 kl 11:39 »
Hej! Trots att jag odlat tomater i många år (till husbehov) har jag aldrig tidigare träffat på larver som äter på tomaterna! Har jag haft tur eller är detta ovanligt? Bifogar en bild. En stor grön larv och inne i hålet finns en mindre. Vad är detta?
//Dagg

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Larv som äter tomater
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 14:49 »
Det är en mycket vanlig fjärilslarv = grönsaksfly, går på många olika slags grönsaker men älskar tomater. Jag har dem varje år så jag brukar börja inspektera tidigt, när jag börjar se små hål kollar jag på bladen och ofta finns det nykläckta larver där (jag har bra syn) som jag brukar mosa sedan fortsätter jag jakten hela säsongen de har så bra kamoflage att man ofta missar många, när de blir större brukar jag skaka plantor och mosa alla som trillar till marken.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Larv som äter tomater
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 14:56 »
Tack för svar! Konstigt att jag aldrig haft sådana förr...jag odlar ju massor av grönsaker och har gjort i många år. Men nu är jag lite klokare och ska hålla utkik efter dem nästa säsong!
//Dagg

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Larv som äter tomater
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 15:47 »
I år har det varit osedvanligt gott om dessa larver i mitt växthus. Jag plockar, klämmer ihjäl, spolar, skakar o.s.v. men likförbannat så hittar jag nya angrepp (och fler larver) redan nästa dag.
Nån som vet hur fjärilen ser ut vars larver detta är?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Larv som äter tomater
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 17:37 »
Jag googlade på grönsaksfly och hittade många fina bilder. En brunaktig "nattfjäril" såg det ut som.
//Dagg


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser