Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tar vildsvin får??  (läst 4415 gånger)

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
Tar vildsvin får??
« skrivet: 14 nov-10 kl 22:56 »
Är det någon som förlorat får till vildsvin?

Jag saknar några tackor. Fått veta att det fanns vildsvin där dom gick.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #1 skrivet: 15 nov-10 kl 07:38 »
Kan jag inte tänka mig. De är ju inga rovdjur! Däremot tar de ju vad de kommer över som ligger i gräset och trycker, som kid, diverse smådjur och säkert nyfödda lamm också.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #2 skrivet: 15 nov-10 kl 08:04 »
Tvåbenta rovdjur finns det gått om.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 09:03 »
Å andra sidan, vem fasen snor ett par tackor? Svensson äter inte lamm, invandrare vet att sno ett lamm.
Det finns inte lodjur? De lär visst plocka ut enstaka djur som bara försvinner.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #4 skrivet: 15 nov-10 kl 13:08 »
Kan det vara så att tackorna har självdött? En tacka försvinner på några veckor ute i naturen, det finns gott om djur som uppsakattar den extra maten!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #5 skrivet: 15 nov-10 kl 15:17 »
En tacka försvann inne i skogen. Hon var gammal och gick lite dåligt. Bonden där de går hade hört henne ropa men trodde det var normalt och sa inget förrens flera dagar senare när jag sa att jag inte hittade en av tackorna. Sökte i skogen men fann henne inte. Inte ett spår. Misstänkte att hon tagits av något.

En annan har berättat att han åkte förbi en gång och hade sett att två rävar jaga en tacka och han hade stannat och tutat. Då sprang de två rävarna iväg.

Det finns även lodjur har jag hört.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #6 skrivet: 15 nov-10 kl 17:56 »
Om man kollar dem en gång om dagen är det lättare att ha koll på vad som händer dem. Jag räknar ihop dem snabbt, kollar att ingen haltar eller nåt och så går jag in i värmen igen. Hur ser din strategi ut?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

uffe 52

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #7 skrivet: 15 nov-10 kl 18:58 »
jag läste i en jakttidning om en man som satt och passade på råbock då rusade ett vildsvin fram över åkern och klippte ett rådjur en get, och han blev så förvånad så han bara satt där och undra vad fasen det var som hände. så nog kan dom
ta får med tror jag.
Vi hade en jakthund som tog våran tacka här i helgen bet henne så illa över nosen så vi fick avliva henne.
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #8 skrivet: 15 nov-10 kl 19:57 »
Enligt djurskyddslagen så kollar väl alla sina djur minst en gång om dagen  ??? Är de halta, eller sjuka så får de väl tillsyn flera gånger om dagen  ? Eller är det bara jag  ???

anders50

  • Gäst
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #9 skrivet: 15 nov-10 kl 20:21 »
Det är väl inte ovanligt att det stjäls får. Vore ett rovdjur skyldig så skulle det finnas några rester kvar. Vildsvin tar inte får, möjligen om det är dött och halvruttet.

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #10 skrivet: 15 nov-10 kl 20:39 »
Strategi. Jag kollar fåren varje dag efter arbetet. Även före jobbet om jag hinner, så kollar jag någon av hagarna. Baggar går för sig och tackor och lamm går för sig. Det är ungefär en halvmil mellan hagarna. Räkna blev lite svårt då vi innan ett större gäng gick till slakt hade närmare 300 djur som gick på ca 40 ha. Jag gick ändå runt i hela hagarna även om det tog sin tid trots att djuren allt som oftast var i en flockså gick jag ändå runt hela alltet.

I samband med denna tackas försvinnande införlivade min sambo en skog till hagarna. När han öppnat upp skogen för dom vallade han in dom i där och lämnade fåren vid en kraftledningsgata med mycket gott och grönt. Glad över att kunna gett dom lite mer att gå på. Denna tacka kom aldrig ut ur skogen och har varit försvunnen sedan dess. Hennes lamm sällade sig till övriga tackor och lamm.

småbrukare

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #11 skrivet: 15 nov-10 kl 21:13 »
det kan mycket väl vara vildsvin de kan mycket väl ta ett får och om de har gjort det så ska man ha tur om man hittat något kadaver vildsvin äter i stort sätt upp allt
Problemen blir inte större än vad man gör dem

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #12 skrivet: 15 nov-10 kl 22:42 »
Känns lite som jag sparkade in en öppen dörr när jag frågade efter Augustifloras strategi för att ha koll på sina får. Det utförliga svaret visade att Augustifloras har en mycket väl utarbetad strategi
för sin tillsyn av sin aktningsvärda flock. Hatten av för det. Olyckor med skador och försvunna får råkar alla ut för. Det vore konstigt annars med 300 livdjur. Min gissning på vad som hänt är ett vandringslo. Den vanligaste olyckan som brukar utgöras av en lössläppt hund ger fler skadade djur och rivna, delvis uppätna får.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

challe:)

  • Inlägg: 188
    • Småland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #13 skrivet: 19 nov-10 kl 19:31 »
det kan mycket väl varit vidsvins jävlarna >:D som har tagit tackorna. Det också har varit en hund eller två
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #14 skrivet: 21 nov-10 kl 11:36 »
Vildsvin är allätare och kan om tillfälle ges, mycket väl angripa lämpliga bytesdjur. Däremot är jag tveksam till att de lyckas överrumpla två tackor ??? Har de gjort en attack så brukar ju fåren bli väldigt misstänksamma. Lamm däremot tar de gärna.
Att man har tillsynsskyldighet dagligen känner nog alla till, men har man över 25-30 djur måste man inte ha individkoll var dag. Djur på bete (framförallt i naturbetesmarker) kan vara svåra att räkna in under utomhus perioden.
Säkerligen kan det finnas flera förklaringar till varför tackorna försvunnit. Hundar är en, stöld en annan. Frågan är vad det finns för rovdjur i de trakterna trådskaparen bor? Vilken ras är det på fåren? Jag har haft gutar, mor och dotter som lämnat flocken och levt själva en hel sommar utanför hagen. De kom hem efter betet tog slut, då jag rapporterat ut dem som saknade, så mycket kan hända.

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #15 skrivet: 21 nov-10 kl 19:18 »
Alla får är av rasen Gute. Den första som försvann var en 9-årig tacka som gick dåligt och var oftast sist i flocken. Hon hade överlevt ett åsknedslag för några år sedan då en större grupp tackor strök med. Den andra försvann, en femmåring, ca två veckor senare.

Jag ser inget värde i att stjäla en gammal tacka. Skogen om 9 ha ligger omgärdad av hagar. Inga svamp eller bärplockare går i den skogen. Vad jag vet finns här räv, lo och vildsvin. Om man ska kalla vildsvin för rovdjur vet jag inte men de finns här och jagas av flera här omkring.

Jag har senare märkt att våra djur inte vill gå in i den skogen. Det är en fin orörd, lite magisk skog där det känns som om träden växer ända upp till himmelen. Själv går jag ogärna in i den skogen ensam då man får en obehaglig känsla när man går där. Och när jag tänker efter så känns det som om man är iakttagen.

Fåren har nu flyttats hem till våra vinterhagar hemma. Det känns bra och tryggt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Tar vildsvin får??
« Svar #16 skrivet: 23 nov-10 kl 10:55 »
Mina gutar går inte gärna i skog heller, oavsett rovdjur. En 9-årig tacka som går illa är ju ett lätt byte för både lo och vildsvin.
Själv har jag ju boskapsvaktande hundar som lever bland fåren. De håller bort allt oönskat ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser