Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektrisk dödare till dieselmotor?  (läst 3155 gånger)

Rubensgården

  • Gäst
Elektrisk dödare till dieselmotor?
« skrivet: 28 apr-15 kl 06:20 »
Då jag har tänkt sätta nödstopp på traktorn söker jag en elektrisk dödare som kan dra i dieselpumpens stoppreglage. Gärna något man hittar billigt på skroten. 12V och som är polaritetsoberoende eller fullständigt isolerat. (Positiv jord på traktorn).

Är det skadligt att döda med hög växel? Stänger av traktorn så nu. Hög växel och obefintlig tomgång.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-15 kl 07:42 »
Det funkar inte med en mekanisk?
Tex en stopwire.   
Olsson i Ellös har säkert sådana.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-15 kl 09:30 »
Centrallås sitter det väl i var och varannan bil på skroten. De drar.

Biltema hade förut dragande elektromagneter som man kunde montera till bakluckan, men de har nog slutat med sådana.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #3 skrivet: 28 apr-15 kl 10:51 »
Det går väl att peta till hävarmen själv när du kliver ur traktorn? Eller som sagt, sätta ny vajer. Jag har köpt det senare men av lathet håller jag mig fortfarande till det tidigare.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #4 skrivet: 28 apr-15 kl 12:04 »
Stoppreglage har den men det är ju inte samma sak som ett nödstopp som till exempel går att sätta på en vedkap eller betongblandare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-15 kl 12:15 »
Centrallås sitter det väl i var och varannan bil på skroten. De drar.
Det är nog bästa lösningen men man får nog kolla på några olika bilar innan man hittat en passande. En del bilar har centrallås som går på vacum och annat skumt. Men en centrallåsmotor brukar ofta sitta i en kapsling av isolerande plast så de funkar bra med plusjord också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #6 skrivet: 28 apr-15 kl 13:17 »
Ännu längre stopwire?

Du kan även ha elektrisk koppling på maskinen liknande sådan som sitter till AC pumpen i en bil.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #7 skrivet: 28 apr-15 kl 13:35 »
När det gäller centrallåsmotorer så finns det många olika typer av sådana, som ska kopplas in på olika sätt. De som kanske är vanligast på europeiska bilar (Saab, Volvo, Opel, franska märken mm) är av fabrikat Neiman, och de fungerar så att motorn drar för fullt åt ena eller andra hållet beroende på polaritet så länge spänningen ligger på. Motorn bränns sönder om den får spänning mer än några sekunder i sträck, så därför innehåller centrallåsstyrenheten på sådana bilar en tidsfunktion för att bara ge en kort puls till motorn.

Ford har däremot ofta gränslägesbrytare inbyggda i centrallåsmotorerna, så en sådan stänger av sig själv när den har gått till ändläget och spänningen kan få ligga på hur länge som helst. Även där går den åt ena eller andra hållet beroende på spänningens polaritet.

En del japanska bilar (t ex Mazda) har tvåvägs elektromagneter för centrallåset istället för motorer. De vill ha en mycket kort spänningspuls, på en tråd för att öppna och en annan tråd för att stänga,  och går sedan tillbaks till mittläge så snart man släpper.

VW, Audi och Mercedes har ofta vakuumstyrt centrallås som använder antingen en elektrisk vakuumpump eller vakuum från motorns insugningsrör (eller vakuumpumpen för bromsservot om det är en diesel).

Sen kan jag tänka mig två ytterligare möjligheter för detta nödstopp:
1) Undersök om traktorns dieselpump händelsevis är förberedd för elektrisk stoppmagnet och om det går att få tag i en sådan till överkomligt pris.
2) Titta på om det skulle kunna gå att ordna nödstoppen genom att koppla ur kraftuttaget istället för att stoppa motorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #8 skrivet: 28 apr-15 kl 14:35 »
Det där var bra information som jag skall försöka komma ihåg.


Ja, som nödstopp vill man nog inte vänta på att en gammal traktormotor skall stanna, om man nu är lagd åt det där säkerhetshållet ;D Brytpinne på traktorsidan och fjäderbelastad skivbroms med rycksprint på vedkapen.

Undrar hur mycket en elektrisk ac-koppling pallar? Kan vara snitsigt till en del hemmabyggen.

  • Gäst
SV: Elektrisk dödare till dieselmotor?
« Svar #9 skrivet: 28 apr-15 kl 15:27 »
Det var egentligen stoppmagnet jag var ute efter. Från någon dieselbil men centrallåsmotor med gränslägesbrytare lät ju bra. En enlitersmotor stannar ganska fort. Speciellt om man tar ut 540 varv i tusenvarvsläget. Bättre än inget tänker jag.
« Senast ändrad: 28 apr-15 kl 18:52 av Rubensgården »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser