Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek?  (läst 704 gånger)

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Marek?
« skrivet: 27 nov-15 kl 09:08 »
Hjälp!!! Råd mig! Doris min ettåriga dvärgkockin visar skumma symptom, ramlar och visar antydningar till huvudtix. En annan höna dog av ärftlig gikt för två veckor sedan och i lördags skaffade vi 7 v kycklingar som jag har i karantän inne. Kan hon ha fått marek av dem? De ser hittills friska ut och har bara varit här i 4 dgr. Jag har tvättat händerna och bytt tröja när jag gått emellan. Den sjuka ruggar, kan det vara e-vitaminbrist? Har gett extra idag, och äv. Multivitamin. Min äldsta höna Rut är till synes opåverkad men hon kommer fr en annan uppfödare och är kanske marekresistent.
Jag är så trött på det här, jag håller extremt rent, kämpar med rätt foder, fotvård och pjosk, ändå bara dör dem. Är dvärgkockin en sönderavlad ras? Av mina fem stora höns är det en enda som hållit sig frisk, har jag bara otur?

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Marek?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-15 kl 09:50 »
Prova att ge rejäl överdos typ3gånger rek av multivitamin 3 dagar.
//Torry

 

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Marek?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-15 kl 11:13 »
Tack Terry, jag låter henne leva ett tag till om hon inte blir sämre, ger en multivitamintablett och en e-vitamintablett per dag, det borde vara överdos.

Lotta.R

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Marek?
« Svar #3 skrivet: 30 nov-15 kl 16:42 »
Uppdatering. Det är inte marek säger sva. Kycklingarna är friska och det är tydligen tre veckors inkubationstid. Och vitaminkuren verkar, peppar, peppar hjälpa. Doris har inte satt sig på ändan en enda gång till och idag verkade hon dessutom piggare. Sover dock på redeskanten och baksar i redet, men det kanske går över.

Vågar knappt tro att det skulle kunna reda sig med bara vitaminer, men jag hoppas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser