Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten robust hönsras som värper förhållandevis bra och blir supertam!?  (läst 6294 gånger)

Mrs_Strawberry

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Ok, jag förstår att det är en lite korkad och svår frågeställning och andra dessutom redan frågat liknande.

Men jag är ny på forumet så ni får ha överseende och hjälpa mig  ::)

Det är så här att jag vill ha höns för att dom är så mysiga. Bor halvalantligt med grannar nära så jag är osäker på om dom vill ha en tupp. Tänkte börja med kanske 3 höns och sedan skaffa en tupp över en sommar och testa hur det går. Fråga grannarna om dom störs helt enkelt.

Jag förstår att tamheten har mycket med hantering och individen att göra men rimligtvis är vissa raser mer benägna att bli tama. Tänkte ta 2 dagsgamla kycklingar och en lite äldre höna som kan visa dom mer naturligt beteende. Vill ha dom supertama!
Dom behöver inte vara jättelugna dock. Glad om jag kanb ha dom i knät och att dom inte blir hysteriska för minsta lilla men dom får gärna vara livliga och intelligenta.

Sedan skulle det vara att föredra om dom faktiskt lägger mycket och stora ägg (i förhållande till vikten såklart), som behöver inte kunna lägga på vintern utan då får dom vila.

Gärna robusta och tåla kyla. Tänkte skaffa ett litet uppvärmt hönshus med liten utegård och att dom får gå ute i trädgården utöver det. Då är det ju bra om dom inte fryser för mycket utan faktiskt klarar att gå ute eftersom dom inte kommer få motionsutrymme inomhus direkt..

Jag förstår att Dvärgkochin ofta blir väldigt tama och så men jag är mer förtjust i lite smäckrare höns. Som lixom ser ut som höns "ska", gärna viltfärgade men kul med andra färger på hönsen också. Tycker tex Tysk dvärghöna är vackra, verkar ha trevligt temperament och värper rätt bra?

Inte massa fjädrar på benet eller annat som gör dom känsliga. Gärna rashöns med inte "sönderavlade", tar gärna blandraser också. Huvudsaken är att dom är sunda.

Tyvärr är jag en hycklande köttätare och kommer nog inte klara att nacka och äta mina höns så dom behöver inte ha mycket köttmassa. Synd tycker jag då jag anser att det är mycket mer etiskt försvarbart att föda upp och äta sina egna.
Jag kan dock inte låta bli att skapa en relation till djuren. Kan nog utan vidare hugga huvet av en sjuk eller skadad höna dock.

Det finns en hel del djurliv i omgivningen då jag är lite rädd för höken och grävling, hur gör man med sånt?


Snälla hjälp mig hitta rätt höns! Dröjer nog tyvärr tills nästa vår med att skaffa, så jag har mycket tid att prova på.
Ngn som kan tänka sig låna ut några höns/kycklingar i sommar?




 

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Jag har Tyska Dvärghöns. En helt underbar ras. Tama från de föds. Jag har Skånsk Blomme som "huvudras" så att säga men kan inte vara utan mina Tyskar. De är vackra, väldigt lugna, tål kyla bra, goda fodersökare. Jag har aldrig försökt att få mina höns handtama men Tyskarna har blivit det av sig själv. Tyvärr lägger de inte speciellt mycket ägg. De första åren lägger de en del små ägg. När mina Tyskar är bortåt fyra år så lägger de bara enstaka ägg. Vågar inte säga hur många men gissar att en höna lägger enbart cirka 20 ägg per år. Men det är som sagt när de är cirka fyra år. De första åren blir det ju mera ägg. Gillar att ruva gör de. Är verkligen helfrälst på denna ras. Tupparna blir också oerhört tama. De har ganska långa stjärtfjädrar så man får se upp var man sätter fötterna. Deras galande är väldigt genomträngande men de galer inte så ofta. Aldrig haft något som helst bråk i denna gruppen. De går tillsammans med Blommehönsen men har aldrig bråkat med tupparna. De är så timida och underbara. Skulle aldrig vilja vara utan några Tyskar. Väldigt goda mammor blir de också om man vill ha kycklingar.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
Gammalsvensk dvärghöna? Öländsk dvärghöna? Gå in på kackel.se och botanisera. Om du börjar diskret med några höns kanske det senare går att tillägga en tupp?

Där vi bodde förut hade vi en isolerad lekstuga som hönshus med lucka med automatisk öppning och stängning. Tillhörande rastgård med "hönsnät" som väggar och tak med utanpåliggande kycklingnät 50 cm från marken och uppåt samt utvikt 50 cm på marken med tyngder på (vi hade gamla betongplattor). Så bodde hönsen under första året och inga rovdjur kom in under den tiden. Hönshuset låg i skogskanten. Så kan de vara lösa när man är ute på gården.

Numera har vi inga grannar inom synhåll så höns och tuppar går lösa. Vi har gårdshundar så räv är inget problem men duvhök har nog tagit fyra för oss sedan 2012. Jag uppskattar rovfåglar och känner mig heller inte nämnvärt drabbad. Eftersom vi kan ha en större flock tycker vi att svinnet inte är en så stor nackdel eftersom hönsen uppenbart gillar att gå fritt och man blir lycklig av att se dem så. Men kan man bara ha några få höns känns det säkert värre när höken kniper någon av dem så i det fallet skulle jag rekommendera ovanstående arrangemang.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
Bantam kanske? Eller Dvärg leghorn? Alla höns går att få tama om man köper dagsgamla och lägger mycket tid på dom, går ju även med vuxna men har aldrig funkat för mig :/
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
Jag har inget bra råd när det gäller hönsraser. Har Brahma själv och de är stora. Hade dvärgsilkes förut och de är underbara men lägger inte så mycket ägg. Har hört att Hedemora ska vara väldigt bra men har ingen erfarenhet av dem.

Däremot när det gäller tupp. För att inte min tupp ska störa grannarna för mycket släpper jag helt enkelt inte ut dem för tidigt på morgonen. Vill man kan man ha en automatisk lucka med timer som öppnas vid en lämplig tidpunkt.

Sedan tror jag att olika tuppar/raser gal olika mycket. Tycker att min nuvarande Brahmatupp inte gal lika mycket som andra tuppar jag har haft.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten

Skogsnatt

  • Gäst
Vit Ramelsloher.

Dom är kända för att lätt bli väldigt tam och dom ger många ägg

Svarthönan

  • Inlägg: 922
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
Fast Isbar och Ramelsloher är inte speciellt små, jag tyckte ts lät mer intresserad av dvärghöns?

Dals-Pärlhöna!! Jättetama, intelligenta, nyfikna. Värper bra. Har blivit min absoluta favoritras. Speciellt den ena hönan ska alltid sitta på armen eller axeln, man blir knappt av med henne när man ska gå därifrån  ;D


MariaF

  • Inlägg: 70
  • 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
Wyandotte. finns i många färger även vit och har supertrevligt temperament och mycket snygg form
/Maria

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Wyandotte. finns i många färger även vit och har supertrevligt temperament och mycket snygg form

Du måste mena Dvärgwyandotte, va? För vanliga Wyandotter är inte små.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Orusthöns i genbank :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tli, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser