Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  exotiska frukter.....  (läst 8759 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
exotiska frukter.....
« skrivet: 22 nov-06 kl 10:46 »
vilka exotiska frukter kan man olda i växthus?  går det att dra upp banan, citron, avokado och sånt?..........det kräver naturligtvis mycket plats........men går det? ....som ett led i självförsörjning? ............eller för möjligheten att marknadsföra svenskodlade bananer ;) ;D

......finns det någon god exotisk frukt som inte växer på träd.....utan som är lättare att få plats med........

........och God Jul i förskott, alla apelsin-älskare!
« Senast ändrad: 22 nov-06 kl 10:47 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:exotiska frukter.....
« Svar #1 skrivet: 22 nov-06 kl 11:29 »
Fikon, aprikos, persika och nektariner kan man odla ute här nere i söder men, de borde gå i växthus längre norrut? Fast det kanske inte är tillräckligt exotiskt  ;)? Ananas växer inte på träd!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:exotiska frukter.....
« Svar #2 skrivet: 22 nov-06 kl 11:35 »
Citron och avocado är det många som odlar hemma från frön/kärnor som dom själva sått. Citron (och andra citrusar) kan ge lite frukt i en kruka inne men knappast avocadon. Ett citrusträd från en kärna lär inte heller ge samma goda frukt som "mammaträdet" men kan ju vara kul ändå.

Bananplantor kan man köpa i många växtaffärer men det blir knappast nån frukt på dem heller i vårt klimat.

Ingen av dessa klarar kyla så det måste vara ett rejält uppvärmt växthus om det ens skall vara lönt att försöka.

Det finns aprikoser, persikor och många druvsorter som är härdiga iaf. i södra sverige, det kanske skulle ge mer än att försöka sig på banan- och avocadoodling.  :)

Annars kan du prova ananas ... sök på Google, finns massa tips på hur man odlar sin egen ananas (på engelska).


Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:exotiska frukter.....
« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 16:47 »
Aprikos och persikoträd har jag i trädgården och de ger bra med frukt och klimatet skiljer sig inte så där jättemycket från södra sverige.
Sverige ligger visserligen längre norrut men ni har betydligt mildare klimat än övriga omvärlden på samma breddgrad tack vare golfströmmen.
Vindruvor finns också som klarar ganska tuffa klimat. Finns gott om vinfarmer som odlar egna vindruvor i Kanada.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:exotiska frukter.....
« Svar #5 skrivet: 28 nov-06 kl 09:55 »
mmmmm..........det vattnas i munnen............

....vilka bra ideer ni har, dock så kanske jag skulle påpeka att jag bor i norra norrland........så ett växthus är nog ett krav om jag ska få några exotiska frukter att mumsa på ;D

.........men aprikos, persika och nektariner låter tillräckligt exotiskt för mig...........
Live simply......so that others may simply live.

martin gustafsson

  • Inlägg: 15
Re:exotiska frukter.....
« Svar #6 skrivet: 24 feb-07 kl 12:16 »
det finns även minikiwi som ska ha bra härdighet. men jag vet inte om dom hinne mogna hos dig i boden.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Re:exotiska frukter.....
« Svar #7 skrivet: 24 feb-07 kl 12:45 »
Passionsfrukt borde kunna gå i Norrland.
« Senast ändrad: 24 feb-07 kl 12:50 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:exotiska frukter.....
« Svar #8 skrivet: 05 mar-07 kl 19:56 »
min pappa har en handelträdgård och har faktiskt sålt en bananplanta till en kille som kom tillbaka till butiken efter många år och berättade att han hade fått bananer på den. det tyckte jag lät kul !!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nanabozo

  • Inlägg: 13
Re:exotiska frukter.....
« Svar #9 skrivet: 06 mar-07 kl 10:04 »
Wow! :D Coola bananer!

Tror ni det är nån ide at försöka odla kiwi?  Jag har planterat ett par frön i en kruka och hoppas på att nåt ska hända snart.  : )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser