Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arg gåshane  (läst 1387 gånger)

moroten_89

  • Inlägg: 11
    • Skåne
    • stuteri akires
arg gåshane
« skrivet: 30 jan-12 kl 21:41 »
gåshanen vaktar mamma gås för fullt o hennes ägg. min ena myskanka hade råkat flyga in till dom o när jag kom ut i stallet idag ser jag myskisen sitta i ett hörn inne hos gässen alldeles blodig.

Hon satt helt stelfrösen o helt utan fjädrar på huvudet bara blod. snabbt fick jag in o ta henne då gåshanen är ganska arg av sig.

Hon haltar en del o har varken ätit eller druckit tro ni hon klarar sig eller vad ska man göra? :(
uppfödning av olika ankraser (löpänder,myskankor,samaragd,pilgrimsgäss m.m även shetlandsstuteri)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: arg gåshane
« Svar #1 skrivet: 30 jan-12 kl 22:21 »
Vila, värme (inom rimliga gränser)och vänlighet gör nog susen. Förmodligen är hon lite öm och leabruten ett par dagar men hon kommer sig säkert igen. Myskis har rätt bra läkkött.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: arg gåshane
« Svar #2 skrivet: 31 jan-12 kl 11:30 »
Du bör ta ifrån gåshonan hennes ägg, det är inte bra om hon börjar ruva redan. De flesta av hennes ägg är antagligen sönderfrusna med tanke på den senaste veckans väder. Om jag har gäss som ska ruva, så låter jag dem inte behålla några ägg förrän temperaturen konstant är över noll. Slutet av mars-början av april, tidigast. Du kommer att få väldigt dåligt resultat om du låter henne ruva på de första äggen hon lägger. Ät de äggen istället, om du inte vill prova att kläcka i maskin.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser