Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastceller  (läst 5898 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Plastceller
« Svar #20 skrivet: 26 feb-10 kl 22:22 »
Det blir mycket av honung även om bina börjar på mellanväggar, bina bygger det de behöver. Men man måste har rätt ålder på bina för att de ska bygga, avläggare saknar ofta det. De flesta av mina övervintrare förra året fick bygga och fylla mellan 20 och 50 ramar från mellanvägg. Men ingen kan veta hur mycket större skörd jag skulle fått med utbyggda ramar. Avläggarna bygger inte vax förrän 1½ månad efter att drottningen börjat lägga ägg i den.

Amerikansk yngelröta smittar genom utbyggda ramar, oavsett om det är yngelramar eller våta  honungsramar. Helt torrslickade honungsramar är förmodligen ganska riskfritt, men är det värt det?

Det finns skolor som säger att andra yngellådan och första skattlådan ska vara mellanväggar och först när första skattlådan börjar bli halvfull ska man använda våta ramar ovanpå för att minsta smittrisken av AY. Har inte sett några vetenskapliga rön fall det stämmer eller inte, men det låter vettigt.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Plastceller
« Svar #21 skrivet: 26 feb-10 kl 22:50 »
Ja de är genombrutna,
Du får nog kika lite närmare, dom är inte genombrutna. Hur skulle det gå att hälla flytande vax mellan genombrutna valsar?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #22 skrivet: 26 feb-10 kl 22:53 »
Det är lika stor risk med att köpa samhällen och avläggare som utbyggda ramar eftersom AY räknas mer eller mindre som en vaxbunden sjukdom.
Att skaffa utbyggda ramar, eller samhällen, eller avläggare är lika stor risk även om allt besiktigas. Men man måste köpa detta för att utveckla sin bigård.

Jag köpte 32 lådor (320 ramar) utbyggda från Östergötland för ca 1 år sedan (11 månader). Blir det skit efter dem vet jag var det kommer ifrån.
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 07:29 av Sten-Åke Lindell »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Plastceller
« Svar #23 skrivet: 27 feb-10 kl 07:11 »
Du får nog kika lite närmare, dom är inte genombrutna. Hur skulle det gå att hälla flytande vax mellan genombrutna valsar?

Djäkligt svårt att se, ibland ser det ut som hål och ibland som sexkantiga eller tom fyrkantiga tappar.
Men det måste givetvis vara hexagonala upphöjningar, alltså som om man hade tryckt nätet in i valsen. Ett passande nät som man skulle gjuta mot skulle ge ena sidans form. Den afrikanska "bushmekanikern" tycks  gjuta av en befintlig  mellanvägg och det påstås att man kan göra 50 st/tim.   Den stora maskinen kostar knappt 300 000 kr, så det ska till en del väggar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Plastceller
« Svar #24 skrivet: 27 feb-10 kl 08:01 »
...Jag köpte 32 lådor (320 ramar) utbyggda från Östergötland för ca 1 år sedan (11 månader). Blir det skit efter dem vet jag var det kommer ifrån.
Du kan inte skylla på den du köpt ifrån. Numera vet man att AY finns i en rätt stor andel av alla bisamhällen, ur risksynvinkel bör du betrakta alla bin och allt material som smittat, även allt ditt eget. Men det är väldigt sällan det visar sig med kliniska symptom, ett antal faktorer behöver samverka för det, t.ex. just dessa bins motståndskraft, just smittsamheten för denna stam av AY, hur starkt samhället är och andra okända faktorer. Det finns jättemycket modern forskning som är intressant att läsa och ganska lätt att ta till sig.

Du har rätt i att det är lika stor risk att köpa avläggare som utbyggda ramar, men jag skulle säga att AY är en vaxburen och honungsburen smitta.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Plastceller
« Svar #25 skrivet: 27 feb-10 kl 08:32 »
    Precis som allt annat idag pengar går går före säkerhet , varför inte låta en biodling växa upp av egen kraft .                                                                                                                                             Tar inte lång tid och så mycket man lär sig under tiden .                                                                      Mina starkaste kupor har kunnat bygga ut 30 något 40 mellan väggar ;) tyvärr på svea men säger vel att dom blir otroligt starka på svea eller kan bli  under en sommar .                                                    Dom hade säkert svärmat om dom inte fått mellan väggar så inte blev det mindre honung för mej .  :)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #26 skrivet: 27 feb-10 kl 08:52 »
Jag har också sett en del som byggts ut i 40 ramar, men det kallar inte jag utbyggt, många var kanske mera än halvvägs. Så allt är relativt!

Michailov

  • Inlägg: 326
    • Västergötland
SV: Plastceller
« Svar #27 skrivet: 27 feb-10 kl 10:18 »
Mitt försök att skaffa utbyggda ramar var för att jag tänkte prova checkerboarding. Och 20 ramar med honung har jag kvar sedan i fjol så det som saknas är motsvarande mängd utbyggda. Alternativt att jag slungar ur 10 av mina egna och kör på det jag har. Men det känns "ynkligt"  ;)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #28 skrivet: 27 feb-10 kl 10:31 »
Jag räknar med att få några sk "hundår" innan jag får egna utbyggda och att bina rensat/städat byggt om alla köpta ramar. Det tar en sässong minst att gå flott från alla småbekymmer.

Michailov

  • Inlägg: 326
    • Västergötland
SV: Plastceller
« Svar #29 skrivet: 27 feb-10 kl 10:45 »
Jag räknar med att få några sk "hundår" innan jag får egna utbyggda och att bina rensat/städat byggt om alla köpta ramar. Det tar en sässong minst att gå flott från alla småbekymmer.

Ja, jag har väl mer eller mindre gett upp checkerboarding tills vidare. Jag var för ivrig att testa metoden på de två stackars samhällena jag har. Har väl insett att jag får fokusera på att expandera antalet innan jag börjar experimentera med driftmetoder. Skall i stället ägna 2010 åt att försöka nå 4-8 invintrade samhällen genom egna avläggare/köpta drottningar. Till det har jag i princip kupamterial stående förutom lite spärrgaller och några skattlådor som jag ämnar spika ihop själv i vår. 2011 får det bli ytterligare en dubblering av antal och då kan även Producentpaketet vara av intresse när jag har tidigare samhällen att som kan stötta upp med extra honung.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Plastceller
« Svar #30 skrivet: 27 feb-10 kl 16:44 »
    Jo det är klart ska man prova andra system som kräver mera utbyggda ramar så kanske behövs det köpa till .                                                                                                                                                 Annars tycker jag att starka kupor bygger ut bra själva o en utbygd ram för mej är en som varit    yngel  i eller urslungad,  när dom byggt ut dåligt är dom nog inte starka nog  eller har dåligt med drag

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #31 skrivet: 27 feb-10 kl 16:54 »
Notera att bina bygger inte enbart. När de får en präglad mellanvägg eller en rollad ram med tillräckligt med vax så "drar" de ut vaxet till en cell och fyller på allt eftersom.
Därför tror jag på att prägla högre (mera) för att göra det lättare för Bina att få till en fullgod cell.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Plastceller
« Svar #32 skrivet: 02 mar-10 kl 13:47 »
Det finns skolor som säger att andra yngellådan och första skattlådan ska vara mellanväggar...

Det kanske finns skolor som säger att andra yngellådan skall vara mellanväggar. Detta är nog den skola som förespråkar svärmar.

Har man övervintrat på en yngellåda skall man ett tag in i april sätta på en till yngellåda med UTBYGGDA ramar, helst mörka men det går alldeles utomordentligt med ljusa också, sådana bör man väl ha sen förra säsongen.
Däröver sätter man spärrgaller och sen på med skattlådan, har man inga utbyggda sätter man mellanväggar, har man en låda utbyggda sätter man på den och däröver en låda mellanväggar. Detta kan man göra i andra halvan av april så slipper man göra så många ingrepp senare.

Om man nu inte har en andra låda med utbyggda ramar att sätta till som andra yngellåda är det inte en bra idé att sätta till en hel låda med mellanväggar. Bättre att flytta upp 5 ramar nerifrån, och fylla ut bägge lådorna med mellanväggar.
Bin bygger som bekant uppifrån, så det blir svårt för drottningen att gå upp och lägga ägg med bara mellanväggar, sätter man däremot upp 5 utbyggda så utökar hon utåt och bina bygger allteftersom ungbina blir några veckor gamla.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #33 skrivet: 02 mar-10 kl 14:54 »
Håller med, att lägga på en ny låda med utbyggda ramar och senare skifta lådor ökar möjligheter för större yngelrum.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Plastceller
« Svar #34 skrivet: 02 mar-10 kl 15:15 »
Nu förstod jag nog inte riktigt, Sten-Åke

Om man sätter till en andra yngelrumslåda en bit in i April när den första lådan börjar innehålla en rejäl uppsättning yngel, då finns det väl ingen anledning att skifta dessa under säsongen?

Det gör man väl nästa vår, en bit in i april? Eller har jag missat nåt?

Det är ju klart, det kan väl skifta på ett par veckor mellan olika landsändar innan det är dags att sätta på lådan, men min fråga kvarstår.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Plastceller
« Svar #35 skrivet: 02 mar-10 kl 15:17 »
Långt ifrån ursprungsämnet men...

...om man nu kör med övervintring 2 st LN lådor. Bina sitter där uppe. Lådorna antar jag ska skiftas. När?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #36 skrivet: 02 mar-10 kl 15:45 »
Jag menade detta ... eftersom drottningen vill etablera sig i översta lådan byter man plats och samtidigt alltid ser till att det finns gott om plats. Med 3/4 langstroth kan man lägga på en låda till ovanpå dessa och bimassan ökar.
Det tar ca 42 dagar från ägg till dragbi. Man kan också placera två utbyggda ramar mitt i yngelklotet. (men då blir det en massa chafs på forumet ... aja baja .. tänk om ..)
« Senast ändrad: 02 mar-10 kl 15:50 av Sten-Åke Lindell »

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Plastceller
« Svar #37 skrivet: 03 mar-10 kl 07:33 »
Långt ifrån ursprungsämnet men...

...om man nu kör med övervintring 2 st LN lådor. Bina sitter där uppe. Lådorna antar jag ska skiftas. När?

Andra eller tredje veckan i april, lite beroende på var i landet man bor. Håll koll på när det börjar vara mycket yngel i övre lådan, då skiftar du lådorna.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plastceller
« Svar #38 skrivet: 03 mar-10 kl 07:59 »
Man kan skifta rätt tidigt och sedan lägga på en tredje låda ovanpå den och ett spärrgaller överst i slutet på April, början på Maj.
Någon vecka senare lägger man på ett par skattlådor nästa gång man åker ut, har man raps kan man dra till med 3-4 på en gång så har man materialet på plats. Då slipper man släpa och köra material så många gånger.
« Senast ändrad: 03 mar-10 kl 08:33 av Sten-Åke Lindell »

 

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Plastceller
« Svar #39 skrivet: 03 mar-10 kl 08:28 »
När man läser sånt här så inser man att våren börjar komma! Tänk en månad fram i tiden!  8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser