Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oljor till skärbrädor mm  (läst 33371 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
Oljor till skärbrädor mm
« skrivet: 12 sep-17 kl 20:51 »
Ja, vilka bra alternativ till paraffinolja finns det? Jag har hört kokosolja, valnötsolja och mandelolja nämnas, och tror att hampaolja skulle bli utmärkt... med lite bivax?
Men så skulle jag gärna få fatt i någorlunda lokal, ekologisk och kanske till och med ekonomiskt rimlig också  ;D

Alla tips på temat hälsosamma träbehandlingsoljor för köksbruk är varmt välkomna, liksom trevliga leverantörer.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #2 skrivet: 12 sep-17 kl 21:19 »
Om du ska använda en vegetabilisk olja, så fundera först på om du vill att oljan ska vara oxiderande (härdande) eller inte.
Av de vanligare oljorna som går lätt att komma över i Sverige, så är kokt linolja den mest utpräglat härdande och rapsolja den mest utpräglade icke härdande.
Se upp så du inte står där med en olja som härsknar och börjar lukta illa med tiden.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #3 skrivet: 12 sep-17 kl 22:02 »
Kan inflika att olivolja blir *klibbig*med tiden

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #4 skrivet: 13 sep-17 kl 09:02 »
Jag hade nog inte övervägt varken osmo eller linolja till skärbrädor ärligt talat, en tankeställare.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #5 skrivet: 13 sep-17 kl 09:31 »
Rå linolja har jag använt ibland, elle en hemmagjord blandning av vax och olja, även paraffinolja. 

Kokt linolja är oftast inte säker för saker som ska i kontakt med mat. Jag vet inte om Osmo är säker för en skärbräda eller ej, p.g.a. lösningsmedlet. Det avdunstar men lämnar något kvar?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #6 skrivet: 13 sep-17 kl 12:19 »
Jag vet inte om Osmo är säker för en skärbräda eller ej, p.g.a. lösningsmedlet.

Det är säkert. Godkänt i livsmedelsindustrin, liksom deras hårdvaxolja som är godkänd i Sverige för barnleksaker av trä. En av få tillverkare som lyckats med dessa godkännanden i ett av världens mest byråkratiska länder...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

javrri

  • Inlägg: 4
    • Jämtland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #7 skrivet: 14 sep-17 kl 08:59 »
Rå kallpressad linolja är det du ska använda. Inte kokt. Dom andra vegetabiliska oljorna härsknar. Parafinolja har jag aldrig förstått. Vem skulle vilja använda en petroliumprodukt på skärbräden? Giftigt

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #8 skrivet: 14 sep-17 kl 11:35 »
Rå kallpressad linolja är det du ska använda. Inte kokt. Dom andra vegetabiliska oljorna härsknar. Parafinolja har jag aldrig förstått. Vem skulle vilja använda en petroliumprodukt på skärbräden? Giftigt

Postat med Alternativ.nu´s app


På vilket sätt skulle just paraffinolja vara giftig? Den används ju till och med i läkemedelssammanhang där man vill ha en olja som överhuvudtaget inte tas upp i matsmältningsapparaten.
Bara för att det finns andra petroleumprodukter (t ex olika slags cykliska kolväten) som är giftiga, så betyder det inte att allt som framställs ur råolja är giftigt.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #9 skrivet: 14 sep-17 kl 13:41 »
Nej, paraffinolja är nog ovanligt ogiftig.

Det slutade med att jag behandlade med linolja+bivax, det blev en konsistens lite lösare än smör i rumstemperatur. Linoljan, linfröolja som den kallas när den är tänkt som livsmedel, blev ekologisk men inte direkt lokalproducerad. Från samma planet åtminstone.

Det är några restbitar av stavlimmad ek, det suger inte så mycket, mer i fogarna än i ändträt - eller så syns det bara tydligare där. Ca 50 gram verkar räcka till tre små brädor.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #10 skrivet: 18 sep-17 kl 08:40 »
Det är säkert. Godkänt i livsmedelsindustrin, liksom deras hårdvaxolja som är godkänd i Sverige för barnleksaker av trä. En av få tillverkare som lyckats med dessa godkännanden i ett av världens mest byråkratiska länder...

Eftersom den är säker trots lösningsmedlet så antar jag den avdunstar helt. Funkar det med lacknafta tro? Eller är det alifatnafta ? Vad luktar Osmo egentligen? Jag har blandat min egen flytande hårdvaxolja med vanlig lacknafta för möbler men vågar inte lägga den på typ skärbrädor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #11 skrivet: 18 sep-17 kl 19:49 »
Vanlig billig, luktande lacknafta innehåller en del s k cykliska (även kallat aromatiska) kolväten som inte precis är hälsosamma.
Normalt brukar lösningsmedel inte bidra till att en träolja tränger in bättre i träet, lösningsmedlets enda uppgift är att fungera som billig utfyllnad för att hålla ner priset.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #12 skrivet: 18 sep-17 kl 19:55 »
Eftersom den är säker trots lösningsmedlet så antar jag den avdunstar helt. Funkar det med lacknafta tro? Eller är det alifatnafta ? Vad luktar Osmo egentligen? Jag har blandat min egen flytande hårdvaxolja med vanlig lacknafta för möbler men vågar inte lägga den på typ skärbrädor.

Köp en burk och känn efter. Den luktar i stort sett ingenting alls jämfört med den eländiga halvoljan. Nafta eller ej har jag ingen susning om.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #13 skrivet: 18 sep-17 kl 21:04 »
Som kock, så vill jag råda dig att använda en linolja av god kvalitét och absolut inte något av alla de övriga märkliga förslagen...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #14 skrivet: 19 sep-17 kl 06:45 »
Men har vi kommit fram till att det verkligen är lämpligt med en torkande olja såsom linolja i det här fallet?

Linolja blir inte giftig för att den kokas, men i handelsbenämningen "kokt linolja" ingår ofta att den är blandad med s k sickativ för att få den mer snabbtorkande. Och sickativen är ofta olika slags mindre trevliga metallsalter.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #15 skrivet: 19 sep-17 kl 09:39 »
Jag tror ju den säkraste oljan är mineraloljan, kanske blandad med vax om man vill spexxa till det. Men linolja har ju använts ofta i detta syfte.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #16 skrivet: 19 sep-17 kl 11:46 »
Vanlig billig, luktande lacknafta innehåller en del s k cykliska (även kallat aromatiska) kolväten som inte precis är hälsosamma.

Nog är det väl så att dessa avdunstar också, så när beläggningen är torr finns det inget sånt kvar? Det är väl huvudsakligen så att man inte vill ha möblerna inomhus innan dom torkat.

Jag gillar min hårdvaxolja bättre i flytande tappning, enklare att applicera. Helst skulle jag haft alifatnafta men hittade inget i affären.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #17 skrivet: 19 sep-17 kl 20:41 »
Som kock, så vill jag råda dig att använda en linolja av god kvalitét och absolut inte något av alla de övriga märkliga förslagen...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Ur miljösynpunkt, och likaså ur livsmedelssynpunkt, så är det glasklart att Osmos alternativ är det riktiga.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #18 skrivet: 19 sep-17 kl 21:36 »
Hur menar du nu, varför skulle det vara glasklart? Osmos produkt innehåller förutom linolja och vax alifatiskt lösningsmedel och 2-butanonoxim.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oljor till skärbrädor mm
« Svar #19 skrivet: 20 sep-17 kl 21:34 »
Osmos produkt innehåller förutom linolja och vax alifatiskt lösningsmedel och 2-butanonoxim.

I flytande form. Inte i härdad form, där är de nästintill ensamma i vårt land att vara godkända för barnleksaker till exempel.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Stybben, Björkris, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser