Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundmat  (läst 8939 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Hundmat
« skrivet: 06 mar-12 kl 00:11 »
Jag har en 12-årig tax och en 1-årig isländsk fårhund. Taxen är pensionär och har lite bajsproblem, blöder i ändtarmsöppningen. Veterinärer känner inget som är fel, dock. Fårhunden ska arbeta och verkar inte ha några problem.
Någon sa att hundar ska absolut inte äta foder med mycket spannmål. Helst inget alls varpå jag köpte Carrier lamm och ris till den gamla hunden och regular till ettåringen. Det blev inte bättre med bajseriet. Taxen får också linfrön som står och drar över natten. Båda får kokt kött en gång om dagen. Då minskar jag ransonen på torrfodret.
Nu var min man till ett zoo och fick veta att man absolut inte ska ge lamm till en hund med bajsproblem utan det ska vara kyckling. Så nu undrar jag om det finns någon i detta fantastiska forum som VET hur det ska vara? Basta, pronto.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hundmat
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 00:20 »
Varför koka köttet?

Biologically Adapted Raw Feed / Bones And Raw Meat
//Lina

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hundmat
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 00:21 »
det med bajseriet kan jag inte riktigt hjälpa dig med, dock tycker jag att det verkar konstigt att lamm inte skulle ges då det är lika skonsamt som kyckling. däremot tycker jag inte att du ska koka köttet. rått kött gör den största nyttan. kokar man köttet får hunden svårare att smälta proteinet och det sliter mer på njurarna än oupphettat protein. av den anledningen gillar jag inte heller torrfoder (förutom den där frystorkade varianten, vad den nu hette). du kan ju kolla på olika färskfoder, de finns också utan spannmål med olika proteinkällor. det är ju den bästa födan även om många är nöjda med carrier. för att återgå till taxen. hur är han i magen, han är inte för hård så att fisgrottan  :-[ spricker ibland? har för mig att ju rödare blodet är desto längre ut sitter såret som blöder så är det jätterött så sitter såret i sista biten av ändtarmen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hundmat
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 00:22 »
@skiesabove: barf rules ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundmat
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 17:49 »
Varför köper du Carrier torrfoder om din hund inte ska äta spannmål? Ris, korn och majs är alla spannmål.
Lammkött är deklarerat i färsk form, och innehåller alltså 80% vätska, av vilket nästan allt försvinner i tillverkningsprocessen.
Gå över till färsk mat till dina hundar, det kommer dom garanterat att må bättre av. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hundmat
« Svar #5 skrivet: 06 mar-12 kl 21:42 »
Aj då, att koka köttet sitter nog kvar sedan alla år med att ta reda på älgar. För att få bort allt kött från benen (till oss människor) kokade jag köttet. Det som var mindre aptitligt frös jag in till hunden. Hade ingen aning om detta med protein o njurproblem av kokt kött. Gick nog av bara farten.

Ja, ris är ju också spannmål, det är riktigt. Trodde det var mera skonsamt än våra 4 sädesslag. Blev faktiskt rekommenderad detta foder av veterinär.

Konsistensen på avföringen är olika. Blodet är ganska rött.

Exakt vad menas med färsk mat? Rått kött, ägg, mjölk, fisk? Icke behandlad alltså? Eller finns det färsk "färdigmat för hund" att köpa?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hundmat
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 21:54 »
jo, ris ska vara mer skonsamt jämfört med de fyra sädesslagen men utan är bäst. en annan fördel med att skippa spannmål i hundfoder är ju att man slipper de där fruktansvärda fisarna som hundar brukar kunna släppa  :-X så kanske taxens tarmväggar blir irriterade av spannmålet på gamla dagar med små blödande sår till följd?

det finns många som väljer att blanda eget hundfoder. proteinkällorna ska ges obehandlade, förutom vilt, det ska frysas först. men man måste läsa på så att det inte uppstår brister eller så att man inte matar sånt hundar inte tål. det finns mat som hundar kan dö av som är helt ofarliga för oss att äta

sen finns det färdigblandat färskt hundfoder som finns fryst. de flesta är blandade med spannmål tyvärr, men kan vara bra att prova med först bara för att skippa torrfodret. de brukar finnas på djuraffärer, men undvik klassfoder, många hundar gillar det inte och det blandas i melass så att det ska smaka sött så att hundar ska äta det. sen finns det färskfoder utan spannmål, men kostar en hel del mer. vi tar vårt från stockholm, våm og hundemat är det, kyckling och lax. vi har allergiska hundar så det är det enda alternativet för vår del just nu. blandningen är dock inte helt som den ska, hundarna blir väldigt hårda i magen av det. vi blandar ut med cocosnötsmjöl eller 20% malda morötter för att underlätta för hundarna.

får du tag i älg och orkar läsa på lite samt syssla lite med hundfodret, så är det ju en utmärkt föda. vår yngsta tik är uppfött med egenblandad hundmat på älgkött och hon har blivit en otroligt välskapt ung dam ;D

jag för min del hoppas att hitta ett djurslag som mina allergiska jyckar ska tåla, så att jag kan blanda själv åt dem. just nu tar vi 1/2 ton åt gången från stockholm för att minska frakt/kilo, men det kräver ju ett antal frysboxar ...
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 22:00 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens?

  • Gäst
SV: Hundmat
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 22:55 »
Åsikter om hundmat finns det lika många som det finns hundägare, så du lär inte bli klokare av att lägga ut frågan på ett forum.

Våra 9 hundar mår utmärkt på ett köttbaserat torrfoder. Nån annan kanske inte gör det. Nån mår bra av rått, andra vägrar äta det.

Hundar är individer precis som andra levande varelser, du får testa dig fram helt enkelt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hundmat
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 23:03 »
för att återgå till grundproblemet. jag tänkte, hur kollade veterinären vad som skulle kunna vara fel - taxens ändtarmsblödningar alltså? kände hon bara efter med nåt finger eller vad gjorde veterinären för utredningar?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Hundmat
« Svar #9 skrivet: 07 mar-12 kl 08:38 »
Det framgår ju inte av ditt inlägg om hunden är hård i magen men...
Min 12-åriga hund har från och till problem med hård avföring. Vet tipsade om laktulosdroppar, som man även ger spädbarn som är hårda i magen. Hittade sedan psylliumfrö som jag blötlägger, ger laxerande gele, känns bättre att ge (inget tas upp av tarmen utan får bara tarmen att jobba) och magen fungerar bättre. Om hunden är hård i magen kan det bildas sprickor i ändtarmsöppningen, smörj med lite vaselin för att göra det lindrigare för din hund att bajsa.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hundmat
« Svar #10 skrivet: 07 mar-12 kl 09:09 »
när min gamla dam (13 årig grönlandshund) var hård i magen fick jag tipset av vetrenär att blanda lite matolja i fodret.
Funkar finfint  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hundmat
« Svar #11 skrivet: 07 mar-12 kl 12:14 »
Blev faktiskt rekommenderad detta foder av veterinär.

Konsistensen på avföringen är olika. Blodet är ganska rött.

Exakt vad menas med färsk mat? Rått kött, ägg, mjölk, fisk? Icke behandlad alltså? Eller finns det färsk "färdigmat för hund" att köpa?

En försvinnande liten del av sveriges veterinärkår kan nåt överhuvudtaget om vad som är bra mat för hundar och katter. Dom får ingen utbildning om det på veterinärhögskolan, utan får lov att själva förkovra sig i ämnet och lära sig tänka själva efter att ha blivit indoktrinerade av torrfoderföretagen.

Ja, ris är det skonsammaste av sädesslagen, men det är fortfarande ett spannmål. Dom sämsta är vete, majs och soya. Soyaproteinet är det mest allergiframkallande.

Jag skulle också vilja veta vad veterinären har sagt om ändtarmsblödningarna. Har h*n gjort en rectoscopi?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hundmat
« Svar #12 skrivet: 08 mar-12 kl 20:27 »
Tack för alla svar! Två olika veterinärer har bara känt med fingret. Nu har vi bytt foder igen, Eucanuba för känsliga magar, få se hur det går. "Vanlig" mat också, naturligtvis.
Om det inte blir bättre får jag åka och få en bättre undersökning.
Jo, han är hård i magen och det är svårt att klämma ut. Ibland vänds tarmen ut och in lite grann och då blir korvarna långa och smala.
När han får kokt fisk i fodret regelbundet blir det lite bättre faktiskt.
Gav honom lite paraffinolja när det var som värst. Den fick vi för många år sen när hunden hade förstoppning.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Hundmat
« Svar #13 skrivet: 10 mar-12 kl 22:46 »
Tänk på att det inte är bra heller att byta foder fram och tillbaka! Skynda långsamt, hundens mage behöver tid att ställa om från ett foder till ett annat. Och tyvärr är det nog så att alldeles för många veterinärer på sin höjd tittar efter i listan över vilket Hills-foder man ska ge för vilken åkomma, utan att egentligen tänka så mycket själva på det. Människo-mat (jag antar att det är det du menar när du säger "vanlig mat") kan vara okej, men det kan också vara ett problem, mycket beroende på vad man ger och hur mycket, både absolut och i relation till hundens totala födointag. Själv skulle jag avstå helt från att ge sådant, i alla fall en period för att försöka isolera vad problemet eventuellt är. Kokt vit fisk och överkokt ris brukar vara standardtipset när man ska försöka utröna vad en hund eventuellt inte tål i kosten, eller magen bara behöver vila sig.

Jag skulle faktiskt tipsa om färskfoder. Finns flera bra märken: Bravo, Vom og Hundemat, Nordic, Klass, kanske någon mer som jag glömmer nu. Dock inte mataffärens blötfoder på burk! Kostar inte stort annorlunda än torrfoder av bra kvalitet. Jag ger själv Vom og Hundemat Sprint och det fungerar riktigt fint. En bekant ger Bravo (minns inte vilken variant) till sin hund som har känslig mage. VoH har för mig en stor fördel i att det är helt fritt från alla former av spannmål. Nackdelen med färskfoder är att man behöver en stor frys, det håller inte många dagar när det väl är tinat. Fördelen är att det är betydligt närmare vad hunden fysiologiskt är skapt att äta.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 5 användare (2 dolda)
AnniW, ärt, Emil i backen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser