Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga våtrum utan tätskikt  (läst 3043 gånger)

misuno

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Bygga våtrum utan tätskikt
« skrivet: 07 okt-14 kl 18:49 »
Har en nybyggd friggebod som skall byggas ut med badrum men vill gärna inte lägga tätskikt. Känner också ett visst motstånd mot duschkabiner och funderar på mura en utbyggnad och isolera med perlit. Själva friggeboden står på plintar, men utbyggnaden blir nog på bottenplatta. Är det någon som har erfarenhet av murade våtrum?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #1 skrivet: 07 okt-14 kl 19:38 »
Annars kan man sitta i ett badkar och låta bli att slabba massa utanför.
Eller ha draperi som går runt om karet.

misuno

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #2 skrivet: 09 okt-14 kl 19:07 »
Tyvärr är det barn inblandade, så att inteslabba blir väldigt svårt. Vill ändå ha nåt som är slabbvänligt.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #3 skrivet: 09 okt-14 kl 19:18 »
Ungar sprutar inte vatten regelbundet på golv, väggar och tak, om man lär dem hur det ska gå till. Ett enstaka vattenfall är inget som ställer till större problem, om man bygger med äldre och beprövade metoder.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #4 skrivet: 09 okt-14 kl 22:13 »
Materialen du tänkt att använda är ju inte speciellt fuktkänsliga i sig. Vad tänker du att problemet skulle bli?

Kakel och klinker på insidan, panel med god luftspalt på utsidan. Eventuell fukt borde då kunna röra sig utan problem.

Gränsytan mot stugan kanske är värd att tänka på om badrummet ofta är varmare och fuktigare än stugan och den angränsande väggen är en vanlig regel-/plast-/gullfiberkonstruktion.

Patman

  • Inlägg: 1
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #5 skrivet: 10 okt-14 kl 08:25 »
Tänk bara på att du troligen inte kommer att få en försäkring godkänd om du inte följer reglerna, men det kanske inte behövs i detta fall. Har hört så mycket om dåliga försäkringsbolag och deras usla produkter att man börjar fundera om det verkligen är något att ha.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #6 skrivet: 14 okt-14 kl 02:00 »
Jag är lite inne på samma tankar som Patman, gör som du vill, du får väl bygga nytt utan försäkringens hjälp om det möglar. Har du i övrigt tänkt på att en del byggmarknader har gratis brosyr om hur man utför detaljer som ex våtrum och tak?
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Ollilag

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #7 skrivet: 30 okt-14 kl 19:51 »
Det är faktiskt lite så att man antingen väljer en lösning som fungerar eller en lösning som försäkringsbolagen vill ha idag (för reglarna ändras ju stup i kvarten också)...
Lite överdrivet resonemang kanske.
Din konstruktion med oorganiskt material rakt igenom borde fungera alldeles utmärkt men den måste bli lufttät så att inte fuktig varm innerluft kan komma långt in i konstruktionen och kondensera där. kommer det in kallt ytterluft in i konstruktionen kan den kyla ned så att det kan bli kondens på insidan. Och som någon redan nämnde se till att övergången mellan gammalt och nytt blir tät och bra.

 

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #8 skrivet: 30 okt-14 kl 22:29 »
Det är en intressant tanke det här tycker jag med badrum utan organiska material och hade jag varit rikare eller händigare hade jag nog funderat mer allvarligt på det. Men hur gör man med taket? Jag ser framför mig en massa varm fuktigt luft som hamnar under yttertaket och skapar problem, oavsett om man har exempelvis tegelväggar. Eller?

Ollilag

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Bygga våtrum utan tätskikt
« Svar #9 skrivet: 31 okt-14 kl 17:28 »
Jag tror inte det är något problem med taket. En tjock träpanel bromsar upp fukt rätt rejält. Sörja man för god ventilation så att fukttoppar jämnas ut snabbt går det säkerligen hur bra som helst även med skvättande barn. Oorganiskt material måste inte vara dyr heller. Lera kan var gratis och putsar man den med kalkputs funkar den även i fuktiga utrymmen, även om den är blandat med halm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 3 användare (1 dolda)
Assa, MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser