Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Traktor hjulavstånd  (läst 2789 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
Traktor hjulavstånd
« skrivet: 28 jan-15 kl 19:01 »
Till våren ska vi be någon granne om traktorhjälp för att bygga permanenta upphöjda bäddar. Jag skulle gärna se att bredden på bäddar a stämde med hjulavståndet på en "vanlig" mindre traktor. Finns det någon standard för hjulavståndet? På sikt ska vi skaffa egen traktor så jag vill inte enbart låta grannens styra...

Rubensgården

  • Gäst
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #1 skrivet: 28 jan-15 kl 20:24 »
Många äldre traktorer har ställbart hjulavstånd så du kan nog låta grannens bestämma så länge det inte blir löjligt brett i förhållande till traktorn ni tänkt ha. Jag kan mäta lite på mina redskap när jag kommer hem i helgen.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #2 skrivet: 28 jan-15 kl 21:48 »
I amerikansk litteratur verkar 60 inch vara standard. Det innebär ungefär 1500mm. Kan det vara rimligt även här?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #3 skrivet: 28 jan-15 kl 22:58 »
Inte helt orimligt.
Nu tittar jag i specar för Volvo T31-T34 (en relativt stor 50-talstraktor) som jag råkade ha tillgängliga.
På T31 och T32 kan spårvidden fram ställas in på 1260 eller 1355 mm.
På T33-T34, som har ställbar framaxel och är speciellt avsedda för radodlingar, kan man välja på 1280, 1390, 1500, 1610 och 1710 mm fram.
På alla modeller kan man välja 1440, 1540, 1640, 1740, 1840 och 1940 mm bak.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #4 skrivet: 29 jan-15 kl 00:47 »
Är spårvidd c-c-avstånd?
Det relevanta här är hur brett traktorn kan grensla, alltså avståndet mellan däckens innerkanter. Man vill inte köra i bäddarna.
Ska ni ha gräsremsa mellan bäddarna?

Rubensgården

  • Gäst
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #5 skrivet: 29 jan-15 kl 06:10 »
Ja, det är C-C.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #6 skrivet: 29 jan-15 kl 10:22 »
Det relevanta här är hur brett traktorn kan grensla, alltså avståndet mellan däckens innerkanter. Man vill inte köra i bäddarna.
Ska ni ha gräsremsa mellan bäddarna?

Dock beror det lite på. Har man bädd vid bädd, med sluttande sidor, ungefär som utplattade kupkammar, och då förstås kör med hjulen i de ganska smala dalarna/gångarna mellan bäddarna, så kan spårvidden vara ett relevant mått.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: Traktor hjulavstånd
« Svar #7 skrivet: 01 feb-15 kl 16:29 »
Hej allihop, ursäkta att jag dröjt med svaret. Av någon anledning fick jag inte något "bevakningsmail"

Vi tänker göra gångarna relativt smala. Planen är att låta nämnda granne dra upp fåror med kupplogen. Sedan skottar vi upp var tredje eller var fjärde upp på bädden. Den bortskottade "åsen" blir gång. Det är alltså centrumavståndet som är relevant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser