Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skogsträdgård  (läst 1829 gånger)

cornus mas

  • Inlägg: 5
    • -
skogsträdgård
« skrivet: 30 nov-16 kl 10:36 »
Hej ny på forumet. Undrar om det är någon här som har erfarenhet av Agroforestry eller Skogsträdgård. Har c:a 1ha betesmark i zon2 som jag tänker omvandla. Förslag på samplantering.

andtol

  • Gäst
SV: skogsträdgård
« Svar #1 skrivet: 30 nov-16 kl 11:38 »
Välkommen till forumet!

Skogsträdgård är spännande! :)

Jag har ingen egen erfarenhet men vi planerar att omvandla en del av vår vall/betesmark/åker till en skogsträdgård.

Den här kursen ser intressant ut:

https://www.folkhogskola.nu/Sok-kurser/Skane-lan/holma-folkhogskola/kurser2/2017vt/skogstradgard-introduktion-distans?take=9

Några länkar:

http://skogstradgardensvanner.se/
http://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu/skogstradgard/vad-ar-egentligen-en-skogstradgard/


Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: skogsträdgård
« Svar #2 skrivet: 01 dec-16 kl 15:05 »
Hej ny på forumet. Undrar om det är någon här som har erfarenhet av Agroforestry eller Skogsträdgård. Har c:a 1ha betesmark i zon2 som jag tänker omvandla. Förslag på samplantering.

Nu framgår det ju inte var du bor men är det inte allt för långt från mellersta Skåne, Höör, så rekomenderar jag verkligen ett besök på Holma skogsträdgård.

cornus mas

  • Inlägg: 5
    • -
SV: skogsträdgård
« Svar #3 skrivet: 01 dec-16 kl 18:04 »
Hej och tack för svar. Jag bor inte långt från Höör och har besökt Holma. Tankarna bakom är mycket tilltalande men inte särskilt estiska, men det är som sagt vad en smaksak men behöver inte vara motsatser. Nåväl jag kan skriva lite om mina planer. Jag avser att skapa ett småluckigt område med hjälp av diverse trädslag och avser plantera masurbjörk (100st) och masural (50st) i kombination med julgranar (1000) i ytterområdena. Serbisk gran (100), cembratall (50),körsbär, körsbärsplommon, cornus Kousa, cornus mas, cornus alba, blodhassel. rödbladig fläder. Dessutom 2 valnötsträd och 4 ätlig kastanj. Tillkommer bärbuskar och ätliga perenner.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: skogsträdgård
« Svar #4 skrivet: 01 dec-16 kl 22:08 »
Hej och tack för svar. Jag bor inte långt från Höör och har besökt Holma. Tankarna bakom är mycket tilltalande men inte särskilt estiska

Vad menar du med estiska? Etiska eller estetiska?   Efter att ha gått skogsträdgårdsutbildningen på Holma nu i år får jag nog säga att rent personligen tycker jag att konceptet Holma är både etiskt och estetiskt.

Det är etiskt i och med att allting är på en ekologisk grund och i syfte att dels öka den biologiska mångfalden i området, och dels genom att fungera som ett folkbildningsnav för Skåne ( och även för andra delar av Sverige) för att göra kunskaper om ätliga växter större hos allmänheten.

Det är estetiskt eftersom det faktiskt är väldigt vackert där ute i skogsträdgården med dammen och så växterna planterade i bågformade temalundar. Där finns stigar att vandra omkring på, sommartid står där en tipi där besökare kan vila och barn leka, där finns en plats där man kan sitta och ha en öppen eld och laga medhavd mat på elden.  Det är fridfullt hela tiden utom de gånger som tåget passerar en bit bort. Barnen på förskolan en bit bort manifesterar sig i form av glada röster av lekande barn.  Människor vandrar förbi på vägen utanför kanske med hunden i koppel, andra kommer långsamt cyklande.

Stället har en viss mystik, är som en hemlig trädgård, bara man vågar gå in.... det finns hela tiden saker att upptäcka. Jag har gått där flera gånger i veckan mellan början av mars och mitten av november, och känner fortfarande att skogsträdgården på Holma har en hel del att säga till mig. Det gäller bara att ge sig tid att lyssna.

MVH Kung Tulle som planerar att anlägga en mindre skogsträdgård även hemma på våran lilla gård.....

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: skogsträdgård
« Svar #5 skrivet: 02 dec-16 kl 12:22 »
Beroende på vad man menar med estetiskt så kan ju 1000 julgranar vara perfekt i en skogsträdgård!  ;)

Har inte varit på Holma på flera år, måste åka dit och se hur det har vuxit upp!

cornus mas

  • Inlägg: 5
    • -
SV: skogsträdgård
« Svar #6 skrivet: 06 dec-16 kl 23:17 »
Det är ingen tvivel om att det är etiskt odlande och som sagt vad gäller estetiska så är det ju en smaksak. Holmas skogsträdgård upplevs dock inte av den stora allmänheten som vacker kan ju bero på att man inte har tagit till sej tanken bakom. Många nyttoväxter är dock mycket tilltalande om de finns på rätt plats. Vad jag ville veta är om någon här har egna erfarenheter av detta odlandet förutom på Holma. Vilka växter går bra ihop, vilka växter har ni lyckats med? Tanken med julgranarna är att förutom en tänkt inkomst, ge skydd åt de träd jag planterar bland dem, att ge vindskydd, att efter avverkning skapa plats för nya växter i skuggan av de återstående växande träden. Vet någon här var man kan få tag i vegetations-skydd eller-krage?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: skogsträdgård
« Svar #7 skrivet: 07 dec-16 kl 08:04 »
...
 Vet någon här var man kan få tag i vegetations-skydd eller-krage?
Vegetationskydd/faunadepåer/faunafällor byggs enklast av allt material som sas blir över när en avverkat/klippt träd, buskar, gräs etc. Trava materialet och bygg uppåt och åt sidorna så högt och långt som krävs. Vill en göra det väldigt snyggt och jämnt går det att sätta två staket med 1½-3 meters avstånd och trava in materialet mellan staketen. Detta staketbygge kommer att bli en skyddande plats för fåglar och smådjur/insekter etc att leva och föröka sig.
För att få reda på vilka växter som trivs ihop blir det till att studera områden i naturen som har de träd du vill satsa på. I en hög granskog här växer inte mycket annat på marken än lite gräs, harsyra och en del svampar och då växer gräset mest i gläntor där solens strålar når marken.
I samodling med gran (små granar) så behöver en nog även tänka på att gran över tid nog försurar marken vilket inte alla växter trivs med. Dock gillar tex blåbär och lingon sur jord.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: skogsträdgård
« Svar #8 skrivet: 07 dec-16 kl 08:58 »
Holmas skogsträdgård upplevs dock inte av den stora allmänheten som

Vad grundar sig bakom detta uttalande? Är det en undersökning eller du själv som tycker det? Eller tidningsartiklar?

Jag är också lite nyfiken vilket syfte du har med din skogsträdgård? Självhushållning? Mat? ca 1500 träd på en ha är ganska många...

cornus mas

  • Inlägg: 5
    • -
SV: skogsträdgård
« Svar #9 skrivet: 07 dec-16 kl 17:38 »
Tipsen om vegetationsskydd uppskattas. Min avsikt med skogsträdgården är framförallt att skapa ett mervärde, att producera framförallt frukt och bär men även virke, ved etc. Julgranarna är ett sätt att finansiera investeringen i frukt och bär och kommer efter 6-8år att avvecklas och då återstår cirka 500 träd och eventuellt en natur som tilltalar och hjälper folk att rehabiliteras i.
Stora visioner! Tacksam för flertips om samplanteringsväxter som även är ätliga.

cornus mas

  • Inlägg: 5
    • -
SV: skogsträdgård
« Svar #10 skrivet: 08 jan-17 kl 20:17 »
Hej vill gärna ha mer tips inför min nyodling och jag vet att det finns mycket kunskap på detta forum. Ytan jag avser omvandla på ett knappt ha är sedan tidigare vall och därefter bete och slutligen 2 år vilt växande. Jag fick ytan betesputsad därefter fläckberedd. Avser att i vår börja plantera in lite olika trädsorter men kommer inte att kunna fylla upp förrän till hösten -17. Kvävefixerande arter är viktiga och det kommer att ingå al och sibirisk ärtbuske i planteringen. Mina frågor gäller ytorna som inte blir planterade i vår, skulle det vara en bra ide att beså dem med förslagsvis vitklöver blandat med honungsört? Är lupin lämplig som underväxt? Efter att ha läst boken om perenna grönsaker varnas det för att föra in vild vallört i sin trädgård, men skulle denna vara ett problem i en skogsträdgård där växterna huvudsakligen består utav buskar/träd?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser