Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka bärvin utan tillsatt socker?  (läst 4874 gånger)

carolasol

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« skrivet: 27 jul-16 kl 08:22 »
Nu är mina bärbuskar fulla, jag har dessutom kvar bär från förra året och nu har frysen gått sönder!! Som grädde på moset använder jag nästan aldrig sylt och saft eller annat sockrigt. Jag försökte göra vin förra året men det blev så sött, som ett dessertvin. Måste man verkligen ha i så mycket socker när hallon och vinbär redan innehåller så mycket naturligt socker? Måste ju finnas nåt annat sätt, en gnutta honung eller nåt, nån som vet?  :)

Gilbert

  • Gäst
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-16 kl 08:28 »
Honung är dessutom sötare än socker och kan förstöra jäsningsprocessen, ingen lösning med honung.

Jästen måste få tillräckligt med socker för att bli effektiv och bilda basen för vinet inkl alkoholen. Det är sockret som är mat till jästen och bär innehåller socker men inte i den mängd så att det blir bra jäsning.
Bären tillför mera smak, färg och konsistens än socker.

 

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-16 kl 10:27 »
Hej!

Det behövs inte tillsatt socker till vin..... det jäser tills sockret är slut eller då alkoholhalten blir så hög att jästen "dör"

MVH/ Bo

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 14:25 »
TS skriver inget om vilka bär det handlar om.
Men här är en sida där det finns mycket att läsa om hur man gör vin. http://winemaking.jackkeller.net/index.asp Den mannen verkar ha gjort vin på det mesta som växer. Där finns massvis med recept. Längst ner på varje delsida finns en länksamling till olika avdelningar.

Honung går alldeles utmärkt att jäsa. Mjöd består av honung, vatten och jäst. Som kan smaksättas på olika sätt.
Raffinerat socker innehåller fler jäsbara sockerarter än vad honung gör. För att få en viss alkoholstyrka måste man alltså tillsätta mer honung än vad man skulle behöva om man använder socker.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-16 kl 14:52 »
Honung är dessutom sötare än socker och kan förstöra jäsningsprocessen, ingen lösning med honung.

Honung innehåller ca 20 % vatten - det får en ta hänsyn till vid jäsningen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #5 skrivet: 30 jul-16 kl 19:36 »
Nu är mina bärbuskar fulla, jag har dessutom kvar bär från förra året och nu har frysen gått sönder!! Som grädde på moset använder jag nästan aldrig sylt och saft eller annat sockrigt. Jag försökte göra vin förra året men det blev så sött, som ett dessertvin. Måste man verkligen ha i så mycket socker när hallon och vinbär redan innehåller så mycket naturligt socker? Måste ju finnas nåt annat sätt, en gnutta honung eller nåt, nån som vet?  :)

Såvitt jag vet är sockerhalten i svenska bär varierande men oftast otillräcklig för att göra vin på enbart bären. Eftersom det blev för sött ifjol tycker jag du ska pröva med mindre sockertillsats i år. Kanske halva? Jag har dock aldrig gjort vin på bär, endast på äpplen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #6 skrivet: 30 jul-16 kl 22:09 »
Honung innehåller ca 20 % vatten - det får en ta hänsyn till vid jäsningen.

Uppåt 20% är väl mest korrekt. För den skall helst inte vara över 17%?   Eller?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trimmy

  • Inlägg: 34
    • Uppland
    • Skogskraft.nu
SV: Tillverka bärvin utan tillsatt socker?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-16 kl 07:49 »
Låter märkligt att vinet blev sött. I vanliga fall när man gör vin så avstannar jäsprocessen när antingen allt socker är förbrukat eller när alkoholprocenten är för hög för att jästsvamparna ska trivas. Det ligger runt 17-18%. Så antingen fick du väldigt starkt vin med socker kvar, vilket inte är så troligt eller så har din jästkultur dött av någon anledning. Om du inte har svavlat vinet innan det är klart förstås. Om du har ett vattenlås i din behållare så kan du se när det slutar bubbla då börjar sockret ta slut. Då kan man antingen vänta ett tag till eller tillsätta svavel för att döda eventuella jästsvamparna. Om man inte svavlar riskerar man att vinet efterjäser och att flaskorna spricker. Eller så får man Champagne:-)
Bloggar om skogskraft på www.skogskraft.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare
Rörsbjär

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser