Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på fårhage?  (läst 8413 gånger)

Babyhawk

  • Inlägg: 61
Storlek på fårhage?
« skrivet: 06 jan-09 kl 12:40 »
Finns det någon ungefärlig uppskattning hur stor hage man behöver, jag tänker kvm/får.
Så att dom klarar sig sommartid påden växtlighet som finns, men får hö eller dyl under vintern.
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Smålands-Lina

  • Inlägg: 27
SV: Storlek på fårhage?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 13:03 »
Hur många får tänker du dig att du ska ha?

Babyhawk

  • Inlägg: 61
SV: Storlek på fårhage?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 13:16 »
4 eller 5  kanske, beroende på hur mycket plats de behöver.
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Smålands-Lina

  • Inlägg: 27
SV: Storlek på fårhage?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 13:21 »
Ungefär 2 hektar tror jag man behöver för 4-5 tackor. Det beror ju på lite vad det är för slags bete. Är det typ en gammal åker som är betesmark numera så brukar det väl växa ganska bra på det. Då kanske du kan klara dig med mindre.

Jag har för mig att det fanns en liknande tråd här för ett tag sedan, där folk som var duktiga på sånthär svarade  ;)

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Storlek på fårhage?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-09 kl 07:41 »
Hej!
Jag har knappt 1 ha, det mesta är ganska bra vall. Jag har 5 tackor året runt, ibland en bagge och runt 8 lamm varje år, gräset ha aldrig tagit slut. Detta är de senaste 3 åren så somrarna har varit både bättre och sämre (växtmässigt). Det som jag känner kan bli ett problem är parasiterna, jag har ingen fräsch mark att släppa fåren på efter lamming eller om det skulle bli problem med andra sjukdommar.
Annars räcker det bra. Lite dyrt att köpa hö på vintern men jag kan bara inte göra mig av med mina "tjejer"  :-\

Hälsningar från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Storlek på fårhage?
« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 18:43 »
Det blir mycket bättre ur parasitsynpunkt om man kan dela upp marken och ha flera hagar. Så växlar man mellan utrymmena och tar hö eller putsar den del som inte används. Ideen är att kunna släppa ut lammen de första 4-6 veckorna på våren på ett utrymme som inte betats året innan. Det behöver bara vara ett utrymme som räcker för bete drygt en månad. Annars är risken att man har en tung belastning med parasiter efter ett par år. Istället för en hage alltså 2 eller 4 hagar, med rotation emellan. Stängslen kan vara temporära och flyttas emellan
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

836 gäster, 3 användare
Jona d, Corax, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser