Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?  (läst 3878 gånger)

Tuppis

  • Inlägg: 4
    • Gotland
Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« skrivet: 07 sep-16 kl 20:53 »
Vi har fått någon sorts kvalster i hönshuset. De är pyttesmå och brunsvarta, troligtvis höns/duvkvalster. Vi får dem på oss så fort vi går in i hönshuset - riktigt otrevligt. Det kliar inte men är ju inte så trevligt ändå. Vi har också upptäckt ett bo i en springa. Är det någon som testat att använda sig av biologisk bekämpning, d v s att plantera in något annat litet kryp som äter upp dessa små odjur med positiv utgång? Vi vill helst undvika att bespruta i hönshuset.
« Senast ändrad: 07 sep-16 kl 21:04 av Tuppis »

Tuppis

  • Inlägg: 4
    • Gotland
SV: Biologisk bekämpning av löss i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-16 kl 21:02 »
Jag menar t ex den här typen av djur som äter upp kvalstren. http://www.nyttodjur.se/produkt/hypoaspis.aspx

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-16 kl 21:08 »
Det står ju att det bara angriper djur på marknivå.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-16 kl 00:36 »
Se till att hönsen slipper ohyran. Dom blir ju bitna. Biologiskt bekämpningsmedel eller ej.
//Luff

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-16 kl 09:06 »
Du kan städa ur hela hönshuset, ta ut allt strö, även ur reden. Sen kan du dammsuga överallt. Fortsättningsvis kan du inte ha något strö utan använd sand i stället. Det brukar fungera.
kretslopp

eggnchips

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #5 skrivet: 02 okt-16 kl 21:54 »
Det låtar som du har röda kvalster i hönshuset. De är väldig svåra att bli av med men du kan bekämpa och hålla ned med http://www.lantbutiken.se/butik/desinfektionsmedel-for-att-rengora-varpreden-och-honshus/3784-ohyra-hons-organiskt-pulver-smite-mot-kvalster-loss-honskvalster-for-hons.html

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-16 kl 14:54 »
Det finns rovkvalster att köpa som äter upp dom röda.

Man kan använda gasollåga eller varmluftspistol till att döda dom ånga fungerar bra oxå.
Sedan är det Superligan städning som gäller och kalkning av väggar.
Man kan även jobba med att täta sprickor där dom kan ta sig in.
För att säkerställa att behandlingarna tar så bör dom upprepas med 2 veckors mellanrum. 2-3 ggr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-17 kl 19:51 »
Undrar hur det gått för er med era kvalster. Vi har kämpat, byggt om hönshuset för att minimera deras boplatser, städat och städat och haft hönsen i en annan lokal i 8 månader över vintern, hönshuset stod ouppvärmt. Men, ändå hittade jag levande kvalster i en ventil, och de kom tillbaka lite förra sommaren. Då köpte jag rovkvalster från Nyttodjur och, jag tror faktiskt att det fungerade. Jag ska köpa en omgång igen när temperaturen blir lite högre och hoppas att de söker igenom hönshuset och käkar upp dem av hönskvalsterna som finns kvar i år... Kampen går vidare! Lycka till!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #8 skrivet: 25 apr-17 kl 21:16 »
Jag tycker att kiselgur har fungerat bra. Sätter det på sovpinnar och däromkring, och andra kvalsterpopulära vrår. Det får förnyas då och då men på ostörda ställen sitter det kvar länge.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Biologisk bekämpning av kvalster i hönshuset?
« Svar #9 skrivet: 25 apr-17 kl 21:47 »
Kiselgur hämmar de röda blodkvalstrena men tyvärr dödar dom inte dom helt och man behöver göra föra behandlingar för att få bra effekt. Dock skall man hantera det med försiktighet då det retar luftvägarna ganska rejält.

Rovkvalster är grymt effektivt om man gör en bra sanering innan.
Jag fick bort alla kvalster men fick rapport om att det dykt upp något igen så det kommer att bli storsanering snart nog och när vädret tillåter så kommer det att bli en laddning till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser