Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor hage behöver Gutefår?  (läst 3397 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Hur stor hage behöver Gutefår?
« skrivet: 13 maj-09 kl 19:44 »
Hej.

Vi har blivit förälskade i några Gutefår och hade "bokat" 2-3 tacklamm. Nu har jag läst både på nätet och i böcker och är förtvivlad :-\
Nästan överallt står det att Gutefår behöver stora ströv/betes områden. Vi hade tänkt att ha dem i en hage som är mindre än en fotbollsplan till att börja med och sedan ska de få gå tillsammans med vårt russ i en större hage. Nu har jag läst att de inte nöjer sig med en liten hage utan börjar söka sig ut dvs rymma om de inte får tillräckligt med plats.
Blir så rådvill och ledsen att det inte kommer fungera att ta hem våra lamm :'(
Snälla ni som har får, hur är det igentligen? Är det verkligen helt kört för oss?

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Farmaren

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-09 kl 21:37 »
Misströsta inte. Altt beror på hur länge dom ska gå i "fotbollshagen". Min erfarenhet är att så länge det
finns mat som dom vill ha stannar dom, sen är det ju en annan sak att dom gillar att ströva på stora områden.
Men varför kan dom inte går med russet med en gång om den hagen är stooor...?
Våra gutar rymde när det inte var något som passade i matväg, när vi bytte bete stannade dom inne.
Lite tankar från mina erfarenheter. Lycka till och våga prova.!

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 22:58 »
Våra Gutar är förskräckliga de "piper" så vi flyttar vart 3dje dygn. Har rätt stora hagar men de kanske är bortskämda. Så länge vi kan flytta dem så ok. men snart så får de faktiskt gå kvar lite längre. Det kan nog ha att göra med inneboende parasitfara....tror jag. Både hos mig och tackorna. De skiter rätt löst till min oro. Kan det ha att göra med för proteinrikt bete? De är grundligt avmaskade.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #3 skrivet: 14 maj-09 kl 07:25 »
Det är lite som hustran skriver, de vill ströva. Men de är inte hopplösa. Första året är de oftast snälla när man börjar med tacklamm. Men kanske är det bättre (om ni bara ska ha några tackor) att dela "fotbollsplanen" i två delar, så de kan få "nytt" bete oftare. Får de dessutom hage tre med häst så funkar det nog.
Vad man kan säga är väl snarast att de tröttnar på att gå på samma ställe hela tiden. (lite upptäckarlusta)
Men rejäla stängen hjälper också bra. Inget provisoriskt bara, eller ett par eltrådar, för det överlistar de på nolltid. Ordentliga grindar är också att föredra, för de vet var man går ut ;)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #4 skrivet: 14 maj-09 kl 11:05 »
Att de "skiter löst" beror väl på betet. Det brukar alltid mina tackor göra i början när de kommer ut och får färskt gräs, inte riktigt löst kanske men högar istället för kulor.
Åsenfår, hundar och katter

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #5 skrivet: 14 maj-09 kl 19:25 »
Lite vid sidan om tråden, flåt. De har gått ute ca. 1 månad nu. och jag ger dem halm men kan ju inte trycka i dom det. Fick en slattmineralbalja som var kvar efter hösten då blev det etter värre. Melass antagligen i baljan .

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #6 skrivet: 15 maj-09 kl 09:24 »
Lös skit kan bero på mask i magen. Hur stort bete det går åt åt dina tre gutefår är helt beroende på hur betet ser ut, hur det växer där. Är det välgödslat, fint gräs kan det räcka över sommaren, men jag skulle inte utgå från det. Det är dessutom bra att ha flera fållor att flytta emellan. Får äter helst kort, växande gräs.

Glöm inte heller bort att fåren ska ha mat på vintern också. Undvik att ge dem hö, gräs etc när de bräker, se istället till att ha ok bete. Sticker ni till dem mat så fort ni går ut blir de snabbt olidliga och tjoar så fort ni sticker ut huvudet ur dörren.

PS: Gratis till gutefåren, de är lätta att bli förälskade i.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #7 skrivet: 19 maj-09 kl 13:06 »
Tack för alla svar :)

Efter att ha läst, begrundat och legat sömnlös så har vi kommit fram till att det inte blir några gutar för oss :'(
Jag tror nog inte de kommer trivas så värst bra i den lilla hage vi kan erbjuda dem och djurens trivsel är ju A och O.
Istället så återgår vi till Afrikanska dvärggetter så bäääandet kommer jag få höra ändå ;)

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #8 skrivet: 20 maj-09 kl 07:45 »
Jonny & Anette, synd att ni blev avskräckta, det finns ju andra lanraser som är väldigt förnöjsamma och väldigt trevliga.
Hustran, det är mer troligt att betet är väldigt proteinrikt än att de fått stora problem med parasiter redan. Det kan också ge magproblem. Oftast är de  lösa ett tag, utan att verka må dåligt av det, sedan lugnar magen ner sig. Har väl att göra med att fodrets näringsvärden sjunker vartefter.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #9 skrivet: 20 maj-09 kl 16:19 »
Ja, tack Birgit, troligen är det så.Jag tycker redan det har "lugnat ner sig" något. Konstigt för de har varit på bete drygt 1 mån. nu. Parasitkollen hos Vidilab. visade heller inget. Puh.! Jag måste säga att de är härliga djur så Jonny& Anette kanske skulle ni prova i alla fall. Fast getter behöver man väl inte klippa? Säger vi som är smått ledbrutna efter klippningen av våra drygt 40 Gutar.   ;D

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #10 skrivet: 26 maj-09 kl 20:46 »
Johny & Anette har fortfarande inte förklarat varför inte gutarna kunde få gå tillsammans med hästen heller. Varför måste djuren gå i varsin hage för?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #11 skrivet: 27 maj-09 kl 07:01 »
En annan sak jag reflekterat över, är varför det då blir getter istället? De är ju inte lättare att stängsla än gutar iaf. Duktigare utbrytare finns väl inte?

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Hur stor hage behöver Gutefår?
« Svar #12 skrivet: 27 maj-09 kl 08:29 »
Johny & Anette har fortfarande inte förklarat varför inte gutarna kunde få gå tillsammans med hästen heller. Varför måste djuren gå i varsin hage för?

Anledningen till att gutarna inte kan gå i samma hage som vår häst är att vår pålle är ett russ på 17 år. Russet är precis så envis som ett russ ska vara och han fick för sig för många år sedan att "småkryp" som lamm/killingar ska utrotas. Han går verkligen till anfall om de kommer in i hans hage så det är ju inte direkt läge att släppa in små gutelamm till honom utan tanken var att de skulle gå tillsammans när de växt till sig lite. Han har dock gått med får tidigare utan problem och kan t o m dela samma hö hög..........så länge som de är tillräcklit stora dvs ::)

En annan sak jag reflekterat över, är varför det då blir getter istället? De är ju inte lättare att stängsla än gutar iaf. Duktigare utbrytare finns väl inte?

Getter har vi haft förut och aldrig haft problem med att få dem acceptera att det är i  hagen de bor. Visserligen så hade vi fikabordet i hagen och tillbringade mycket tid med dem, men rymde gjorde de aldrig. Russet gick ihop med dem och det funkade kanon. När det var dax för killning så fick han gå själv i hagen på andra sidan stallet.

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser