Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?  (läst 7080 gånger)

södraryd

  • Inlägg: 8
Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« skrivet: 25 nov-14 kl 22:45 »
Hej alla kunniga! :)
Vi har en stor ladugård (utan djur) där jag tänkt bygga ett hönshus i en del av den.
Har inte måttat, men det blir nog ca 3,5x5m. Funderar nu på hur vi bäst gör med ventilation och hur mycket jag behöver isolera. Den enda rena ytterväggen kommer bli mot söder med ett fönster.
Hur hade ni gjort och vilka material passar bäst.
(bor i småland, så extremvintrar är det väl inte så ofta och länge)

Hoppas på många och kloka tips och ideér!

Tack på förhand.
/Karolina

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-14 kl 09:39 »
Vi är i precis samma situation och jag ser fram emot de svar du får :). Jag funderar dessutom på hur man bäst gör mot resten av ladugården, mycket av värmen från hönsen lär ju försvinna in i resten av den stora ytan.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-14 kl 11:50 »
Jag bor i Malmötrakten och det enda jag har gjort är att sätta upp viltstängsel, det är mest för att inte våra dagis/pensionatshundar ska komma åt dem. Hönsen går i vår gamla "familjebox" för grisar, så där är riktiga grindar och väggar av rör.  Det är alltså ingen tät box på något sätt. Ingen isolering men jag hänger en matta framför deras dörr för att skydda mot drag. Det brukar vara frostfritt i stallet så jag lagrar även alla Dahliaknölar etc. i en annan box.

södraryd

  • Inlägg: 8
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-14 kl 12:18 »
Jag vet att det inte är helt frostfritt då det ibland var is på hinkarna på vintrarna när jag hade hästar där förr. Men det är väl inga enorma kallgrader det rör sig om. Men vill ha ett lättstädat vinterhus så kommer sätta skivor på insidan som ska fogas och målas med någon lämplig blank färg för smidig rengöring. Dock kanske isolering är onödigt extra jobb och kostnad..?
Kommer väl ha ca 15-20 höns och dom genererar ju värme dom med.
Ventilation då? Räcker det med hönsluckan och en eller två nätgluggar in mot ladugården?

södraryd

  • Inlägg: 8
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #4 skrivet: 26 nov-14 kl 12:24 »
Vi är i precis samma situation och jag ser fram emot de svar du får :). Jag funderar dessutom på hur man bäst gör mot resten av ladugården, mycket av värmen från hönsen lär ju försvinna in i resten av den stora ytan.

Visst är det spännande!? Jag längtar till våren när allt är klart och jag får mina ägg att lägga i maskinen. Saknar höns så att det nästan gör ont i hjärtat :)

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-14 kl 22:00 »
Söderryd
det finns mängder av gamla trådar om ämnet det är bara att sätta igång att läsa. eller du ka springa på biblioteket, det finns även bra böcker om ämnet ex "höns i trägården"
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

 

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #6 skrivet: 26 nov-14 kl 23:12 »
Precis som du säger tycker jag att då du bor där du bor så är isolering en onödig utgift, hönsen dör inte för att du får isskorpa på vattnet några morgnar.

Jag hade nog bara spantrat upp en enkel vägg, täck med skivor om det är så du vill ha det, själv hade jag gjort i.a.f en vägg, kanske 2 av reglar och nät, då får du garanterat nog ventilation.

Jag har höns i Piteå, hönshuset är isolerat (15kvm frigga, var tänkt som sovstuga därav isoleringen), värmer inte hönshuset, har 2 55x22cm ventiler vid taket, samt deras utgång står alltid öppen.

Har de bara dragfritt och välventilerat (lite motsägelsefullt kanske) så klarar de sig bra.

Som kallast hittils i höst har jag haft -18, och då var hönsen sura.... för att jag inte släppte ut dem lika tidigt som jag brukar ;)

De raser jag har är f.n Dv.kochiner (kommer flytta snart), Sussex av 2 färgvarianter och en vorwerktupp.

andtol

  • Gäst
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-14 kl 12:26 »
Jag hade byggt eget rum för hönsen med skivor. Välventilerat. Höns dammar väldigt mycket.

Höns behöver fönster, motverkar kvalster och sjukdomar. Så gärna ett fönster eller två i utrymmet.

södraryd

  • Inlägg: 8
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #8 skrivet: 27 nov-14 kl 14:24 »
Precis som du säger tycker jag att då du bor där du bor så är isolering en onödig utgift, hönsen dör inte för att du får isskorpa på vattnet några morgnar.

Jag hade nog bara spantrat upp en enkel vägg, täck med skivor om det är så du vill ha det, själv hade jag gjort i.a.f en vägg, kanske 2 av reglar och nät, då får du garanterat nog ventilation.

Jag har höns i Piteå, hönshuset är isolerat (15kvm frigga, var tänkt som sovstuga därav isoleringen), värmer inte hönshuset, har 2 55x22cm ventiler vid taket, samt deras utgång står alltid öppen.

Har de bara dragfritt och välventilerat (lite motsägelsefullt kanske) så klarar de sig bra.

Som kallast hittils i höst har jag haft -18, och då var hönsen sura.... för att jag inte släppte ut dem lika tidigt som jag brukar ;)

De raser jag har är f.n Dv.kochiner (kommer flytta snart), Sussex av 2 färgvarianter och en vorwerktupp.

Jo den tanken har slagit mig, men så tänker jag om man skulle få ohyra.. då kanske dom spider sig ut i hela byggnaden lättare om man bara har nätväggar?

Stormcrow

  • Inlägg: 82
    • Norrbotten
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #9 skrivet: 27 nov-14 kl 14:41 »
Jo den tanken har slagit mig, men så tänker jag om man skulle få ohyra.. då kanske dom spider sig ut i hela byggnaden lättare om man bara har nätväggar?

Får du ohyra sprider den sig nog till resten av byggnaden ändå, om du inte lyckas göra det hermetiskt tillslutet  ;)

Frisk luft och solljus är sånt som ohyra INTE gillar, de vill ha mörkt, fuktigt och kvalmigt.

andtol

  • Gäst
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #10 skrivet: 27 nov-14 kl 15:06 »
Jo den tanken har slagit mig, men så tänker jag om man skulle få ohyra.. då kanske dom spider sig ut i hela byggnaden lättare om man bara har nätväggar?

Alla får ohyra. Det gäller bara att bygga så det är lätt att rengöra och så att inte ohyran får så stor chans.

Släta väggar, tak och golv = lätt att rengöra och måla om

Fönster och luftigt = motverka kvalster

södraryd

  • Inlägg: 8
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #11 skrivet: 27 nov-14 kl 15:40 »
Tack för svar!
Jag bygger förmodligen med tre släta väggar och en nätvägg då. Kisel ska ju vara effektiv på ohyra så det kommer användas i förebyggande syfte. Fler tips mottages gärna!

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Bygga hönshus inne i ladugård. Hur gör jag bäst?
« Svar #12 skrivet: 28 dec-14 kl 06:34 »
jag rekommenderar att kalka alla väggar, för att förhindra kvalster, det är lätt att kalka och behövs det, så med vatten och kalk på sommaren,Kalk? det finns på de flesta "färgvaruhus" heter typ "målarkalk" är en stor hink som räcker länge, man tar en skopa kalk och blandar med vatten, sen en typ" kvast", och blaskar på väggar och tak, golv, även inredning kan få det... låt det torka, sen ser du om det behövs igen, det ska bli vitt... lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 8 användare (3 dolda)
EvaMärta Granqvist, Tli, ÖsterFröken, Anders Flix, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser