Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 33210 gånger)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Slungtips
« skrivet: 05 jul-09 kl 11:43 »
Blir nog att bli med slunga. Vad bör man tänka på?
Vi är ju små men vill ha möjligheten att växa. Lägger hellre pengar på nått bra än att stå med någon skit i garderoben om ett halvår.

Hur länge tar man sig fram med handvevad? Självvändande? Radial? Märken? Leverantörer? Nån som vill bli av med sin gamla?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #1 skrivet: 05 jul-09 kl 11:56 »
Jag är också ute och letar slungor.
Men få sätter ut korgstorlek i sina annonser. Men det blir nog så att jag köper båda för att slippa trassel.
Annonser med nästan utpris och använd en gång bara känns nästan som ett uselt köp.

En liten som man kan ta med (portabel) 2-3-4 ramars för två 3/4 Langstroth i varje korg eller så liten att man får plats med en ram (2-ramars).
Sedan spånar jag på en regäl slunga som kan fungera kontinuerligt med debox, avtäckning och silning.
Jag antar att det är silning och ibland avtäckning som tar antingen tid eller resurser (manuellt jobb).
En liten separator kostar 25.000 sek + moms.

Notera att många äldre slungor 3-4-5 ramar är mycket obalanserade och far lätt runt!
Har ingen lust att stå och hålla i slungan vid drift.
« Senast ändrad: 05 jul-09 kl 11:58 av Sten-Åke Lindell »

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Slungtips
« Svar #2 skrivet: 05 jul-09 kl 13:59 »
Handjagad                 3-4ramars,        1-40 samhällen.
motordriven               3-4 ram,            20-50 sam

äh.. det beror på hur många sam du tänker ha i slutändan, hur mycket tid du kan lägga på det etc. jag har en 4 ramars och en 3 ramars (sammanlagt 14 st 3/4's ramar) motordrivna. väntar på ett bra tillfälle att skaffa mig en begagnad slunga som är självvändande som man får plats med litet mer ramar i.Jag  försöker att dra ner på kostnaderna istället, alla år är ju inte så bra som i år.

bara slungan går hela tiden när man arbetar med honungen så går det undan ganska bra i vilken slunga man än väljer, är man 2st i slungningen så är det inte så viktigt med självvändande men är man en person och täcker av för hand så hinner man inte med endå.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #3 skrivet: 05 jul-09 kl 14:56 »
Man klarar sig med en 6-ramars självvändande upp till 100-200 samhällen.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Slungtips
« Svar #4 skrivet: 05 jul-09 kl 20:11 »
Det finns ju 6-ramars självvändande som tar 12 ramar 3/4 LS, då går det undan, täcker man av för hand så hinner man inte med i slungkapaciteten. Skaffar man då en halvautomatisk knivavtäckare så har man fullt sjå att mata slungan. Men det räcker säkert till ett par-tre hundra samhällen, om inte mer?

Så en sån får det bli nästa gång.

Nu slungar jag med en 4-ramars som tar 8 ramar 3/4 LS, manuell vändning.

Det går jättebra, eftersom jag rationaliserat bort slungningen helt och hållet till min kära hustru...

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Slungtips
« Svar #5 skrivet: 09 jul-09 kl 07:31 »
Var hittar man sådana kvinnor? Skulle behöva en för min låter mig slunga själv (så därför måste jag köpa tjänsten av andra)!  ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Slungtips
« Svar #6 skrivet: 09 jul-09 kl 09:02 »
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #7 skrivet: 09 jul-09 kl 09:19 »
Tror du kan hitta en här: http://www.anastasiadate.co.uk/?gclid=CP-5vvmGyJsCFUQA4wod2hfUJA


Då tackar jag för alla tips - särskilt det sista! Då har jag bättre koll på hur jag ska lösa det här med slungningen!  ;)

Skämt åsido - en slunga är beställd - återkommer säkert med fler frågor...

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Slungtips
« Svar #8 skrivet: 09 jul-09 kl 09:48 »
Vilken slunga blev det?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #9 skrivet: 11 jul-09 kl 12:03 »
Är också nyfiken på vad det blev!!

Jag skall också införskaffa en automatisk slunga och håller på med en beställnings (offertförfrågan) till en hemlig leverantör i metropolen Säffle.
Behöver ändå minst en pall sarger och en pall 500g burkar, tar allt i en transportkostnad.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Slungtips
« Svar #10 skrivet: 11 jul-09 kl 12:09 »
Då tackar jag för alla tips - särskilt det sista! Då har jag bättre koll på hur jag ska lösa det här med slungningen!  ;)

Skämt åsido - en slunga är beställd - återkommer säkert med fler frågor...
Hoppas du valde att köpa en med motor. Det är SLITIGT att dra en handvevad även om man inte har så många samhällen, speciellt när honungen sitter lite extra, som ljungen eller så.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #11 skrivet: 11 jul-09 kl 16:41 »
Valt en med motor - återkommer inom kort med detaljer.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #12 skrivet: 11 jul-09 kl 19:21 »
Finns det någon som har kommit i kontakt med en balanserad slunga med korg plats för 2 x (3/4 Langstroth)?
Antingen 4 eller 6 ramars med eller utan automatik för 230V, automatiken kan jag fixa själv.
Med balanserad menar jag en som står stilla vid slungning även om ramarna kan vara lite olika.
Det finns i alla fall obalanserade som skakar och snurrar runt och man måste hela tiden ha koll på utloppet mot silen för att slippa få honungen på golvet.
Jag har tyvärr sett allt men vill inte uppleva det själv.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Slungtips
« Svar #13 skrivet: 11 jul-09 kl 22:33 »
Det finns i alla fall obalanserade som skakar och snurrar runt och man måste hela tiden ha koll på utloppet mot silen för att slippa få honungen på golvet.
Jag har tyvärr sett allt men vill inte uppleva det själv.
Hej.
När det gäller mindre slungor så får man tänka på viktfördelningen när man slungar. I en slunga för fyra ramar är det viktigt att ramarna mittemot varandra är ungefär lika tunga.
Vill man inte ha en slunga där det är behövs ha koll på detta, då är alternativet en större slunga sm är rejält förankrad i golvet.
 / Jano

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #14 skrivet: 17 jul-09 kl 11:13 »
Valt en med motor - återkommer inom kort med detaljer.

Blev det detaljer? Nyfiken då en del slungor blivit större.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slungtips
« Svar #15 skrivet: 17 jul-09 kl 12:23 »
Ska komma idag om inte Posten strular till det.  8)

En fundering kring korgstorlekarna. Har ju valt 3/4 L just för att det är "framtidens format" och att Langstoth är en etablerad standard. Ändå verkar inte slungtillverkararna hänga med - de verkar tillverkas i Danmark och Italien (?). Det billigaste "segmentet" har korgar som är precis för små för att trycka i dubbla 3/4-ramar. Och att gå upp så många tusen för några futtiga centimetrar är inte aktuellt.

Det är lite så man undrar vad som används som skattlådor ute i stora världen - Langstroth (hel)?

Lite trist iallafall att man tvingas halvera produktionstakten på grund av några centimetrar mot vad som var tänkt men troligen är det inte här flaskhalsen är utan avtäckningen.

Som sagt: Återkommer!  :)

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #16 skrivet: 17 jul-09 kl 15:49 »
Är korgen 34 cm så passar två 3/4 Langstroth lätt.

Ett problem är att man nästan aldrig skriver ut korgstorlekarna, man undrar om de vill sälja slungor eller inte.
« Senast ändrad: 17 jul-09 kl 15:51 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #17 skrivet: 19 jul-09 kl 21:11 »
Vilka priser på slungor! Det är så man hoppar till.

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Slungtips
« Svar #18 skrivet: 19 jul-09 kl 23:13 »
mjo det är ganska avsckräckande med priser på slungor kan säga att jag kommer dra mig in i det sista med att skaffa slunga eller tills jag startat eget företag iaf. får då är det ju bra med kostnader :)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #19 skrivet: 20 jul-09 kl 01:08 »
34 x 46 klarar enkelt 2 st 3/4 Langstroth, ha alltid två plstramar med er och mät.
Jag vill gärna slunga en hel låfda i taget men 5 ramars självvändande verkar ha utgått till förmån för 6 & 8, sedan ett hopp till 12 & 16, därfeter 20 (4 lådor).
Men då handlar det om snurriga pengar (6-siffrigt).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 8 användare (1 dolda)
Radar, Anders Flix, alternaiv, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser