Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?  (läst 6295 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« skrivet: 28 mar-09 kl 17:42 »
Nu är det tusen frågor från min sida! Jag hoppas ni har överseende med mig...

Till mitt fårhus har jag en väldigt liten rasthage, egentligen bara 4x8 meter, till mina 19 tackor och deras lamm. Jag kan tyvärr inte utöka den då jag hyr plats och "geografin" på gården ser så ut att traktorer och annat måste ha utrymme att "röra" sig.

Då jag får göra allt med egen handkraft och inte har några hjälpmedel annat än en skruttig traktor som jag får betala timhyra för till säteriägaren så valde jag att ställa en ensilagebal i rastgården för ett par dagar sedan.
Nu undrar jag om detta var så klokt. Då tyckte jag det... efter att timme efter timme under flera veckor stått och rivit ensilage med mina bara händer för att sedan bära upp på foderborden (ladugården anpassad till kor) och lägga ut. Lammen springer på foderbordet och jag tänkte att det skulle bli mer hygieniskt för tackorna att fodra dem ute.

Redan ser det "förjävligt" ut där ute... ingen ordentlig avrinning i det snöblaskiga vädret, tackorna skiter ju massor och lamm som springer och smakar på allt! Tanken har slagit mig att jag kan kratta ut "möget" från rastgården... men frågan är om det minskar risken.

Hur farligt är detta egentligen, för lammen då, menar jag?
Jag har under dagen blivit så nervös över detta att jag redan kl. 17 idag såg till att alla djuren gick in och stängde dörren!! Hur bra är egentligen det? Jag menar, tackorna skall ha fri tillgång till grovfoder! De har fått äta mellan kl. 7 och 17 idag... är det ok?

Angelica
Älskar djur... människor också!

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 18:16 »
Nästa bal du ställer in så skär upp äthål i balen och låt resten av plasten sitta kvar så blir det mindre spill på marken..
På slutet kan du dela balen i hålen (på mitten) och välta över den övre halvan med plast kvar under och en bit upp då.. det håller sig bättre iaf..
Så har vi kört hela vintern fram till nu.. för nu är sista balarna nästan slut och det blir löshö fram till betet..
Då kommer de att få äta genom grindar.. den ena gruppen (shropshirefåren) i sitt fårhus och den andra gruppen (gutarna) ute genom sina grindar..

Fåren bör ju ha tillgång till grovfoder dygnet runt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 18:40 »
Jag har Siltbergs fodergrindar för rundbal runt ensilaget. Det som bekymrar mig mest är att lammen går och smakar på allt...precis som små barn som stoppar saker i munnen!

Rastgården är ju liten och jag tänker på sjukdomar.

Och det är ju helt riktigt att fri tillgång till grovfoder betyder att de ska kunna äta närhelst de vill... vilket de normalt har fått göra... blev bara lite skraj för lammen idag!

År 2007 föddes 7 lamm, år 2008 föddes 14 lamm och i år har jag redan 22 lamm och 7 tackor kvar som skall lamma! Kanske är det stressen och pressen som talar men lite fort fram har det nog gått för mig... naiv som jag är. Jag är tacksam för att jag var så förutseende att jag faktiskt lade in om 5 ½ veckas semester med tanke på lamningen.
Älskar djur... människor också!

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 18:49 »
Oki.. jag trodde du ställde in balen som den var :-[

Är det första året du använder denna rasthage? Avmaskade du tackorna i höstas?
Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket.. mina får har stora vinterhagar men de trampar ju ändå runt på en ganska liten yta runt balarna på vintern..
Vi hade 18 lamm förra året.. i år har det kommit 25st redan och 12 tackor kvar som ska lamma..
Vi bor i Norrland och betet känns långt bort.. en halvmeter snö fortfarande :(
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

H-K

  • Gäst
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 18:50 »
det funkar ju inte med så liten hage,försök att få mer hage eller sök hagar någon annan stans, mocka ur varje dag är väll det bästa du kan göra för stunden .

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 18:59 »
Ja, jag förstår att det inte funkar med så liten hage! Fy fan för att vara inhyrd på en gård utan ordentliga kontrakt!!!!

Fåren avmaskades inför förra årets betessläpp... skulle jag ha avmaskat dem innan installningen?

Den 20/4 kommer Clas Larsson hit och lär mig verka klövar (vi ska gå igenom hela besättningen). Han klipper, verkar, avmaskar, avlusar osv... är det för sent att avmaska dem då?

Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-09 kl 19:02 »
Fy fasiken för snö!

Hoppas att den försvinner fort för er!
Älskar djur... människor också!

H-K

  • Gäst
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-09 kl 19:04 »
Fy fasiken för snö!

Hoppas att den försvinner fort för er!


jag lider med dig, här i blekinge är snön borta sen länge i dag var det en solig vårdag gräset börjar bli centimeter långt.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-09 kl 23:57 »
Ja du skulle kanske ha avmaskat dem i höstas.. men nu kan du vänta till april när du får hjälp med allt samtidigt..
Förra året kunde vi släppa på bete i slutet av maj då gräset var runt 5cm.. vi har stora beteshagar så det räcker hela sommaren utan problem :)
Vallen växer väldigt fort häruppe när det väl kommer igång och vi kan ta ensilage/hö redan från midsommar trots sen vår.. eller egentligen avsaknad av vår.. för sommaren känns som den kommer över en natt  ::)
Jag klagar inte.. född och uppvuxen i Uppsala men älskar Norrland :D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 07:32 »
På höstarna innan installning, ska man avmaska dem ute på betet eller kan man vänta tills man har vallat in dem i fårhuset? Varför jag undrar är att jag äger inte så många grindar!
Älskar djur... människor också!

Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #10 skrivet: 29 mar-09 kl 08:31 »
Våra tackor får också äta ensilage ute (genom siltbergs fodergrindar...). Detta har fungerat bra i flera år för oss. Fårhuset finns naturligtvis tillgängligt för dem med torr halm och saltsten och så vidare. Fodring ute tycker jag funkar bäst om man har en hårdgjord yta att ställa bal och fodergrindar på, det blir inte lika slaskigt då. Vi har också lånad mark utan avtal som vi inte får göra åtgärder på (som att grusa upp en yta för fodring). Vi har löst det genom att lägga lastpallar på en jämn yta, täcka pallarna med skivor och ställa upp bal och grindar där. Vi sparar balplasten och knyter upp den i grindarna som ett "tak" över balen som skydd mot regn och blask. Fodret håller bra, fåren slipper stå till knäna i lera och äta och det är lätt att komma till med traktor med ny bal. Visst hoppar lammen in och ut och gör i från sig där inne och smakar på allt. Men; tackorna ratar nedsmutsat foder (när lammen har kommit blir det mer spill av balen, vi får byta tidigare) och lammen har aldrig blivit sjuka även om de smakar på allt.
Karin på Sagolika Höö

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #11 skrivet: 29 mar-09 kl 08:46 »
Har du tillgång till halm så strö ute i rasthagen, funkar mycket bra så länge det inte blir blötsnö.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #12 skrivet: 29 mar-09 kl 10:34 »
Marygold och mobben: tack för tipsen!

Jag har idag försökt ta bort så mycket smuts jag har kunnat genom skyffling och krattning. När det blir bättre väder så ska jag lägga ut halm (om jag får tag på någon, det är ont om verkar det som!).

Jag ska definitivt ta tillvara på tipset om balplasten! Ja, och naturligtvis även de andra tipsen!
Älskar djur... människor också!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #13 skrivet: 29 mar-09 kl 10:58 »
Redan ser det "förjävligt" ut där ute... ingen ordentlig avrinning i det snöblaskiga vädret, tackorna skiter ju massor och lamm som springer och smakar på allt!
Hur farligt är detta egentligen, för lammen då, menar jag?

Ensilage som hamnat utanför foderhäcken blir snabbt farligt.

Får av alla åldrar kan få Våmstörningar och Listerios om dom äter det.
Och lammen är generellt känsligare..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #14 skrivet: 29 mar-09 kl 11:33 »
Lammen är känsliga för smutsiga rasthagar (och dåligt ströad ströbädd med för den delen) De plockar upp något som kallas coccidier, vilket ger diarre på lammen vid 4-6 v ålder.

Jag hade inte börjat med fodring där ute, nu i lammningen. Jag är livrädd för smutsiga rasthagar!
Om det finns möjlighet så mocka ur rasthagen och ströa upp den, så går den att använda även nu under lammningen. Och fodra inne.

Du kan vänta med att avmasta tackorna till 20/4, men var noga med att inte släppa ut tackornapå bete  innan det är gjort. Då kan de inte infektera betena med sina färska parasiter.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #15 skrivet: 29 mar-09 kl 19:49 »
4x8 = 32 kvardratmeter till 19 tackor? Det låter illa lite. Med lammungarna blir det ju inte en kvadratmeter per djur. Så kan man ju inte ha det. Vad är minimåtten inomhus?
snus? vad är priset på en pris?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #16 skrivet: 29 mar-09 kl 21:09 »
Jag kollade upp hur stor hage jag har imorse, den är 4x10 meter. Den är uppbyggd av grindar och det är på berg så några fasta anordningar kan jag inte ha. Vidare är det på baksidan av ladugården där ägaren måste ha plats för sina stora maskiner. Egentligen är det inte mer än bara ett litet lufthål... jag hade verkligen önskat att jag kunde få tillgång till lite större. Kanske jag kan utöka den lite till när jag lösgör grindar från lamningsboxarna...men det hänger på ägaren också.

Inne i ladugården är det desto större yta, minns inte riktigt nu men jag har varit noga med att få till utrymme för fler än 20 tackor med lamm.
Älskar djur... människor också!

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #17 skrivet: 29 mar-09 kl 23:39 »
Var försiktig med att mocka hagen eller snarare tänk på att det finns risk för gasbrand om du börjar mocka i det som ligger på marken (förutom coccidier och listeria som redan nämnts). Så mockar du bort något så se till att ströa ordentligt efteråt. Jag hade inte heller börjat fodra ute med små lamm. Jag fodrar tackorna ute nu men, det funkar inte bra. För mycket spill och blött och eländigt på marken. Tyvärr är fårhuset konstruerat så att jag inte kan lösa fodringen inne på ett vettigt sätt. Men, så fort lammen börjar komma så åker tacka och lamm in i lammbox och släpps sedan ut på nytt bete men, tar träckprov först och avmaskar om det behövs (vilket jag misstänker att det gör i år). Om det är några sena lammare så avmaskas de också och får följa med de andra ut på bete.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #18 skrivet: 30 mar-09 kl 00:25 »
Jag hade en lammunge som dog alldeles nyligen av coccidier. Mina lammungar har också rasthage men får mat inne, rasthagen är en cementplatta och de går och smakar på allt. Vad ger man mot coccidier?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #19 skrivet: 30 mar-09 kl 07:35 »
Var försiktig med att mocka hagen eller snarare tänk på att det finns risk för gasbrand om du börjar mocka i det som ligger på marken (förutom coccidier och listeria som redan nämnts). Så mockar du bort något så se till att ströa ordentligt efteråt. Jag hade inte heller börjat fodra ute med små lamm. Jag fodrar tackorna ute nu men, det funkar inte bra. För mycket spill och blött och eländigt på marken. Tyvärr är fårhuset konstruerat så att jag inte kan lösa fodringen inne på ett vettigt sätt. Men, så fort lammen börjar komma så åker tacka och lamm in i lammbox och släpps sedan ut på nytt bete men, tar träckprov först och avmaskar om det behövs (vilket jag misstänker att det gör i år). Om det är några sena lammare så avmaskas de också och får följa med de andra ut på bete.

Vad jag har gjort är att använda grep och ta bort det strö som som tackorna har dragit ut och även lyft bort ensilage som spridits ut...det handlar inte om stora mängder och det har inte varit djupt på något sätt. Sedan har jag krattat. Bara det det blir torrare väder så ska jag ströa, nu är det för stor risk för blöta...och jag har brist på strö. Igår så ställde vi in en ny ensilagebal i ladugården (den ute i hagen får gå till spillo) och stängde till rasthagen.

Precis som för dig javill så är mitt "fårhus" inte konstuerat för får utan för kor. Jag kan egentligen inte heller lösa utfdringen på ett vettigt sätt...foderbord, fodergrindar osv är anpassat efter kor. Jag kan inte komma in med en traktor... och jag får inte upp ensilagebalen på foderbordet utan måste stå och riva för hand och bära upp. Det var det som gjorde att jag ställde förra balen i rasthagen från början...

Jag hade önskat att jag hade haft möjlighet att släppa ut djuren i ny hage efter lammning, men det finns inte på kartan. De får helt enkelt vara installade fram till betessläppet.
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #20 skrivet: 30 mar-09 kl 08:08 »
Hur är fodergrindarna konstruerade? Jag har gjort en utehage till mina tacklamm av gamla långbåsgrindar. Jag har dom stängda och har satt en bräda i lagom höjd så att dom bara får ut huvudet för att äta och en bräda längst ner för att stoppa det mesta av indraget foder.Sedan lägger jag ensilaget utanför.
 Det kan du ju göra inomhus utan att förstöra ägarens koinredning. 
  Det blir spill av foder men inte så jättemycket.     
  Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 08:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #21 skrivet: 30 mar-09 kl 08:47 »
Hej Charlotte,

tyvärr så begriper jag ingenting...jag vet inte vad långbåsgrindar är för något...jag är lite trög...kan inte se konstruktionen framför mig... måste få fundera en stund!
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #22 skrivet: 30 mar-09 kl 08:51 »
Långbås är grindar som går att stänga och öppna och man 'kniper fast' korna i grinden när man mjölkar. Med stängda grindar blir det lagom öppning för mina tacklamm.              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #23 skrivet: 30 mar-09 kl 09:44 »
Aha, jag tror att det står en sådan avsågad i ladugården...den kan jag tyvärr inte använda själv där jag har mina tackor.
De fasta fodergrindarna som finns där jag har mina tackor är ju sådana där som ser ut som en "eldgaffel", om du förstår vad jag menar. De är naturligtvis anpassade för kor och därför är de för stora för att utestänga lammen från foderbordet, vilket i sig är ett bekymmer. Å andra sidan är foderbordet också anpassat för kor så det är brett och lammen springer inte i fodret hela tiden.

Jag har bundit fast en bräda vågrätt över fodergrindarna så att tackorna kan sticka ut huvudet men inte själv gå upp på foderbordet.
Älskar djur... människor också!

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #24 skrivet: 30 mar-09 kl 20:31 »
Bäste Angelica, jag vet inte var i landet du verkar - är det uppe i Norrland med metertjock snö så får du bortse från mina korkade funderingar. Men istället för att försöka ha så många djur som du har i en miljö som är inrättad för kor och inte får. Så kanske du helt radikalt kunde skippa stallmodellen och ha djuren helt utomhus. Med tillgång till en enkel ligghall (telestolpar, plåtttak..) Arrendera alltså en bit mark med en blandning av berg, skog och öppet bete. Bra traktorvägar. Ställ ut balar spritt och strimla upp sidorna för utfodring. Använd lösa fårgrindar för att bygga små lammbås i ligghallen, hänga upp foderrännor på, osv. Bra idé?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #25 skrivet: 30 mar-09 kl 20:53 »
Det är en jättebra idé ulfg!

Jag har inte haft får längre än sedan januari 2007. Innan dess har jag ägt hundar på sin höjd.
Jag har haft tankar liknande dina... men förutsättningarna finns nog inte så som jag önskar, inte utan en rejäl diskussion med hyresvärden.
Just nu verkar det som att han vill bryta vårt muntliga avtal om vilka beten jag skall få tillgång till... och döljer det bakom EU-regler.
Kan ärligt säga att han tidigare brutit våra överenskommelser, vilket har fått konsekvenser för oss rent belastningsmässigt.
Problemet är att han är socialt kompetent och väldigt sympatisk... tills vi har förstått vad det han egentligen har menat.
Jag betalar det han har sagt att jag ska betala... men ibland poppar det upp e-post från honom om olika "påminnelser" (som vi inte har avtalat om)...trots att det är 25 meter mellan våra hus.
Jag har slutat att kontakta honom öga mot öga... nu svarar jag på e-posten istället för att söka upp honom. Han går förbi vårt (hyrda) hus flera gånger om dagen.
Älskar djur... människor också!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ligghall...
« Svar #26 skrivet: 31 mar-09 kl 09:05 »
Med tillgång till en enkel ligghall (telestolpar, plåtttak..)

Inte att förglömma väggar också  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #27 skrivet: 31 mar-09 kl 21:05 »
Hej Grimla,
varför väggar? Takhall funkar också. Tänker ha vägg enbart på vindsidan. Göra den så bred att det ändå inte regnar in vid stark vind. Den bästa ligghallen är egentligen ett stycke tät, lätt uppkvistad granskog. Men bestämmelserna i Sverige påbjuder fortfarande någon form av byggnad.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #28 skrivet: 31 mar-09 kl 21:37 »
Hos oss behöver ett vindskydd ha minst tre väggar för att vara godkänt.                Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #29 skrivet: 01 apr-09 kl 11:47 »
Ja, ett vindskydd utan några väggar alls tror jag inte är så effektivt som vindskydd.
snus? vad är priset på en pris?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #30 skrivet: 01 apr-09 kl 14:23 »

Jag har nu mätt utrymmet där inne i fårhuset... det är 15x4 meter, vilket ger 60 kvm. Då är inte foderbordet inräknat, det i sig är 15x1,70 meter (25,5 kvm).

Jag har oxå med lite trixande (och självsvåldligt gentemot hyresvärden) lyckats att utöka rasthagen så att den ligger på mellan 60-70 kvm.

Detta måste väl vara bättre, eller hur?
Älskar djur... människor också!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #31 skrivet: 01 apr-09 kl 16:55 »
Hej Grimla,
varför väggar? Takhall funkar också. Tänker ha vägg enbart på vindsidan.

Här i mitt län godkänns inte ligghall om den inte har tre väggar utav djurskyddet,
vilket jag tycker är helt ok, för hur ska den kunna vara dragfri och torr utan väggar....

Såg nu att Charlotte o Vurre redan skrivit detta  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #32 skrivet: 01 apr-09 kl 17:18 »
Jag har nu mätt utrymmet där inne i fårhuset... det är 15x4 meter, vilket ger 60 kvm. Då är inte foderbordet inräknat, det i sig är 15x1,70 meter (25,5 kvm).

Är fårens utrymme 60 kvm? Eller 60 kvm minus 25,5, dvs 34 kvm?
snus? vad är priset på en pris?

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #33 skrivet: 01 apr-09 kl 18:36 »
Vurre, Grimla och Charlotte har alla säkert helt rätt. Vad jag egentligen är inne på är takhall. Har snöat in lite på litteratur om utegångsdrift med nöt, exempel från Kanada. De har ett klimat liknande Mellansverige och satsar på ranchdrift med nöt som går ute året runt. Där laborerar de med takhallar och gallrade barrskogar som viste för djuren. Jag sprang före diskussionen om ligghall och vindskydd. Än så länge kommer säkert takhallar i konflikt med svenska djurskyddsbestämmelser, med krav på skydd från 3 sidor, mm. Min tanke på planeringsstadiet vore en takhall med måtten 15 x 8 och 2,5-3,5 h. Naturligtvis kan eller rentav bör man kanske ha ett vindskydd åtminstone utefter bakre långväggen. Fast jag har dock också relativt tät skog på baksidan av den planerade hallen. Hallen är dessutom ganska bred.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #34 skrivet: 01 apr-09 kl 20:50 »
Vurre,

Foderbordets yta tillkommer på de 60 kvm! Det är alltså inte inräknat i de 60 kvm.
Totalt inklusive foderbord har 19 tackor 85,5 kvm.
Älskar djur... människor också!

duvningens

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #35 skrivet: 01 apr-09 kl 21:27 »
Hejsan !
Vi hade tidigare problem med att det blev för mycket spill från ensilagebalen.
Vi har nu hittat en jättebra häck.
Den kommer från Knarrhults produkter, Ullared.
Mycket pengar kan tyckas, men knappt något spill och rent runtomkring, fåren skjuter ihop grinden varefter fodret minskar.
Vi är jättenöjda och bara vi vetat att den funnits skulle vi skaffar den för länge sedan.
Kolla gärna www.knarrhult.se
MVH Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #36 skrivet: 01 apr-09 kl 22:26 »
Om jag har förstått Angelica rätt har hon 3 kvm per tacka inne och 2 ute. Jag tycker att det verkar trångt, i alla fall nu när lammen kommer. Mina tackor går sen några veckor i en vinterhage i anslutning till ett vindskydd nära huset, vindskyddet är inte så stort men i vinterhagen har de nog minst 30 kvm per djur. Just nu har jag bara 15 högdräktiga tackor, och allteftersom det dimper ner krya ungar får de gå över i en annan hage.

Jag har ingen aning om vad som föreskrivs, men Angelica har nog lite för många djur i förhållande till ytan. Tackorna vill kunna gå undan och vara ifred när de ska lamma och det funkar inte om de har de för trångt.
snus? vad är priset på en pris?

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #37 skrivet: 02 apr-09 kl 00:14 »
Om jag har förstått Angelica rätt har hon 3 kvm per tacka inne och 2 ute. Jag tycker att det verkar trångt, i alla fall nu när lammen kommer. Mina tackor går sen några veckor i en vinterhage i anslutning till ett vindskydd nära huset, vindskyddet är inte så stort men i vinterhagen har de nog minst 30 kvm per djur. Just nu har jag bara 15 högdräktiga tackor, och allteftersom det dimper ner krya ungar får de gå över i en annan hage.

Jag har ingen aning om vad som föreskrivs, men Angelica har nog lite för många djur i förhållande till ytan. Tackorna vill kunna gå undan och vara ifred när de ska lamma och det funkar inte om de har de för trångt.

Enligt lagen ska en tacka som väger under 65 kg och har lamm som väger under 15 kg ha en yta på minst 1,7 m2 och en tacka som väger över 65 kg och har lamm som väger under 15 kg ska ha en yta på minst 1,9 m2 så Angelika har gott om plats till sina tackor i lagens mening.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #38 skrivet: 02 apr-09 kl 08:29 »
 Ytan inomhus räcker till precis som Javill skrev.
Om hagen är slaskig och blöt skulle jag nog stänga in tackorna till lamningen är över.
Du skulle kunna göra en lammkammare av en del av foderbordet för att öka ytan för fåren att vistas på och ge lammen en möjlighet till en bra start.
 Eller använda en del av foderbordet till lamningsboxar.
 Mina tackor har mindre utrymme inomhus än vad Angelicas har ändå Väljer ALLA att lamma inomhus.
Jag skiljer sällan ifrån innan lamning (ofta inte Efter lamning heller, det beror lite på hur det ser ut att fungera, mina får brukar få 1-2 lamm och klarar detta bra) ändå skapar sig tackan ett eget utrymme att lamma på.
 Kanske det blir problem med detta system om man inte är med och kollar lamningarna? Men det verkar ju Angelica göra. Jag är självklart inte med varenda sekund när tackorna lammar men peppar peppar klarar dom det hela bra trots att de väljer att lamma inomhus i det "trånga" fårhuset :)
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #39 skrivet: 02 apr-09 kl 16:07 »
ulfg kor, får hästar m.m. har inget behov av dragfritt, däremot möjlighet till lä. På nötsidan kan man ju ansöka om dispens mot ligghallskravet. Svårare med får.
Många djur väljer att ligga så de känner "dofter" som kommer med vinden. För att känna om rovdjur är på G m.m. Det finns lite forskning om detta på Island faktiskt. De konstaterade att både hästar och får hellre sökte upp egna skydd än använde de som människor gjort åt dem.

De ligger inte heller alltid där man förväntar sig. Men det beror på att de vet själva vad de föredrar ;)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #40 skrivet: 02 apr-09 kl 16:36 »
Ytan inomhus räcker till precis som Javill skrev.
Om hagen är slaskig och blöt skulle jag nog stänga in tackorna till lamningen är över.
Du skulle kunna göra en lammkammare av en del av foderbordet för att öka ytan för fåren att vistas på och ge lammen en möjlighet till en bra start.
 Eller använda en del av foderbordet till lamningsboxar.
 Mina tackor har mindre utrymme inomhus än vad Angelicas har ändå Väljer ALLA att lamma inomhus.
Jag skiljer sällan ifrån innan lamning (ofta inte Efter lamning heller, det beror lite på hur det ser ut att fungera, mina får brukar få 1-2 lamm och klarar detta bra) ändå skapar sig tackan ett eget utrymme att lamma på.
 Kanske det blir problem med detta system om man inte är med och kollar lamningarna? Men det verkar ju Angelica göra. Jag är självklart inte med varenda sekund när tackorna lammar men peppar peppar klarar dom det hela bra trots att de väljer att lamma inomhus i det "trånga" fårhuset :)
                                        Mvh
                                     Charlotte

Jag har 3 lammningsboxar som är 1,60x1,20 meter vardera. De är placerade i ena kortänden, tanken att jag hade kunnat använda en del av foderbordet som lamningsbox är mycket god, att jag inte tänkte på det själv. Probelmet där är att foderbåsen är fasta i metall (och anpassade efter kor) och dem har jag inte fått såga bort. Däremot så skulle jag kunna avskärma en del av foderbordet och göra lammkammare av den, de skulle ge mig möjlighet att ha en större lammkammare än vad jag har nu, samtidigt som jag skulle kunna frigöra mer öppen yta för alla. Det skulle dessutom frigöra grindar som nu är "uppbundna".
Alla mina tackor har hittills fått några dagar i lammningsbox, men det kanske inte är behövligt om det inte uppstår några komplikationer eller lammen verkar svaga eller väldigt små så att de har svårt att värja sig. Men det kanske inte är nödvändigt i alla lägen använda sig av lamningsbox! Jag ska ha det i åtanke när de sista 3 tackorna lammar...

Sedan en annan fråga (förlåt om jag verkar dum): Måste det verkligen finnas ligghall i hagarna under betessäsong? Är det inte bara om man inte stallar in djuren utom betessäsongen?
Älskar djur... människor också!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #41 skrivet: 02 apr-09 kl 16:46 »
Ligghall behövs inte. Men skugga, jag är inte hundra på om Djurskyddet kräver skugga eller om det är ett 'Allmänt råd' i bestämmelserna...  Men fåren uppskattar det i alla fall:)               Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #42 skrivet: 02 apr-09 kl 18:30 »
Skötsel:
Du ska behandla dina får och getter väl och skydda dem mot onödigt
lidande
och sjukdomar.


Om fåren går ute på en täckt där det inte finns tillgång till skugga... och solen gassar mitt i Juli,
hur argumenterar man ner djurskyddsinspektören då?  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #43 skrivet: 02 apr-09 kl 19:04 »
Under betessäsong finns det inga krav på ligghallar, vindskydd eller liknande. De kraven kommer när det handlar om djur som går ute året runt. Kraven är relativt fyrkantiga och stela i Sverige, men det pågår en diskussion. Ranchdrift är relativt nytt i Sverige, förebilderna för nöt finns på andra sidan Atlanten, för får i Nordatlanten (Island, Skottland, Hebriderna, mm). Med eller utan vindskydd är det viktigt för får att kunna ha tillgång till skugga under sommaren. Jag tycker man löser det bäst genom att konsekvent stängsla in skog till sina betesmarker. Tät uppkvistad granskog är suveränt som skugg- och regnskydd. Riktigt fin granåker... :D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser