Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gameldags kittade tvåglasenergifönster?  (läst 2219 gånger)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« skrivet: 29 apr-16 kl 19:01 »
Jag har funderat på varför man inte kan tillverka gammeldags kittade fönster med kittade spröjs fast med två/treglas energikassetter istället för enkelglas.

Vad är det som gör att ingen tillverkar sådan fönster?

Titta på allmoge.se och deras "hantverk", väldigt fina fönster i olika varianter, sen kommer de till treglasfönstren som är grisfula, med klickspröjs, svarta gummilister och ditspikade lister..

Jag har funderat på att gå till ett lokalt snickeri och beställa traditionella fönsterbågar med 23mm spår för fönstret, köpa lösa energifönster och täta med linoljekit. Men kommer jag att bli utskrattad? Varför gör ingen så idag???

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-16 kl 19:16 »
För att det är att bygga in en massa onödigt underhåll och sämre funktion än underhållsfria moderna fönster. Style over substance helt enkelt.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-16 kl 19:27 »
Fast jag kan fortfarande inte förstå, det måste ju vara mindre underhåll och lättare att underhålla ett fönster som är kittat före de som har trälist som idag?

Jag jämför alltså moderna traditionsfönster som http://www.skanskabyggvaror.se/fönster/övriga%20fönster/tradition_kultur-154940 med riktiga kopplade. Som jag ser det så är ju dagens konstruktion med träram, trälister och gummitätning mycket sårbarare än den kittade varianten. Det finns ju många fler punkter där fukten kan tränga in i konstruktionen i de moderna konstruktionerna och med gummilisten så kommer inte fukten ut igen..

Givetvis får man kitta och måla om fönstren, men moderna träfönster är ju inte heller underhållsfria..

Jag tänker inte på plast eller aluminiumfönster...

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-16 kl 20:08 »
har du tittat på tex Vinäs Kulturfönster, typ TKFU2 – Kultur-fönster, de verkar ha.
Sen har de kittat med Silicon, men det kan man kanske beställa utan kitt o kitta själv

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-16 kl 20:28 »
Tack så mycket, hittade faktiskt Ekenäs som tillverkar rätt snygga fönster med silikonkitt som de menar är mycket bättre än linoljekit. Hittar dem inte på hemsidan, men väl på deras blogg http://dorrarochfonster.se/tag/silikonforsegling/

Är ju ganska skeptisk till allt som innehåller silikon, men deras lösning med limmade spröjs på in och utsidan och speciella kassetter med inre träkors så att det såg äkta ut tyckte jag var grym. Jag tänkte ju annars ha flera luft, med flera kassetter, men den lösningen känns ju mycket fuktsäkrare och borde inte bli mycket dyrare.


Min tanke är ju annars att låta tillverka ett klassiskt tvålufts enkelbågfönster och sedan kitta in ett modernt tvåglas energiglas med vit ram. Ev. skulle jag vilja ha två glasdelande spröjsar i fönstret, men med 12 fönster på huset så är det kanske lite väl många fuktanvisningar att hålla reda på. Lösningen med limmade träspröjs på insidan av isolerkassetten var ju snygg!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #5 skrivet: 29 apr-16 kl 20:37 »
det finns inget som heter underhållsfria fönster oavsett material.
Nej,tillverkning av sådana fönster du beskriver finns inte,en anledning kan vara att kittfals inte funkar ihop med energikassetten. trolig orsak (och det är därför man använder gummilister) är att kassetten är oerhört känslig för rörelse dvs den kan börja läcka o tappa sin isoleringsförmåga. därför monterar man en gummilist för att ta upp rörelsekrafterna från bågen. en kittfals blir ju fast och kan därmed få rörelsen överförd till kassetten.
Förr fanns det dock ombyggnadsmöjligheter för gamla tvåkopplade fönster.man monterade energikassetten i innerbågen (givetvis) med gummilister o dyl. men behöll alltså ett enkelglas i ytterbågen som var monterad i traditionell kittfals.
det gav ju ett väderskydd för kassetten och funkar bra,man kan därmed behålla ett traditionellt utseende på ytterbågen.
att nytillverka sådana fönster bör inte vara några problem hos en snickeriverkstad med erfarenhet av fönstertillverkning.
nu skall man också vara medveten om att energikassetten inte håller för evigt,garantin brukar löpa ut efter 10 år,längsta garantin jag sett var 20 men den finns bara hos en enda tillverkare. moderna fönster tillverkas oftast av plast eller aluminium,ibland med träkärna o aluplåt på utsidan. som du själv skriver så finns alltså inga traditionella fönster med riktig spröjs på marknaden.
tvåkopplade fönster är också svårt att få tag på,folk vill idag ha "underhållsfria" och fönster där man bara putsar in o utsida.
min erfarenhet av moderna fönster är blandad,alufönster verkar funka bra frånsett att de inte går att i framtiden måla om,finns i dagsläget ingen färg som fastnar på ytan i handeln.
Plast är värre då det finns många kvaliteer på plast,gemensamt är att det är svårt att måla om,de flesta gulnar o kritar med åren,likaså blir billig plast spröd o krackelerar.
i europa byts hela fönstret med 10-15 års intervall just pga dessa problem,det är billigare att byta fönster än att byta kassett o renovera resten.
får se hur det blir i Sverige,fönstermarknaden avseende plastfönster har ju precis börjat här. om 10 år får vi facit...

det lönar sig föga att byta ut ett bra tvåkopplat fönster mot nya,man kan aldrig räkna hem kostnaden. livslängden på ett nytt fönster beräknas i bästa fall vara 30 år,
men slår man ut besparingen på energisidan tar det minst 40 år innan fönstret är betalt.Åker man då på att byta energikassetten innan de 30 åren gått ...

Bästa är att om man har bra fönster eller köper nya träfönster i traditionell stil (dubbelkopplade) är att montera ett lågenergiglas i innerbågen,se till att tätningslister hålls i skick samt att kittfals o färg är hela.Målar man dessutom med linoljefärg  vid ommålning så finns det faktiskt ingen gräns för hur gammalt ett sådant fönster kan bli.fönstrena på stockholms slott har suttit i sedan 1700-talet och många gamla hus har sina orginalfönster kvar. Jag har renoverat fönster på åtskilliga hus som varit 150-200 år gamla o fortfarande i nyskick tack vare rätt underhåll.

Silicon bör inte användas ihop med trä då Silicon stänger inne fukt,kan alltså bli en rötfälla.
En del glasmästare använder sådana produkter i kittfals o de fönstrena rötar duktigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 21:57 »
Det finns många problem med silikon. Ett av de allvarligaste är att det "kryper" silikonolja från nästan alla sorters silikonmassor, och det är nästan omöjligt att få lim eller färg att fästa på en yta som är "smittad" av silikonolja. Det finns företag i tillverkningsindustrin som har stränga krav på att silikoner inte får komma in på fabriksområdet- hantverkare, entreprenörer m fl måste skriva på stränga avtal om saken innan de får några uppdrag osv. Jag känner till en större verkstadsindustri som fick silikonsmitta i måleriet någon gång på 80-talet, och det kostade många miljoner i reklamations- och saneringskostnader.

De typer som orsakar röta på trä, korrosion på metaller (i synnerhet aluminium) osv är de billigaste och sämsta silikonmassorna, som kännetecknas av att de luktar ättika under härdningen. Tyvärr verkar de vara de enda silikoner som existerar inom byggsektorn, det finns bättre (men dyrare) typer som används t ex inom elektronikindustrin. En del av de bättre sorterna har också mindre risk att avge silikonolja.
Genomgående för bättre sortens silikonmassor är att man inte känner sig oljig om händerna efter att ha hanterat dem, och att de får en matt yta efter härdningen. Många av dem är rödbruna till färgen.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #7 skrivet: 29 apr-16 kl 22:02 »
Jag håller med dig Målarmäster.

Orsakerna till att man inte kan tillverka gammaldags bågar och sätta in isolerglas är:
-Att i en gammaldags båge bärs själva bågen av det stelt inkittade glaset och sådan belastning och sådana rörelser tål inte en värmeglaskasett
-Gammaldags bågar är för klena för att rent hållfasthetsmässigt bära upp en glaskasett.

Om du har gamla fönster som är i renoverbart skick så finns det ingen orsak att byta ned dig till moderna fönster av sämre kvalitet. Gamla fönster håller inte för evigt men 100-250 år är alldeles normal brukstid och i extremfall talar vi sannolikt om 300-400 år. Moderna plast och aluminiumfönster är gjorda för att hålla aldra högst 30-40 år.

Om man skall sätta in nya fönster så föredrar jag personligen traditionella ytterbågar och traditionella karmar och en grov innerbåge med ospröjsat värmeglas. För mig som snickrar själv är det inget problem men det finns för få seriösa leverantörer på marknaden.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #8 skrivet: 30 apr-16 kl 00:18 »
Ytterligare en aspekt är kostnaden för dylika fönster.
Dom är mycket dyrare än de vanliga fönster man tillverkar idag.

Det innebär att om man vill ha till ett endaste hus idag så får man säkerligen punga ut 4-5 gånger mer, bygger man nytt så har man problematiken att de behöver uppnå det värde som är godkänt för energiförluster som gäller i dag och det är inte lätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #9 skrivet: 30 apr-16 kl 07:43 »
Jag har funderat på varför man inte kan tillverka gammeldags kittade fönster med kittade spröjs fast med två/treglas energikassetter istället för enkelglas.

Vad är det som gör att ingen tillverkar sådan fönster?

Titta på allmoge.se och deras "hantverk", väldigt fina fönster i olika varianter, sen kommer de till treglasfönstren som är grisfula, med klickspröjs, svarta gummilister och ditspikade lister..

Jag har funderat på att gå till ett lokalt snickeri och beställa traditionella fönsterbågar med 23mm spår för fönstret, köpa lösa energifönster och täta med linoljekit. Men kommer jag att bli utskrattad? Varför gör ingen så idag???

Jag tillverkar ofta fönster åt kunder just så som du beskriver. Kittfals, men energiglas eller 3-glaskassetter. Materialet är noggrant utvald Värmlands-furu med högt kåd-innehåll. Anledningen till att det är så ovanligt med dessa fönster idag är priset. Med min timpeng och materialkostnad så är dessa fönster enbart beställda av kunder i hus från förra sekelskiftet, ofta vid renovering av villor i norra Helsingborg. På uppfarterna där är de vanligaste bilmodellerna Maserati och Porsche.....  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #10 skrivet: 30 apr-16 kl 09:31 »
Thomas_ du är kanske den som vi letar efter :) Det finns ju en hel del snickerier på Kullahalvön, med väldigt vitt skilda priser, vilket är ditt?

Har du någon uppföljning på hur dina fönster fungerar? Ovanstående forummedlemmar menar ju i princip att det inte går utan att man är hänvisad till 2+1 fönster om man vill ha ett klassiskt utseende. Är du övertygad om att det måste bli så hemskt dyrt? Blir det mycket dyrare än vanliga kopplade fönster?

Vi ska bygga nytt och för kommunens tjänstemän är det viktigaste att vi kan hålla lågt u-värde, vi kommer att beställa ca 15 fönster på en gång, så jag hoppas på viss rabatt. Givetvis vill vi betala lite extra för kvalitet, men vi vill inte skuldsätta oss så som de med Maserati och Porsche på uppfarterna.



Hur som helst är jag väldigt nyfiken på hur du hanterar de problem som nämnts ovan; det måste ju onekligen bli en del rörelse i en två/treglaskassett när gasen mellan glasen ömsom värms upp och ömsom kyls under en dag. Det borde ju leda till att kittet spricker och leder till röta och läckage.

Det andra problemet är ju tyngden, jag tycker redan att flera tillverkare av treglas sidhängda "traditionsfönster" gör allt för kraftiga bågar för att det ska tilltala mitt estetiska sinne. Hur har ni löst detta?

U-värdesproblemet och tätheten tycker jag inte borde vara något problem, glaset är den svaga punkten i ett träfönster och jag är övertygad om att kommunen nöjer sig med ett intyg om glasets u-värde som kan ligga nära ett med argonfyllda tvåglas energifönster!

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #11 skrivet: 30 apr-16 kl 12:28 »
Öhmans snickeri i Adak, om de finns kvar.
Tillverkade förut fönster som man ville ha dem.
När jag köpte var det billigare än på affären.

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Gameldags kittade tvåglasenergifönster?
« Svar #12 skrivet: 05 maj-16 kl 07:13 »
Är i samma sits som TS. Jag hittade till rm.se där man kan specialbeställa sina fönster med olika isoleringsalternativ. Inte så farligt dyra ändå. Har varit i kontakt med dem om en balkongdörr som dock inte blivit beställd ännu. Var väldigt trevliga att prata med. Gillar deras sida och hur tydliga de är med priserna.Det värsta jag vet är företag som inte kan vara tydliga med priserna utan man måste alltid be om offert för att få ett hum, så man känner sig lurad varje gång.

Sen har jag även kikat på bauhaus http://www.bauhaus.se/vkf2-sidohangt-2-luft-1-1-6.html?nosto=nosto-searchpage-1 då jag har ett uthus jag renoverar och inte vill lägga så dyra pengar på fönster. Dessa är riktigt snygga och smäckra tycker jag för det priset. Dock dåligt energivärde. Men byter man den inre rutan mot ett energifönster bör man få ner U-värdet till 1.9 iaf. Vilket är tillräckligt för vad jag ska ha det till tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser