Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skattefri bil?  (läst 15917 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
skattefri bil?
« skrivet: 26 aug-06 kl 11:47 »
Vet inte var jag ska lägga detta ämne, kanske ska jag finna ett annat fora. Det jag undrar om är hur gammal en bil ska var för att få vara skattefri, eller/och veteranförsäkrad. Jag skulle vilja he en "arbetsbil" som kan dra släp och köras med i skogen. En Volvo Valp är det jag tänker på.

jag vil inte ha en bil som kostar massa i försäkringar, för jag kommer inte använda dem mkt.

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:skattefri bil?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-06 kl 13:35 »
En veteranbil ska väl vara minst 25 år gammal för att få skattebefrielse? Rätta mig - någon - om jag har fel!

Inte så miljövänliga dock, dessa avgassprutande 98-oktansslukande åbäken  >:(
Why be normal when you can be yourself?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:skattefri bil?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-06 kl 18:35 »
Jag tror att villkoren för veteranförsäkringar säger att man bara får "finåka" med bilen.

En traktor klass 2 kan dra släp och köras med i skogen.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:skattefri bil?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 20:34 »
Skattebefrielsen infaller det år bilen blir 30 år.

Veteranbilsförsäkringen heter egentligen Entusiastförsäkring och gäller för bilar som är i mycket fint skick och som INTE används som bruksfordon. Man måste få bilen besiktigad av försäkringsbolagets representant och han ska anse att bilen är en entusiastbil och ingen bruksbil. Man måste dessutom ha en annan inregistrerad bil som man kan påvisa att den är ditt bruksfordon.

Du kan ju alltid välja att bara trafikförsäkra din Valp och välja lägsta årliga körsträcka. Då kommer det nog inte att kosta mer än en 1000-lapp per år typ.

Storbonden  :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-06 kl 23:23 »
toppen :o

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:skattefri bil?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-06 kl 10:17 »
toppen :o

Misstänker att du tycker att detta inte var så bra för din del.

Men  om man jämför med min gamla BMW som kostar 10.000:- per år Helförsäkrad så är 1000 spänn billigt  ;D

Storbonden  :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-06 kl 10:18 »
jag var inte ironisk. 1000kr är chockerande billigt!  :o

Får en raggare åka BMW föresten!??? ;D ;) ;)
« Senast ändrad: 27 aug-06 kl 10:19 av AntiUrban »

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:skattefri bil?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-06 kl 10:54 »
jag var inte ironisk. 1000kr är chockerande billigt!  :o

Får en raggare åka BMW föresten!??? ;D ;) ;)

OK !

Jodå ! Raggare får åka BMW som vinterbil... Man vill ju ha lite ombyte :D

Stor o kraftfull på sommaren och liten o rapp på vintern  ;D

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:skattefri bil?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-06 kl 12:10 »
En raggare som kör BMW *suck*....när du nu är bonde vore det väl bättre med en BM Viktor ;D ?

Den stora fördelen med att ha ett gammalt åk är, förutom skattebefrielsen, att man bara behöver infinna sej på Ondskans Fäste Svensk Bilprovning vartannat år...

Annars, AntiUrban, håller jag nog på Ulrics traktor. Det är något generösare villkor för att dra släp med en sån, än med ett fordon som är personbilsregistrerat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-06 kl 14:35 »
jo det väger mellan en traktor och en valp...

En valp kan jag ju ha som jaktbil oxå, men en traktor är bra om jag ska dra upp stubbar...

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:skattefri bil?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-06 kl 21:20 »
En raggare som kör BMW *suck*....

Jag kör annars min Ford LTD Crown Victoria så visst har jag raggarbil :)  
Men på vintern vill jag ha en snygg, snabb kombi och då föll valet just nu på BMW  :-*

Om man bara ska köra i skogen är ju traktorn ett bra val men har man även andra transporter man vill utnyttja åkdonet till kan ju en Valp vara perfekt. Nackdelen med just valparna är att de drar väldigt med bensin  :-\

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:skattefri bil?
« Svar #11 skrivet: 29 aug-06 kl 21:32 »
Storbonden: "Sånt under 5 meter är inga bilar", eller hur var det :P ?

Bara det är bakhjulsdrivet (och helst med en liten stjärna fram på grillen, om såna står till buds ::) ) så är jag nöjd, även på vintern...

AntiUrban:
Vad menar du med "köra i skogen" förresten? Ta dej från punkt A till punkt B via terrängen, eller ha någon form av skogskärra efter och hämta stock?

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:skattefri bil?
« Svar #12 skrivet: 29 aug-06 kl 21:47 »
Traktor under två och ett halvt ton kostar 307 kronor/år att trafikförsäkra hos Folksam.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #13 skrivet: 29 aug-06 kl 22:20 »
Storbonden: "Sånt under 5 meter är inga bilar", eller hur var det :P ?

Bara det är bakhjulsdrivet (och helst med en liten stjärna fram på grillen, om såna står till buds ::) ) så är jag nöjd, även på vintern...

AntiUrban:
Vad menar du med "köra i skogen" förresten? Ta dej från punkt A till punkt B via terrängen, eller ha någon form av skogskärra efter och hämta stock?



köra is skogen kommer innebära mkt dåliga vägar som du inte skulle ens fundera att testa med en Nissan Micra eller Toyota Starlet! ;D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:skattefri bil?
« Svar #14 skrivet: 31 aug-06 kl 21:42 »
AntiUrban:

Ursäkta mej, verkar jag vara en som kör riskokare i pluttformat >:( ??

Däremot skulle jag försöka mej på dessa dåliga vägar med nåt rejält och gammalt i bilväg med rätt schysst markfrigång, inte nödvändigtvis en Valp. Att nyare bilar har stora problem med att ta sej fram på halvdåliga vägar beror i första hand på att dom är så lågt byggda, så man riskerar livet på oljetråg och dylikt. Volvos V70 CrossCountry som dom skryter med har inte högre markfrigång än en 240! Och med rätt körteknik tar sej en 25-årig Mersa fram rätt bra på diverse skogsbilvägar.

Hade det varit jag hade jag satsat på en traktor (alltid bra att ha!) + en eventuell 30+bil för snabbare transporter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #15 skrivet: 31 aug-06 kl 21:54 »
AntiUrban:

Ursäkta mej, verkar jag vara en som kör riskokare i pluttformat >:( ??

Däremot skulle jag försöka mej på dessa dåliga vägar med nåt rejält och gammalt i bilväg med rätt schysst markfrigång, inte nödvändigtvis en Valp. Att nyare bilar har stora problem med att ta sej fram på halvdåliga vägar beror i första hand på att dom är så lågt byggda, så man riskerar livet på oljetråg och dylikt. Volvos V70 CrossCountry som dom skryter med har inte högre markfrigång än en 240! Och med rätt körteknik tar sej en 25-årig Mersa fram rätt bra på diverse skogsbilvägar.

Hade det varit jag hade jag satsat på en traktor (alltid bra att ha!) + en eventuell 30+bil för snabbare transporter.

Värt vad du tog saker personligt!?? ;D ;D ;D

En vanligt bil tar isg inte fram pä alla skogsvägar ens om man vill, hög markfrigång och 4hjulsdrift är nödvändigt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:skattefri bil?
« Svar #16 skrivet: 31 aug-06 kl 22:33 »
AntiUrban:

Ja, hur ska man annars ta det, om inte personligt...

Hmm, det är ju en viss skillnad på skogsbilvägar och traktorvägar i skogen ... så som sagt, skaffa dej en traktor, då tar du dej fram där dom 4hjulsdrivna personbilarna går hem och gömmer sej!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:skattefri bil?
« Svar #17 skrivet: 01 sep-06 kl 02:34 »
Måste den vara skattebefriad? Finns många bilar som är skapliga i terrängen, men rätt mycket modernare och bekvämare än en valp, Bilar som Toyota Hilux, olika Mazdavarianter, eller om vägarna inte är alltför vidriga, en VW Transporter syncro. Fördelen med dessa är förutom komfort, att de ofta drar mindre bränsle än valpen och har ett mer användarvändligt flak.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:skattefri bil?
« Svar #18 skrivet: 01 sep-06 kl 02:41 »
AntiUrban:

Ja, hur ska man annars ta det, om inte personligt...

Kanske som ett generellt exempel!?? ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:skattefri bil?
« Svar #19 skrivet: 01 sep-06 kl 08:33 »
Var det inte någon välkänd tillverkares stadsjeepar (BMW?) som för något år sedan återkallades pga att fyrhjulsdriften inte fungerade. Det hade dock ingen kund märkt eftersom bilarna bara kördes på asfalt i stan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser