Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med ilsken tupp?  (läst 1226 gånger)

-Ann-

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Vad göra med ilsken tupp?
« skrivet: 02 aug-09 kl 14:52 »
Har en stilig men  >:( ilsken Rhode Island tupp som börjat förfölja och anfalla folk inklusive mig :o ibland.
Det tenderar att bli oftare och oftare.
 ::)Vad kan man göra?  ??? Ta bort honom? Uppfostra?
Han har 10 hönor att ta hand om. Brukar det gå bra att byta ut tupp i en hönsflock?

Någon som vill dela med sig av kunskap och erfarenheter?

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-09 kl 15:09 »
Skickade ett pm...  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-09 kl 16:13 »
Min första tupp var ungefär likadan som din. jag skulle till skolan en dag men kom inte iväg för att tuppen tyckte att mina svarta skor var jätte farliga och skulle attackera dom hela tiden. fick ringa pappa så att han kunde komma och hämta mig istället. har inte så jätte stor erfarenhet av detta, men om han har kommit så långt att han attackerar allt och alla, för det mesta, tycker jag att enda utvägen är att ta bort han. gillar inte att det "sista alternativet", men tror aldrig att en sådan tupp kommer bli bättre. Vi fick ta bort våran tex, jag var ju liten och jag grät som bara den. älskade den tuppen!  ::)

Att byta ut en tupp går för det mesta bra. Om hönorna accepterar tuppen, vilket dom oftast gör, brukar det gå bra. jag brukar egentligen ha den nya tuppen med i gänget ett tag innan jag tar bort den tupp jag inte vill ha kvar. men nu blir det lite svårt i ditt fall tror jag.. Kan ju finnas motsattsen ibland också. jag har en tupp som är såååå himla snäll, han är verkligen barntuppen. man kan klappa honom, sova med honom om man vill ;D, springa runt med honom, ja det mesta. inget stör honom han är så snäll. men nästan för snäll för han blir lätt den "mobbade" då. han står ju upp för sig ibland, men så kan han även få stryk. Tror den tuppen skulle passa i en flock där han är ensam, alltså ingen annan tupp som är med. Älskar denna tupp men kan ju inte ha honom kvar, så om du vill så får du gärna ta emot denna tupp. Huvudsaken är att han får ett jätte fint hem! Det är en faverolle korsning, blir nog rätt stor tror jag :) Han har även varit mamma till mina kycklingar, trots att han bara är ca 4 månader :P


Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 15:53 »
Har samma problem. Först så anföll han så fort man kom in till dem men nu gör han det bara om jag har ryggen till och är på väg ut. Detta efer att jag grabbat tag runt halden och brottas med han vid ett anfall. Han förlora inte en fjäder medan jag fick blåmärken  :P . Efter det har det minskat lite. Anfallen skedde bara inne i hönshuset inte ute där de går fritt. Han tycker inte om röda kläder och då vi håller hans fruar ifall de protesterar.

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 16:09 »
Jag hade en sån tupp också.  jag slaktade han för så man inte blev skadad.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 16:53 »
rent generellt får man väl ändå påstå att det finns ett stort överskott av tuppar, jag vet givetvis inte exakt hur det är med din ras just där du bor... men det brukar inte vara problem att få tag i en tupp

Vad göra med ilsken tupp?


och då blir svaret: Coq au vin

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #6 skrivet: 06 aug-09 kl 00:19 »
En ilsken eller på andra vis dålig tupp stoppar man i grytan och fransk lantkost, som coq au vin är inte fel. Men en lagom kokt tupp är god utan vin också.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser