Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitlöksodling  (läst 2805 gånger)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
vitlöksodling
« skrivet: 17 sep-15 kl 15:06 »
Hej!
Hösten närmar sig om den redan inte kommit. Med andra ord, dax eller det närmar sig planteringsdax för vitlök.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: vitlöksodling
« Svar #1 skrivet: 17 sep-15 kl 17:51 »
Det ser vi framemot. Lökarna ligger redo och väntar här och jag måste bestämma mig för vart de ska sättas i år. Men ett tag till har jag på mig att fundera tycker jag.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #2 skrivet: 17 sep-15 kl 19:02 »
Jodå, det är tids nog. Har 1/3 kvar av landet att gräva. Gödslen tog slut men som tur är har jag en givmild hästägande arbetskamrat vilken ger mig ett rejält lass i veckan. Behöver även inhandla mer stenmjöl men det är även det lätt åtgärdat. Benmjöl har jag samt kalk. När allt är nergrävt är det bara att vänta på november.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #3 skrivet: 10 okt-15 kl 09:14 »
Hur ser era sortlistor för säsongen 15/16 ut? Själv har jag inte skrivit ner någon men de enda nya jag köpt in för året är dukat från nelson garden samt en bulbill från en för mig okänd rysk sort.

simhop

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: vitlöksodling
« Svar #4 skrivet: 13 okt-15 kl 18:54 »
Jag planterade min vitlök ett par veckor sen och dom har redan visat sig ovanpå jorden. Nästan 5cm!  Jag är orolig att blasten frysa och dö på vintern. Har jag planterad för tidigt, ska jag gräva upp och plantera nya om ett par veckor?

Simon

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: vitlöksodling
« Svar #5 skrivet: 13 okt-15 kl 19:31 »
De överlever vintern även om bladen kommer upp på hösten

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #6 skrivet: 13 okt-15 kl 22:37 »
Jag planterade min vitlök ett par veckor sen och dom har redan visat sig ovanpå jorden. Nästan 5cm!  Jag är orolig att blasten frysa och dö på vintern. Har jag planterad för tidigt, ska jag gräva upp och plantera nya om ett par veckor?

Simon
Var odlar du någonstans och vad är det för sorter?

simhop

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: vitlöksodling
« Svar #7 skrivet: 14 okt-15 kl 07:56 »
Jag odlar i Värmland - sort heter: Pure White

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #8 skrivet: 15 okt-15 kl 21:32 »
Jag odlar i Värmland - sort heter: Pure White
Vad jag kan hitta om sorten pure white så är det en typ6lök, en asian som anglosaxarna skulle ha sagt det. De brukar komma upp under hösten så det är i normal ordning förutsatt du köpt utsädet som certifierat sådant eller odlat det själv.

Sen kan det innebära en påfrestning för löken att gro så pass tidigt men de brukar överleva.

Gilbert

  • Gäst
SV: vitlöksodling
« Svar #9 skrivet: 26 okt-15 kl 07:55 »
Idag sätter jag mina vitlökar. Det är en blandning av olika sorter som aklimatiserats bra efter några säsonger i vårt klimat.
Viktigast för mig är att få tag på fin färsk vitlök.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #10 skrivet: 31 okt-15 kl 09:08 »
Planterat bulbiller av sorterna bavaria, purple haze och kodaver. Skörden tänker jag ta som färsklök och mjölksyra. De två förstnämnda har ärtstora bulbiller och kan lika gärna bli små klyftlök som enhetslök.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: vitlöksodling
« Svar #11 skrivet: 31 okt-15 kl 09:30 »
Jag har planterat min vitlök nu i veckan^^ Får se om det blir något, köpte vitlöken redan i maj iår och har tyvärr förvarat den dåligt så mycket hade torkat ut och möglat, men några klyftor såg fortfarnde okej ut. Sedan gjorde jag även ett klipp på Plantagen i samma veva och köpte en massa vårlökar utav tulpan och krokus på rea som jag planterade då också, kring äppelträden så att bina får en trevlig start nästa år ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: vitlöksodling
« Svar #12 skrivet: 06 nov-15 kl 17:20 »
Sätter det sista i morgon lördag. Det är aklimatiserat utsäde 3:e säsongen med ursprung södra Frankrike, en frisk och väldigt trevlig vitlök. Har inga svarts prickar som utsädet hade när det kom.

Inte många sättlökar men om något år kan jag sätta hela rader på friland.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: vitlöksodling
« Svar #13 skrivet: 08 nov-15 kl 08:58 »
Sätter det sista i morgon lördag. Det är aklimatiserat utsäde 3:e säsongen med ursprung södra Frankrike, en frisk och väldigt trevlig vitlök. Har inga svarts prickar som utsädet hade när det kom.

Inte många sättlökar men om något år kan jag sätta hela rader på friland.
Svarta prickar är troligen svartmögel. Det uppstår som alla vet varsomhelst där det är fuktigt. Lätt att åtgärda och på vitlök innebär det sällan problem.

Är där 25 klyftor i lådan? Blir mycket utsäde nästa år. Ser ut som en artichoke.

Gilbert

  • Gäst
SV: vitlöksodling
« Svar #14 skrivet: 08 nov-15 kl 09:23 »
Svarta prickar/brunt i vitlöken beror ofta på att de är för hårt drivna, Lautrec hade en del sådant.

Det är Sabadrome, Sprint och Vigor i några lådor. Lautrec i några och lite asiatisk i några.




Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: vitlöksodling
« Svar #15 skrivet: 08 nov-15 kl 13:51 »
Jag väntar lite till med att sätta mina. Förra året ruttnade dom pga allt regn.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser