Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermenterad Vitlök  (läst 7832 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Fermenterad Vitlök
« skrivet: 13 dec-17 kl 10:56 »
Fermenterad Vitlök säljs som  Black Garlic.   
Vitlöken tillagas enligt You Tube under svag värme i Riskokare under minst 14 dagar.  Konsistensen som en bit lakrits med angenäm neutral smak.  Jag fick tag på en liten burk på en delikatessbutik här i storstan.  Pris 59:- för 50 gram.  Man borde kunna fermentera vitlökarna med att lägga dem på något med svag värme tex ett vanligt element?  Andra förslag?
Svart vitlök blir som godis inte bara  nyttigt! 
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #1 skrivet: 18 dec-17 kl 10:13 »
Det låter spännande med svart vitlök. Har aldrig ätit det. Har ätit långlagad vitlök som blivit som smör ungefär. Vad har man svarta vitlöken till? Som snacks eller ska man ha den i någon maträtt? Tänker att riskokare eller slowcooker är det som passar bäst kanske? Om man bodde i ett hus med vedpanna som matades automatiskt kanske man kan hitta ett 60-gradigt ställe där. Å andra sidan prova om det funkar med 50 grader. Går det så går det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #2 skrivet: 18 dec-17 kl 10:54 »
Det låter spännande med svart vitlök. Har aldrig ätit det. Har ätit långlagad vitlök som blivit som smör ungefär. Vad har man svarta vitlöken till? Som snacks eller ska man ha den i någon maträtt? Tänker att riskokare eller slowcooker är det som passar bäst kanske? Om man bodde i ett hus med vedpanna som matades automatiskt kanske man kan hitta ett 60-gradigt ställe där. Å andra sidan prova om det funkar med 50 grader. Går det så går det.
Smaken är lite söt  (torkad) plommonlik. Man kan känna en svag vitlöksmak. Min tunga säger ät det som snacks.  Det finns en mängd förslag på på you tube tex "It can be used in lamb, beef, poultry, seafood, pizzas, pastas, risotto, aioli, eggs and even dessert dishes"  Men jag läser det mera som en aptitretare för att folk skall pröva.

Eftersom you tube återkommer med att man skall tillreda dem på riskokarnas värmeläge och 170F = 60C.  Jag tänkte att riskokarna har 60C på värmeläget.  Och kanske har slow cooker samma grader  på värmeläget.  Så jag har kollat upp alla både riskokare och slow cookers (crock cookers) på Elgiganten, Media Markt och Claes Ohlsson.  Tekniska data om grader var nästan omöjligt att frå fram. Men på den billigaste fick Claes O fram att värmeläget gick på 70C.

Sen hittade jag uppgifter från Dr Mercola att det det behövs 140-170F dvs 60-76,6C så då borde det duga med vilken slow cooker som helst.  Tiden för processen anger Mercola till 30 dagar.  Så allt verkar variera från 14 dagar och uppåt.  Dr Mercola vill sälja egen svart vitlök. Å andra sidan är han ganska seriös om nyttig mat. 
Svart viktlök skall finnas på de flesta större livsmedelsbutiker här i stan.     

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #3 skrivet: 18 dec-17 kl 11:01 »
Det låter spännande med svart vitlök. Har aldrig ätit det. Har ätit långlagad vitlök som blivit som smör ungefär. Vad har man svarta vitlöken till? Som snacks eller ska man ha den i någon maträtt? Tänker att riskokare eller slowcooker är det som passar bäst kanske? Om man bodde i ett hus med vedpanna som matades automatiskt kanske man kan hitta ett 60-gradigt ställe där. Å andra sidan prova om det funkar med 50 grader. Går det så går det.
Hur smakade långlagrad vitlök?  Hur gör man?  Jag skulle kunna ändra trådens ämne till att innefatta även långlagrad vitlök så att det blir en bra tråd med variationer?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #4 skrivet: 03 jan-18 kl 18:44 »
Smaken är lite söt  (torkad) plommonlik. Man kan känna en svag vitlöksmak. Min tunga säger ät det som snacks.  Det finns en mängd förslag på på you tube tex "It can be used in lamb, beef, poultry, seafood, pizzas, pastas, risotto, aioli, eggs and even dessert dishes"  Men jag läser det mera som en aptitretare för att folk skall pröva.

Eftersom you tube återkommer med att man skall tillreda dem på riskokarnas värmeläge och 170F = 60C.  Jag tänkte att riskokarna har 60C på värmeläget.  Och kanske har slow cooker samma grader  på värmeläget.  Så jag har kollat upp alla både riskokare och slow cookers (crock cookers) på Elgiganten, Media Markt och Claes Ohlsson.  Tekniska data om grader var nästan omöjligt att frå fram. Men på den billigaste fick Claes O fram att värmeläget gick på 70C.

Sen hittade jag uppgifter från Dr Mercola att det det behövs 140-170F dvs 60-76,6C så då borde det duga med vilken slow cooker som helst.  Tiden för processen anger Mercola till 30 dagar.  Så allt verkar variera från 14 dagar och uppåt.  Dr Mercola vill sälja egen svart vitlök. Å andra sidan är han ganska seriös om nyttig mat. 
Svart viktlök skall finnas på de flesta större livsmedelsbutiker här i stan.   
Idag har jag packat in vitlökar  både klyftisar och såna där hela och satt på slow coocker värmeläget. Jag mätte först temperaturen med de två stektermometrarna jag har den ena visade 65C och den andra 62C.  Få se hur lång tid det tar att få dem någorlunda  ???  allt från 14 dagar till en månad om jag har läst rätt.
Jag gillar verkligen den svarta vitlöken, godis ur snaskskålen  :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #5 skrivet: 03 jan-18 kl 19:39 »
Spännande! Du rapportera resultatet sen. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #6 skrivet: 07 jan-18 kl 12:28 »
De första dygnen var vitlöksdoften (läs svavelångorna) påträngande och kändes ända ut i trapphuset.  Ingen har dock  klagat.  Jag kände mig tung i huvudet.  Lökarna i cookern blev mjuka redan första dagen.   Grytan håller ca 65C. Jag känner mig inte bekväm med att ha strömmen på under natten så jag stänger av "elpottan".  Kanske kan jag hitta på "nån nattmössa" som fungerar och håller värmen.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #7 skrivet: 08 jan-18 kl 06:46 »
nu kanske jag gör bort mig ;D kan det verkligen bli fermenterat i +60 grader? eller använder man fel uttryck?
Förklara gärna hur det funkar och idiot förklara mig ej;) 
den som frågar är aldrig vilsen

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #8 skrivet: 08 jan-18 kl 13:30 »
nu kanske jag gör bort mig ;D kan det verkligen bli fermenterat i +60 grader? eller använder man fel uttryck?
Förklara gärna hur det funkar och idiot förklara mig ej;)
Ja man använder fel uttryck.  På  you tube länkarna använder man ordet fermenterad. I en annan länk hittade jag "karamelliserad". Det var där jag även hittade graderna 140-170F dvs 60-76,6C.  Det är här som det alltid är, man hittar nåt som fungerar och så håller man sig till det, utan reflexioner eller kollar upp gränsdragningarna när det inte funkar.   Och egentligen med köksråd varför skall man experimentera när det funkar? 

Men nu är jag en experimenterande typ och lite tidigt ute när det gäller svart vitlök.  Så här långt har vitlöksklyftorna blivit beigefärgade men har fortfarande kvar den spetsiga vitlökssmaken.  Temperaturen är det lite si och så med då jag stänger av "cookern/pottan"  på natten.  Nu har jag sytt ihop långsidorna på två polyesterkuddar till en värmande "nattmössa" .   

Förutom länkarna på you tube hittade jag nån på FB med invandrar namn (iranskt?) som  påstod att man får samma resultat med att lägga vitlökar i rödvinsvinäger minst ett år (i mörker) och att hen hade vitlökar lagrade 7 år.  För att se vad den varianten gör så har jag nu en burk med lökar i äppelcidervinäger påG i ett skåp.  Jag har även lagt i en charlottenlök för att se hur det blir med andra lökar.  De är ju rätt långsmala och  något borde även hända med dem.

Förklara gärna hur det funkar och idiot förklara mig ej Varför skulle jag idiotförklara dig?  Forumet har blivit bättre än det var tidigare då man/ petimetrarna tex gav sig på folk som inte stavade rätt.  Men nu när man använder mobiler och allt är lite si och så har det blivit bättre. 
Vad gäller svart vitlök är min uppfattning att den är läcker och nyttig.  Så även utan att nån annan är intresserad så kommer jag att fullfölja och redovisa resultatet.  Kanske nåt för alternativfolket att sälja på marknaden ? 

 Kanske hittar nån utifrån nätet in hit till praktiskt kunskap och självhushållning så att jag inte behöver vara så ensam. 

 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #9 skrivet: 17 jan-18 kl 20:22 »

 
Fortsättningen:
Jag låter processen fortsätta i "corcken".  Erfarenheterna på you tube är olika vad gäller den tid som erfodras.  14 dagr upp till 40 dagar nämns.  Därefter "skall" vitlökarna torkas.  Vad det innebär nämns inte.  Det vore sorgligt om jag lägger klyftorna på burk och att de möglar. 

Smaken: 
Jag väntar med att jämföra mina svarta klyftor med de inköpta från delikatessbutiken tills nån objektiv förståsigpåare vill ge sin åsikt. 

Önskemål:
Hjälp med hur jag skall få klyftorna "torkade".  De är ju inte direkt blöta nu heller  :P

Kan det funka att ha dem i rumstemperatur några dagar? Tänker att de behöver svalna ordentligt så det inte blir kondens eller liknande när du slutförvarar dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #10 skrivet: 22 feb-18 kl 07:00 »
Skrev detta i "slow cooker"-tråden, men här kommer en kopia:


Fick en slowcooker i Alla Hjärtans Dag present, så den är igång på ett test.

Den var lite dum i värmeinställningen / jag var dum som inte kollade mer noga....  För den hade i tur och ordning:  off / low / high /warm   så utan att fundera mycket på saken så började jag på "low", inte på "warm"...   så med viss risk har jag överkokt vitlöken från start...  men det får gå som läropengar (jag köpte affärsvitlök innan jag offrade någon hemmaodlad).  Nu är jag i alla fall över på "warm" och har satt en dimmer (för glödljus) som tåler 300W för att kunna ratta in temp lite mer noga  (slowcookern är på 200W och som sagt går den ju verkligen inte på max).  Läcker lite värme när jag har termomentern ned under locket även om jag tätar med trasa - sjönk från 68 till 66 grader över natten, så jag rattade upp den lite nu på morgonen så får jag se vad den står på ikväll.  Siktar på 70, snarare än 60, så håller den sig stabil ungefär här så blir det nog bra när jag lägger på locket ordentligt igen.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #11 skrivet: 26 jan-19 kl 23:24 »
Nu blir jag förvirrad,  läst i tråden,, fermentera är   samma som syrad, genom jäsning  ,det bildas mjölksyrabakterier som är bra för mage och  immunförsvaret-Det som det  skrivs om i tråden är torkad  frukt

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fermenterad Vitlök
« Svar #12 skrivet: 27 jan-19 kl 12:31 »
Nu blir jag förvirrad,  läst i tråden,, fermentera är   samma som syrad, genom jäsning  ,det bildas mjölksyrabakterier som är bra för mage och  immunförsvaret-Det som det  skrivs om i tråden är torkad  frukt

Frukt kan man väl knappast kalla vitlök för, men av någon oklar anledning har man översatt engelskans black garlic till fermenterad vitlök. Det är väl snarare någon slags karamellisering som sker? Någon som har bra koll på sin matkemi? Vitlöken blir inte torr utan är mjuk och bredbar som jag förstått det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser