När det gäller centrallåsmotorer så finns det många olika typer av sådana, som ska kopplas in på olika sätt. De som kanske är vanligast på europeiska bilar (Saab, Volvo, Opel, franska märken mm) är av fabrikat Neiman, och de fungerar så att motorn drar för fullt åt ena eller andra hållet beroende på polaritet så länge spänningen ligger på. Motorn bränns sönder om den får spänning mer än några sekunder i sträck, så därför innehåller centrallåsstyrenheten på sådana bilar en tidsfunktion för att bara ge en kort puls till motorn.
Ford har däremot ofta gränslägesbrytare inbyggda i centrallåsmotorerna, så en sådan stänger av sig själv när den har gått till ändläget och spänningen kan få ligga på hur länge som helst. Även där går den åt ena eller andra hållet beroende på spänningens polaritet.
En del japanska bilar (t ex Mazda) har tvåvägs elektromagneter för centrallåset istället för motorer. De vill ha en mycket kort spänningspuls, på en tråd för att öppna och en annan tråd för att stänga, och går sedan tillbaks till mittläge så snart man släpper.
VW, Audi och Mercedes har ofta vakuumstyrt centrallås som använder antingen en elektrisk vakuumpump eller vakuum från motorns insugningsrör (eller vakuumpumpen för bromsservot om det är en diesel).
Sen kan jag tänka mig två ytterligare möjligheter för detta nödstopp:
1) Undersök om traktorns dieselpump händelsevis är förberedd för elektrisk stoppmagnet och om det går att få tag i en sådan till överkomligt pris.
2) Titta på om det skulle kunna gå att ordna nödstoppen genom att koppla ur kraftuttaget istället för att stoppa motorn.