Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sesamfrön-upptag  (läst 9049 gånger)

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Sesamfrön-upptag
« skrivet: 13 feb-11 kl 10:00 »
Hej!

Det är väl, nästan, allmänt känt att sesamfrön är knökefulla av nyttigheter. Men jag har för mej att jag läst någonstans (tror det var i "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund") att kroppen inte kan ta upp E-vitaminet, kalcuimet, järnet, etc som finns i sesamfröna om dom inte först krossas. Kan detta stämma?
Försökte krossa dom igår i min trämortel (gjord av björk), men dom ville liksom inte krossas. Finns det någon bättre sätt att krossa dom? Om det nu är så att kroppen inte kan ta upp nyttigheterna i fröet om dom inte först krossas. (Äger ingen stavmixer, så det är uteslutet :-Þ)

Ha en fin dag!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #1 skrivet: 13 feb-11 kl 11:56 »
Jag har försökt att hitta en liten elektrisk kaffekvarn för detta ändamål - även för ex. linfrön. Men jag har ännu inte hittat en där jag kan variera malningsstyrkan för att passa till olika varor, även till torkade örter och så. Men det borde finnas, gäller bara att hitta. Andra kanske har förslag. Frågan är ju också hur långt det kunde räcka med bara en enkel som inte har möjlighet att variera. Jag har en manuell gammaldags kaffekvarn som vi malde kardemumma frön med hos mormor när jag var liten. Nu försökte jag mala kaffebönor med den bara för att prova men det är alldeles för jobbit och långsamt tycker jag. Hoppas andra har bra förslag.

 

växtnörden

  • Inlägg: 53
    • Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 12:09 »
Kan det inte funka, om en lägger fröna i en handduk å dunkar med en sten eller så  ???
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

Brahmamamma

  • Inlägg: 30
  • En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 18:05 »
tugga?
- Shut up and smell the roses.

Tulipanros

  • Gäst
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 18:27 »
Men visst får du upp näringen om de är skalade.
Oskalade köper man inte väl?

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 09:31 »
tugga?

Haha, helt rätt attityd! :D Men jag tänkte med om man har det i bröd osv. Då kommer man ju garanterat inte tugga sönder varenda litet sesamfrö när man äter det, så därför vore det ju bättre om redan hade dom krossade i brödet.
Men tack för kul och bra svar! :D
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 09:32 »
Men visst får du upp näringen om de är skalade.
Oskalade köper man inte väl?

Jag köper oskalade, eftersom mycket av näringsämnena i fröna försvinner om man tar bort skalet. :-s Tyvärr.
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 09:33 »
Kan det inte funka, om en lägger fröna i en handduk å dunkar med en sten eller så  ???

Jo, det borde säkert funka. Men det låter ju nåt förbannat, och jag ogillar höga ljud (förutom när det gäller reggae) :-p
Men tack för bra svar, iaf!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 09:36 »
Jag har försökt att hitta en liten elektrisk kaffekvarn för detta ändamål - även för ex. linfrön. Men jag har ännu inte hittat en där jag kan variera malningsstyrkan för att passa till olika varor, även till torkade örter och så. Men det borde finnas, gäller bara att hitta. Andra kanske har förslag. Frågan är ju också hur långt det kunde räcka med bara en enkel som inte har möjlighet att variera. Jag har en manuell gammaldags kaffekvarn som vi malde kardemumma frön med hos mormor när jag var liten. Nu försökte jag mala kaffebönor med den bara för att prova men det är alldeles för jobbit och långsamt tycker jag. Hoppas andra har bra förslag.

Det där med kaffekvarn låter onekligen som något att kolla upp! Enda kvarnen jag har hemma är en tobakskvarn, men jag tvivlar starkt på att det skulle funka med den. Om man inte kanske lägger fröna i vatten och fryser in, och sen maler isbitarna med fröna i och sen lägger dom för att torka? Kan det vara en idé, kanske?

Tack för bra svar!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 09:39 »
Men visst får du upp näringen om de är skalade.
Oskalade köper man inte väl?

Bara ett litet exempel på hur mycket som försvinner när man köper skalade frön:

Näringsvärde per 100g:
Kalcium 110 mg (oskalade 1 160 mg)
Järn 2,4 mg (oskalade 10,5 mg)

Men tack för bra svar!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #10 skrivet: 14 feb-11 kl 09:43 »
Ville bara tacka alla för alla bra svar! Ska ta dom till mej och slita dom med hälsan!

Ha en fin dag allihopa!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Cyklisten

  • Gäst
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #11 skrivet: 14 feb-11 kl 09:51 »
Jag kör alla frön i en gammal Bosch mixer som jag köpte hos Myrorna. Den står alltid framme och används bara till detta. Jag bryr mig inte om att diska den, utom till jul så klart.

Utmalningen reglerar jag med antalet körsekunder.

Men jag gillar inte järninnehållet i sesamfrön eftersom jag redan har högt järnvärde. För menstruerande kvinnor är det bra skulle jag tro.

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #12 skrivet: 14 feb-11 kl 12:28 »
Jag kör alla frön i en gammal Bosch mixer som jag köpte hos Myrorna. Den står alltid framme och används bara till detta. Jag bryr mig inte om att diska den, utom till jul så klart.

Utmalningen reglerar jag med antalet körsekunder.

Men jag gillar inte järninnehållet i sesamfrön eftersom jag redan har högt järnvärde. För menstruerande kvinnor är det bra skulle jag tro.

Ja, en mixer är ju helt klart ett av dom bästa alternativen, men som det är nu så är plånboken helt barskrapad (i väntan på sjukpenning från FK) och det enda jag har att tillgå är mortel, hammare, kavel, o. dyl. :-s
Men när jag äntligen får lite penningar ska jag nog inverstera i en billig mixer.
Men, som sagt, så söker jag nu ett alternativ till mixer som kan krossa fröna bra. Har du några bra tips (som inte för för mycket oljud) så är dom varmt välkomna! :D

Ha en fin dag!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

thunrida

  • Inlägg: 94
  • Skåne - here we are.. Nån som vill leka?
    • Skåne
    • Darkwerks
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #13 skrivet: 17 feb-11 kl 12:59 »
Tjena..

Jo, många födoämnen behöver krossas för att vi ska kunna tillgose oss näringen i dom.
Så länge man har tänderna i behåll, och inte kastar i sig maten, så kommer man långt på att tugga den ordentligt :)

Annars går det utmärkt med en vanlig mixer åxå.

Mvh Erica
Jobb på Fredriksdal, Vikingatida hantverk och historiska marknader, renoverar sekelskiftesgård,
Bor med sambo och son :) Hej å Hå!  Jobba På!  Njuta..  Älska..  Leva..

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #14 skrivet: 23 feb-11 kl 08:35 »
Bara en liten fotnot ... jag orkade inte längre vänta för att hitta den perfekta maskinen. Gick och köpte den minsta och billigaste elektriska kaffekvarnen jag hittade, för tre hundralappar. Och den har så länge fungerat alldeles perfekt för mina behov. Är glad för den lille hjälpredan!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Sesamfrön-upptag
« Svar #15 skrivet: 23 feb-11 kl 09:38 »
Sesamfröna är lättare att krabulera när de legat i lite vatten ett par timmar  eller rostats en aning i ugn. Nyttiga små rackare.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser