Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd till en nybörjare på höns  (läst 3219 gånger)

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
Råd till en nybörjare på höns
« skrivet: 23 sep-16 kl 14:19 »
Hej

För drygt 2 år sen flyttade jag till världens underbaraste plats.

På min lilla gård (nästan ingen mark) finns ett gammalt jättefint hönshus ca 20m2 och jag är på gång att stängsla in mark utanför till utegård....

MEN! Jag ser att många låter sina höns gå fria i trädgården. Det ser så underbart ut! Men jag är rädd för räv, bilar, mina egna katter, rovfåglar etc etc och självklart rymningsrisken också. Klarar dom sej verkligen och vet var dom hör hemma mm om jag släpper dom fria?


Söker hönshjärnor i södra kalmar län som man kanske kan komma o titta/köpa hos.

mvh

Lena
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #1 skrivet: 23 sep-16 kl 14:30 »
Man får ju börja med att ha dom i sitt hönshus och rastgård, sen öppnar man en lucka och då blir dom nyfikna men lite skeptiska, dag för dag så tar dom större promenader.

Och där kommer ju problemet...dom kan röra sig över ganska stora ytor.

Hitta hem när det börjar bli kväll är inget större problem vanligtvis.
« Senast ändrad: 23 sep-16 kl 20:38 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #2 skrivet: 23 sep-16 kl 14:59 »
När jag skaffade några hönor och en tupp lät jag dem gå fria från dag 1. Jag släppte ut dem inne i stallet och sen gick de ut, och på kvällen gick de in igen. De vill ju sova inne förstås och det fanns ju mat där.
Rovdjurs problem verkar vara vanligare på hösten, åtminstone när det gäller duvhöken. Sen kan man ha på radio och sådant om man vill åka bort på dagen.

Jag tycker det är bättre att ha frigående höns och acceptera att någon stryker med ibland pga rovdjur, än att ha dem inlåsta i en hönsgård året runt. Ska man ha burhöns kan man väl lika gärna köpa ägg?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #3 skrivet: 23 sep-16 kl 15:40 »
Ska man ha burhöns kan man väl lika gärna köpa ägg?

En inhägnad utegård kan väl knappast jämföras med köpeägg där de hålls i flockar om tusental på väldigt begränsad yta..?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #4 skrivet: 23 sep-16 kl 16:22 »
Därför bygger man en stor utegård.

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #5 skrivet: 23 sep-16 kl 17:07 »
vad är en STOR utegård?    hade tänkt mej ca 100 kvadrat....
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #6 skrivet: 23 sep-16 kl 17:21 »
också....

kan man låta höns och änder dela utegård (men olika hus till natten) ?
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #7 skrivet: 23 sep-16 kl 17:57 »
vad är en STOR utegård?    hade tänkt mej ca 100 kvadrat....

Det är stort, bra för hönsen!

Änder, jo det går ju men dom vill ju gärna beta lite mer, hönsen försöker göra det mesta till öken så snabbt som möjligt.

Men olika hus? finns det inte risk att hönsen lägger ägg i ändernas reden? ja de där kan nog bli kul...

Jag provade med gäss, änder o höns min första sommar med fjäderfä....gässen trampade ihjäl någon kyckling men sen när alla vuxit till sig gick det bra.
« Senast ändrad: 23 sep-16 kl 18:05 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #8 skrivet: 23 sep-16 kl 20:15 »
En inhägnad utegård kan väl knappast jämföras med köpeägg där de hålls i flockar om tusental på väldigt begränsad yta..?

Det finns säkert ekologiska köpeägg från höns som går utomhus och har det rätt bra i jämförelse med en del svenska hobbyhöns som bor i små hönsgårdar där det inte finns något att äta på marken. Höns vill sprätta och leta mask själv och de vill äta gräs. Det finns hobbyhönsägare som hänger in leksaker och annat skit som gungor till sina höns och tror det är något de behöver.

En hönsgård på 100 kvm låter väl bra men hur många höns kan man ha där innan marken bara består av jord?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #9 skrivet: 24 sep-16 kl 19:09 »
En hönsgård på 100 kvm låter väl bra men hur många höns kan man ha där innan marken bara består av jord?

Finns det hönsgårdar som inte bara består av jord?

Ja jag tror det beror på hur mycket man nyttjar den helt enkelt..
Mina höns förvandlade hönsgården från gräsmatta till något som mer liknar öken på en vecka...och hönsgården ska bli större enligt planen.
Men jag anser att dom har det ganska bra då dom får ganska många timmar ute i trädgården/skogen/fårhagen varje vecka.

Dock kan man märka en viss "deprission" när dom har varit i gården ett par dagar i sträck, äggen uteblir, trots foder, gräs och matrester.
Men en rejäl hönsgård, gärna med buskar och annat vore det ultimata.
Det är aldrig för sent att ge upp.

LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #10 skrivet: 26 sep-16 kl 15:11 »

Tack för tipsen!

mvh

Lena
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #11 skrivet: 10 okt-16 kl 11:51 »
här kommer ytterligare tips. Gör den så stor du orkar och rovdjursäker (fyrkantsnät och nättak har själv använt Allox, köpt direkt från fabrik 100m för 2000:- sen gör gärna några mysiga ställen, växter vinbär, slingerväxter, har själv en stor gran och har kappat av en del grenar så de kan sitta på en del av grenarna, gärna något hörn eller nära luckan med ett tak av typ plåt, då kan de vara ute fast det regnar/snöar. ett" sand" eller jordbad är mycket uppskattat... Lycka till
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Råd till en nybörjare på höns
« Svar #12 skrivet: 10 okt-16 kl 18:12 »
Jag tycker det är bättre att ha frigående höns och acceptera att någon stryker med ibland pga rovdjur, än att ha dem inlåsta i en hönsgård året runt. Ska man ha burhöns kan man väl lika gärna köpa ägg?

Man får nog stänga om dem om natten iallafall, för det finns rovdjur som dödar hela flocken på en gång.

vad är en STOR utegård?    hade tänkt mej ca 100 kvadrat....

Det beror helt på hur många höns du har därinne. Jag skulle säga att 4 kvadrameter per höna är minimum om de inte ska gå fritt ofta, och att vid 10 kvm/höna så är den "stor".

Jag läste på ett annat forum att 10 kvm/höna dessutom är gränsen för hur litet man kan ha det utan att hönsen äter upp allt grönt, om man har dem instängda jämt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser