Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm med epilepsi?  (läst 1736 gånger)

Kitta

  • Inlägg: 3
    • Skåne
lamm med epilepsi?
« skrivet: 09 jul-15 kl 19:54 »
Har ett bagglamm, som jag nappar tillsammans med hans tvillingsyster, pga att tackan dog efter 6 dagar( vet ej varför). Dom växer bra, är pigga och glada. Bor fn i min trädgård, så jag har nära till att nappa dom. Därför har jag sett att den nu 4v gamla baggen vid ca 5 tillfällen krampat.
Han ligger på sidan, och springer med benen. Ser ut ungefär som när min hund drömmer, eller som ett ep-anfall.
Någon här som har erfarenhet.? I andra trådar jag läst som handlar om krampande lamm, så är dom svara fö, och äter dåligt och kan inte stå, och det stämmer inte på min lillkille.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lamm med epilepsi?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-15 kl 01:22 »
Är det när lammet sover eller är vaket som det händer?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kitta

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: lamm med epilepsi?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-15 kl 08:48 »
Det är när det sover. Ser ut som om han drömmer, ögonen rör sig också. Kanske drömmer han att han skuttar och hoppar, och det är därför benen sprattlar. Såg en "attack" i morse också; den bestod av kanske tre omgångar bensprattel med några pauser emellan. Varade ett par minuter, sen sträckte han på sig och vakande. Kan dom drömma så våldsamt?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: lamm med epilepsi?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-15 kl 08:55 »
Ja då är det säkert som han drömmer. :)   Har sett det på något lamm ibland så det förekommer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kitta

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: lamm med epilepsi?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-15 kl 09:21 »
tack för svar, skönt att höra. Förmodligen är det så, att eftersom dom i 3 veckor bott på altanen, så har jag sett fenomen som man inte ser när dom bor på betet. Men nu dricker dom bra ur flaskan, och kommer störtandes när dom ser mig, så i helgen får dom flytta ut till mostrarna, så det blir får av dom :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare
sayerbýr, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser