Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det många som lever utan "traditionell" dusch?  (läst 9102 gånger)

Utigårds

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« skrivet: 13 jan-14 kl 14:32 »
Hallå!

Jag ska precis börja med ett produktutvecklingsprojekt angående dusch utanför våtutrymmen, hur många är det fler än jag som lever utan traditionell dusch i huset och hur löser ni problemet? :)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-14 kl 15:19 »
Jag har toa och en tvättho istället för handfat, men ingen plats för dusch i dagsläget. på kranen har jag monterat en duschslang med av/på-knapp på duschhandtaget. Tvättar håret över tvättho och använder toan som bidé då duschslangen räcker dit, bara spola av "underredet". :D När jag ska tvätta av hela kroppen ställer jag mig på en handduk, tvålar in hela mig och torkar av med blöt handduk. Klart!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-14 kl 15:20 »
Jag har ingen riktig dusch eftersom jag saknar badrum. Jag har utedass.

Jag har satt upp en duschkabin i lagården, och häller i 5 liter varmvatten i en sån där campingdusch och pumpar med hantaget så det blir tryck och så kommer det vatten i duschmunstycket. Funkar bra när det är plusgrader. Det är dock ungefär lika kallt i lagården som ute så än så länge har jag inte duschat när det är kallare än -5 grader C ute. Sen är det ca 50m från lagården till huset där jag bor så man springer ganska fort därimellan efter man duschat på vintern.

Nu på vintern försöker jag passa på att duscha på andra ställen som på gymmet i anslutning till jobbet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-14 kl 16:12 »
En balja med en dränkbar 12v länspump från t ex biltema eller jula så vattnet kommer upp i toan. Sedan en rockring som man trär genom en eller två duschdraperier och hänger upp i taket med ett par skruv och lite snöre så att draperiet kommer ned i baljan. Då kan du duscha, Helena. IKEA har bra baljor.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-14 kl 17:13 »
Utan dusch för ett tag sedan så använde jag en plastsoptunna, det var lite knöligt att komma i men det gick inte åt särskilt mycket vatten. Vid festligare tillfällen så blev det dessutom skumbad. Tyckte nog att det var njutbart. ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-14 kl 17:44 »
Man kanske skulle bräcka grannen med en badtunna! Nu när vattnet fryser så fort så behöver inte fåren alla sina blå avskura plastfat 8) Är ungarna sams kan jag nog få ner tre i samma tunna. Bara passa på när kvicksilvret går under 20 så det ryker fint, och ställa den vid ankdammen och hugga upp ett hål ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #6 skrivet: 13 jan-14 kl 17:50 »
Jag står ute med en balja varmvatten, tvålar in mig först och sköljer sedan med skopa. Funkar fint året runt, utom när det blåser mycket eller regnar kraftigt.

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 17:53 »
Köp ett beggat badkar som du eldar under ;) Själv har jag ibland stängt av beredaren i slutet av maj och slagit på den i mitten av sept. Onödigt att värma upp vatten när man kan bada ute.

Broberg

  • Gäst
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #8 skrivet: 15 jan-14 kl 00:26 »
Hallå!

Jag ska precis börja med ett produktutvecklingsprojekt angående dusch utanför våtutrymmen,

Intressant. Något som inte kräver elström då också kanske?

Flöjt

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #9 skrivet: 17 jan-14 kl 02:45 »
Första inlägget:)

Har inte rinnande vatten i mitt lilla torp som jag köpte i slutet på sommaren, har turen att flickvännens farmor bor på väg till skolan så har kunnat duscha där.
I somras kunde jag tvätta mig i badkaret som samlar regnvatten eller cykla ner till sjön:)

Tanken är att gräva en brunn och enskilt avlopp för gråvatten till sommaren, utedasset får vara kvar men en mulltoa inomhus får det bli, tanten vill ju ha några bekvämligheter kvar;)


hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #10 skrivet: 17 jan-14 kl 10:02 »
Hej jag köpte en rosfri tunna på ca40 liter med en utgång i botten.Tunnan står i köket intill väggen och på andra sidan är duchkabin slang från tunnan till pump under kabinen (tunnan lite högre än pumpen) och elbrytare i kabinen (elbrytaren av och på avsedd för öppna båtar så ingen risk för elchock, pumpen 12volt.Detta har jag haft sedan 96 delvis pga att vattnet i torpargrunden kan frysa några veckor varje vinter och att det är lätt att värma vattnet på vedspisen eller fylla på från gasolberedaren.Trycket som lämnar beredaren är dessutom för lågt (av någon dum anledning pumpen stor nog) så det skulle inte funka att ta vattnet den vägen och genom en blandare.Utedass bara för att jag tycker det är så bra.Funderar på att bygga ett ännu större så jag kan ha badkar där också.   

Utigårds

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #11 skrivet: 17 jan-14 kl 10:27 »
Intressant. Något som inte kräver elström då också kanske?

Jag har tankar på att begränsa mig till och sommarstugeområden där avlopp inte får grävas, för att få en större marknad, men än så länge samlar jag information så jag vet inte vart detta slutar;) Det är nog väldigt många i Sverige som lever utan dusch i deras hem också men det är nog svårare att få statistik på det?

Jag själv har köpt en djurvattenbalja som jag står i och har min uteduschpåse från biltema över.

Tack för allas intresse! 

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #12 skrivet: 19 jan-14 kl 12:23 »
En balja med en dränkbar 12v länspump från t ex biltema eller jula så vattnet kommer upp i toan. Sedan en rockring som man trär genom en eller två duschdraperier och hänger upp i taket med ett par skruv och lite snöre så att draperiet kommer ned i baljan. Då kan du duscha, Helena. IKEA har bra baljor.
Tack för tipset! Har själv funderat på en sån lösning med balja och duschdraperi. Men det där med dränkbar pump hade jag inte kommit på. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #13 skrivet: 19 jan-14 kl 12:52 »
Sommartid duschar jag ibland ute med soluppvärmt vatten i en vattenslang. Har monterat upp 25 meter PEM-slang i spiral på ett kryss av trä, som jag har lutande mot ladugården. Står på en gammal gödselplatta där jag också har min stora kompost. Slingan är bra även för att fylla vattentunnor mm så att man inte behöver vattna/gödselvattna med kallt vatten. Bra särskilt på våren.

Vid några tillfällen har jag varit ute på vift och "duschat" genom att koka vatten i en Kelly Kettle och blanda med kallt vatten i en 10-liters spann. 10 liter varmt vatten räcker fint för att bli ren. 20 liter varmt vatten är rena lyxen.

En liten varmvattenberedare som är både solvärmd och vedeldad? Kunde vara något litet liknande en Kelly Kettle, som bara behöver en näve bös, kvistar och grenar för att koka en liter vatten. Kruxet är att hindra den från att frysa sönder vintertid, om den står i ouppvärmt utrymme.

Linda Maria

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #14 skrivet: 19 jan-14 kl 18:12 »
Utedass och rinnande kallvatten i köket. Värmer vatten på vedspisen, häller upp i en balja på golvet och sätter mig på en pall intill spisen (varmaste platsen i stugan) och tvättar mig. Om jag är extra svettig ber jag sambon skrubba mig på ryggen med en blöt handduk... Då och då bastar vi borta. Sommartid blir det sjö-och havsbad eller att stå bredvid regnvattentunnan med en skopa. Testade att hänga upp en vattenkanna i en gungställning i somras som dusch, men det var mest bara meckigt när de andra alternativen fungerade så bra.

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #15 skrivet: 21 jan-14 kl 12:37 »
Har själv inget vatten i bostadshuset. Använde tidigare balja i köket. Största modellen avsedd för att vattna djur går att sitta i om man är hyfsat vig och inte för kraftigt byggd. När du övat upp en teknik som passar dig så stänker det nästan ingenting och räcker gott med ett par liter vatten.

Har inget problem att leva utan dusch, däremot att en längre tid vara utan tvättmaskin. Har därför ett litet uppvärmt rum i uthuset med indraget vatten till det. Där jag också ställt en duschkabin av den "gamla" sorten som inte behöver stå i ett riktigt våtrum.

Trulsamin

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #16 skrivet: 22 jan-14 kl 17:22 »
Tvättlappar och en balja med varmvatten funkar bra att tvätta sig med. Sen går vi på badhuset varannan vecka och tvättar håret... När man har vant håret vid att inte tvättas hela tiden så blir det inte särskilt smutsigt, efter 10 dagar ungefär börjar man kunna se på mitt hår att det skulle kunna behöva tvättas...

Broberg

  • Gäst
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #17 skrivet: 22 jan-14 kl 19:50 »
Har själv inget vatten i bostadshuset. Använde tidigare balja i köket. Största modellen avsedd för att vattna djur går att sitta i om man är hyfsat vig och inte för kraftigt byggd. När du övat upp en teknik som passar dig så stänker det nästan ingenting och räcker gott med ett par liter vatten.


Ett par liter? Det är min själ ovanligt sparsamt och bra gjort. Jag använder sex till tvätt med lase.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #18 skrivet: 22 jan-14 kl 23:14 »
Tio liter här, hade nog klarat mig på sex liter men det känns bra att lyxa till det när det ändå är gratis

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #19 skrivet: 23 jan-14 kl 07:35 »
Tio liter här, hade nog klarat mig på sex liter men det känns bra att lyxa till det när det ändå är gratis
Lyxen att tvätta i sig balja på trappen efter att ha burit in vatten och värmt den på en kamin eldad med ved man själv processat. Undrar om man inte snudd på kan blir tvångsintagen för sånnt  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 2 användare
von tratt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser