Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite inhägnadsfrågor  (läst 1137 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Lite inhägnadsfrågor
« skrivet: 16 jun-10 kl 16:04 »
Nästa år ska här bli gäss och jag tänkte börja fixa med staket redan nu. Det är tänkt att gässen ska gå i hela hästarnas vinterhage under sommaren och på vintern i en mindre inhägnad i nämnda hage. El är ju redan draget runt hagen och jag tänkte komplettera med en eller två trådar långt ner för gässens skull.
Hagen ligger vid en liten sjö dit gässen inte ska få tillträde, men däremot till ett vassområde i anslutning till sjön med gott om mindre vattenhål.
Frågan är hur man lättast stängslar in detta. Måste man använda nät eller funkar det med el där med? Har fått för mig att det inte är så djäkla roligt att få en stöt medans underkroppen är under vatten....

patrick.

  • Gäst
SV: Lite inhägnadsfrågor
« Svar #1 skrivet: 16 jun-10 kl 19:36 »
el tråd har jag testat och de funkade en vecka sen gick de bara över ;)...,
men fårnät funkar perfekt :),, eller varför inte elnät?? så hålls kanske även rovdjuren borta :),,

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Lite inhägnadsfrågor
« Svar #2 skrivet: 16 jun-10 kl 20:20 »
Problemet är ju det där med el och vatten. Efter jag skrev förra inlägget kom jag på att när sjön fryser så kommer väl isen att höja sig?
Nä, det får väl bli ett rejält staket i våtmarken och eltrådar på fastmarken tror jag.

Rottis

  • Inlägg: 135
SV: Lite inhägnadsfrågor
« Svar #3 skrivet: 21 jun-10 kl 22:49 »
Tror det beror lite på vad gässen är vana vid för stängsel från början. Mina första gäss gick innanför lågt kycklingnät 60cm eller nåt högt. Skaffade dessa som gässlingar och dom höll sig innanför detta låga och klena nät även som vuxna. När jag några år därpå skaffade ett par vuxna gäss som gått innanför både eltråd och kraftigt och högt nät tog det inte lång tid förrän detta par bara klev ner mitt klena nät. Så det blev att hägna om med 90cm högt trädgårdsnät.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser