Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sista tackan ut..  (läst 546 gånger)

Torsabjörke

  • Inlägg: 235
sista tackan ut..
« skrivet: 12 maj-09 kl 22:44 »
 :) Vilken dag! Redan i förmiddags såg jag att sista tackan såg lite lurig ut. Väntade lite, väntade lite till och sen bestämde jag mig för att ställa in henne och flytta baggen till de andra tackorna som lammade förra veckan. Jag fångade in tackan och satte henne i lamningsbox, släppte in en glad bagge till tackorna i andra hagen. Just när jag skulle sätta ihop stängslet så stog tackan bakom mig, hon hade hoppat över, tjock som hon var. Nu hade jag de övriga fåren i den lilla hagen och den ensamma tackan i den största hagen och helt omöjligt att få tag i henne. Hela em samt kvällen väntade jag mig lamm eftersom hon snodde, spekade lade sig och reste sig, men inte. Till detta hör att min 6 månaders sjuke son inte ville sova, mina övriga barn sover och min man är utomlands på jobb. Ensam med en vaken och därtill sjuk liten kille och en lammande tacka fritt i hagen. Jag ringde min granne som kom till moraliskt stöd. Tackan hade det jobbigt, jag kunde inte hjälpa henne men hon klarade det och fick ett härligt bagglamm som jag lämnar i hagen över natten, mamman verkar veta hur hon ska göra. Killen somnade och sov igenom hela förlossnignen. Denna lamningsäsong är vår första, spännade, nervöst och härligt att det är över. Nu kan jag samla mod till nästa vår och ny lamning med erfarenhet.

 :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser