Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avtäckningsmaskin  (läst 2553 gånger)

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
Avtäckningsmaskin
« skrivet: 30 sep-16 kl 09:56 »
Någon som provat denna avtäckningsmaskin och vad tycker ni är den värd sitt pris. (lite över 10000sek)
Har den en plats i slungrummet?

Olllle

  • Inlägg: 65
    • Skåne
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 16 okt-16 kl 12:43 »
Någon som provat denna avtäckningsmaskin och vad tycker ni är den värd sitt pris. (lite över 10000sek)
Har den en plats i slungrummet?



Svaret är både ja och nej

Fungerar nog bra och gör sitt jobb. Därför har den sin plats i slungrummet
Alla avtäckningsmaskiner det finns ju ett anatal alternativ ger en mångd avtäckningsvax med mycket honung i vaxet- Köper man en avtäckningsmaskin så måste man ha en ide om hur man tar hand om avtäckningsvaxet och återvinner honngen. Min rekomendation Har man färre än 20 samhällen så täcker man av för hand

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #2 skrivet: 16 okt-16 kl 13:35 »
Har inte hittat någon film på youtube som visar den i bruk och hur bra den avtäcker. Fördelen är att den inte tar så mycket plats i mitt lilla slungrum men visst man avtäcker mycket för hand och priset tycker jag är lite för högt om man inte har så många kupor och har man många ramar att avtäcka så kanske den blir för liten därför skulle det vara roligt att få höra från någon som använder den och vad han/hon tycker.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #3 skrivet: 16 okt-16 kl 13:39 »
Lite info från säljarens sida.

Avtäckningsmaskin med roterande borstar kan vara till riktigt god hjälp för många biodlare. Man för ramen fram och tillbaka på den roterande borsten och vaxförseglingen borstas bort. Borstarna drivs av en kraftig 180 W / 230 V motor. En skonsam avtäckningsmetod som inte ödelägger ramen. Maskinen kan köpas separat och monteras på befintligt avtäckningsbord.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #4 skrivet: 16 okt-16 kl 18:19 »
Jag tycker också att den verkar intressant. Har sökt lite och det är en konstruktion som funnits ett tag. Kan köpas för kring 7000:- i Tyskland och Finland utan plastlåda, då monteras den istället på ett avtäckningsbord. Borstarna verkar slitas efter ett tag och kan behöva bytas, men jag hittar inget pris på dem som reservdel.

Dan

  • Inlägg: 134
  • Åland
    • Övriga världen
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #5 skrivet: 23 nov-16 kl 00:08 »
Läste någonstans tidigare på nätet eller om det var här att den ville sprätta runt vax. Hur det stämmer vet jag inte men ser man på bilden tycker jag att det finns en plåt över som hindrar det.

Magdalena63

  • Inlägg: 16
    • Öland
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #6 skrivet: 05 feb-17 kl 20:32 »
Nej. Spar pengarna. Varm kniv och skruvpress ökar kapacitet mer....

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #7 skrivet: 05 feb-17 kl 20:51 »
Nej. Spar pengarna. Varm kniv och skruvpress ökar kapacitet mer....

Intressant råd, men är verkligen vaxet en flaskhals om man knivavtäcker? En skruvpress ligger ju på omkring 20 tusen. Kan du förklara mer?

Magdalena63

  • Inlägg: 16
    • Öland
SV: Avtäckningsmaskin
« Svar #8 skrivet: 05 feb-17 kl 20:56 »
Den där plast lådan kommer du bara bli förbannad på. Gör inte jobbet. Dubbla investeringen och få en fungerande lösning....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 1 användare
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser